جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر کودک ‌آزاری، آسیب پنهان

خبر

کودک ‌آزاری، آسیب پنهان

کودک، موجودی ضعیف و آسیب‌پذیر است و به حمایت، مراقبت و محبت بسیار نیاز دارد. در دوران کودکی، شخصیت کودک شکل گرفته و نوع تربیت او اعمال، رفتار و کردار او را در بزرگسالی تحت‌الشعاع قرار می دهد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

از جمله مسایل اجتماعی که روز به روز شایع‌تر می‌شود، عارضه کودک آزاری است. این پدیده در سالهای اخیر افزایش چشمگیر و نگران کننده‌ای داشته که خود می‌تواند بوجود آورنده ناهنجاری‌هایی در کودک شده و آثار و عواقب سوء آن در بزرگسالی گریبان فرد و جامعه را خواهد گرفت.

کارشناس مسوول امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی استان یزد، گفت: از مجموع تماس‌های با خط تلفن 123در سال گذشته 198 مورد مربوط به کودک آزاری بوده است.

"مرضیه یگانگی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، در خصوص خط تلفن اورژانس اجتماعی 123 گفت: این خط تلفن سه رقمی در دو شیفت صبح و عصر در ساعات هفت الی 20 با اولویت دادن موارد خشونت خانگی مانند همسر آزاری و کودک آزاری به گروه‌های هدف خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

وی در رابطه با اقدامات اجرایی خط تلفن 123 ، اظهار کرد: پذیرش بصورت تماس فرد، اقوام، همسایه یا سازمان‌های مختلف صورت می‌گیرد و مداخلات تخصصی تلفنی به فرد تماس گیرنده ارائه می‌شود.


وی ارائه راهنمایی به تماس گیرنده را از خدمات دیگر این خط تلفن عنوان کرد و افزود: با توجه به نوع مشکل تماس گیرنده، وی به مراکز ذیربط ارجاع داده می‌شود.

یگانگی گفت: در صورت تماس با خط 123 و اورژانسی بودن تماس مانند خودکشی و یا کودک آزاری، خدمات سیار در محل حاضر می‌شوند و در صورت نیاز از نیروی انتظامی کمک گرفته می‌شود که تاکنون همکاری خوبی با نیروی انتظامی بوده است و بیشتر تلاش می‌شود تا مداخله اجتماعی قبل از مداخله قضایی صورت گیرد. اگر مشکل فرد اورژانسی نباشد به مراکز ذیربط جهت پیگیری ارجاع می‌شود.

این کارشناس مسوول امور آسیب دیدگان اجتماعی، خاطرنشان کرد: گروه هدف این خط کودک آزاری، همسرآزاری، اقدام به خودکشی و یا افردای که قصد خودکشی دارند، همچنین کودکان خیابانی، زنان و دختران در معرض‌ آسیب اجتماعی، دختران فراری از منزل، زوجین متقاضی طلاق و مبتلایان به اختلال هویت جنسی است.

وی هدف اصلی از راه‌اندازی این خط را کنترل آسیب اجتماعی در استان دانست و تصریح کرد: در جزئیات هدف، مداخله موثر برای جلوگیری از تشدید بحران و آسیب اجتماعی و تسهیل دسترسی مردم به خدمات سازمان بهزیستی در حوزه آسیب اجتماعی است.

او ادامه داد: در سال گذشته کل تماس های با خط 123 تعداد چهار هزار و 520 مورد بود که از این تعداد سه هزار و 398 نفر از تماس گیرندگان زن و یک هزار و 122 نفر مرد بودند.

وی گفت: بیشترین مشکلات مطرح شده توسط تماس گیرندگان به ترتیب اولویت شامل افراد نیازمند راهنمایی و ارجاع، اختلافات حاد خانوادگی و خشونت‌های خانگی از جمله کودک آزاری، بوده است.

یگانگی افزود: اکثر تماس گیرندگان با خط 123 در محدود سنی 30 تا 34 سال و دارای تحصیلات دیپلم بودند.

یک کارشناسی ارشد روانشناسی در یزد، گفت: مطمئنا والدینی که کودک آزارهستند از مشکلات روانی و اجتماعی رنج می‌برند که اقدام به چنین عملی می‌کنند.


"وجیهه ابراهیمی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، با اشاره به انواع مختلف کودک آزاری، اظهار کرد: کودک آزاری بیشتر به انواع عاطفی، جسمی‌ و جنسی تقسیم می‌شود. همچنین کودک آزاری درجات مختلفی هم دارد.

وی ادامه داد: تمام افرادی که کودک آزار هستند حتما از مشکلات روانی رنج می‌برند چرا که محبت و عشق پدر و مادری یک مساله ذاتی است و والدینی که کودک آزار هستند عشق پدر و مادری را دارند و مطمئنا مشکلات روانی و اجتماعی دارند که اقدام به چنین عملی می‌کنند.

وی افزود: معمولا کودک آزاری در خانواده‌های آسیب‌خیز یا خانواده‌هایی که از لحاظ اجتماعی و تحصیلی در سطح پایین‌تری هستند بیشتر دیده می‌شود. همچنین این خانواده‌ها بیشتر در معرض آسیبهای مختلف قرار دارند.

این روانشناس گفت: بسیاری از این والدین بر اثر مصرف داروهای مخدر دست به این عمل می‌زنند و به عبارتی زمانی که پدری مواد مصرف کرده ممکن است فرزند خود را مورد آزار قرار دهد.


وی در مورد آزارهای جنسی، گفت: والدینی که دست به آزار جنسی فرزند خود می‌زنند مشکل شخصیتی و روانی دارند و کاملا تثبیت شده است که این افراد، خود مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند و آن را روی فرزند خود پیاده می‌کنند و معمولا آزار جسمی و جنسی مساله‌ای است که پدر و مادر از آن آگاهی دارند و آن را انجام می‌دهند.


این کارشناسی ارشد روانشناسی، تصریح کرد: کاری که در بسیاری از خانوده‌ها انجام می‌شود آزارگری عاطفی است؛ آزارگری عاطفی زمانی است که پدر و مادر فرزند خود را تهدید می‌کنند یا از چیزی می‌ترسانند. همچنین پرخاشگری، توبیخ‌های شدید یا تنبیه می‌توانند مواردی از آزارگری عاطفی کودک محسوب شود.

ابراهیمی، اضافه کرد: وقتی که خانواده فرزند خود را می‌ترساند یا تنبیه می‌کند این مساله روی شخصیت کودک تاثیر می‌گذارد و از آنجایی که این نوع آزارگری در کودکان قابل مشاهده نیست به هیچ ارگانی ارجاع داده نمی‌شود در حالی که اثرات این نوع آزارگری از آزارگری‌های جسمی و جنسی بیشتر است و در خانواده‌هایی خاص دیده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه بر حسب اینکه آزارگری در چه حدی باشد تاثیرات متفاوتی دارد، اظهار کرد: زمانی که فرزند مورد آزارگری قرار می‌گیرند احساس امنیتش را از دست می‌دهد چرا که کودک از طرف پایگاه محبت یعنی پدر و مادر و یا شخصی که ارتباط نزدیکی با وی دارد مورد آزار قرار می‌گیرد بنابراین احساس دوگانه دوستی و تنفر را دارد که این مساله خود به‌خود پیش درآمد اختلالات روانی است.

این روانشناس، خاطرنشان کرد: وقتی تست شخصیت از کودکان آزاردیده می‌گیریم آزارگری را در نقاشی آنها می‌بینیم و علائم افسردگی و اضطراب را مشاهده می‌کنیم که می‌تواند تا زمان بزرگسالی ادامه‌دار باشد.

یک روانپزشک در یزد گفت: والدین سخت‌گیر و پرخاشگر که کودکشان را مورد سرزنش و انتقاد قرار می‌دهند، فرزندانشان بیشتر در معرض کودک آزاری هستند.

دکتر"امیررضا چمنی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، درباره تعریف کودک آزاری، گفت: به هر نوع آسیب جسمی، روحی و روانی، جنسی و یا غفلت ورزی و بدرفتاری با کودکان زیر 18 سال کودک آزاری گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه کودک آزاری آسیب‌های جدی بر سلامت روان کودک و نیز شخصیت آینده او می‌گذارد، افزود: کودک آزاری می‌تواند به دو شکل مستقیم و غیر مستقیم خود را نشان دهد به طوری که آسیب‌های جسمی، روانی و جنسی از انواع کودک آزاری مستقیم هستند و نوع غیر مستقیم کودک آزاری شامل مراقبتهای ناکافی جسمانی، بهداشتی و همچنین کمبود محبت، کوتاهی در حمایت‌های عاطفی مثل تشویق و توجه موجب کودک آزاری می‌شود.


او درباره انواع کودک آزاری، گفت: ضربه زدن، شکستن، کتک زدن، سوزاندن و داغ کردن مهمترین نوع کودک آزاری جسمی است. در کودک آزاری عاطفی، کودک به هر دلیل از اطرافیان طرد و یا محروم می‌شود که شامل محرومیت عاطفی، برخوردهای خشونت‌آمیز مانند تهدید، تمسخر و نیز انتظارات نامناسب از کودک و فراتر از سنش است.


دکتر چمنی درباره غفلت ورزی به عنوان نوعی از کودک آزاری، اظهار کرد: وقتی کودک یک رابطه ناکافی و نامناسبی با والدین و اطرافیان خود داشته باشد، نیازهای اولیه جسمی و عاطفی مانند بهداشت مناسب، پوشاک و مراقبتهای بهداشتی را دریافت نمی‌کند که باعث یک نوع کودک آزاری می‌شود.

وی نوع دیگری از کودک آزاری را استثمار و بهره‌کشی از کودک جهت کسب درآمد دانست و افزود: این نوع آزار باعث آسیب‌های جدی به کودک می‌شود.

چمنی نوع دیگر بدرفتاری را از نوع آموزشی دانست و خاطرنشان کرد: هر گونه فشار و آسیب روحی که از طریق نظام آموزشی (مدرسه، معلمان، والدین) درباره شیوه تدریس به کودک اعمال گردد مثل نمره گرایی، نادیده گرفتن تفاوتهای فردی، ایجاد رقابت شدید و مخرب و انتظارات بیش از حد از کودک باعث آسیب های روانی به او می‌شود.

دکتر چمنی درباره علائم آزردگی در کودک، گفت: ایجاد تغییرات رفتاری و خلقی در کودک، بدخلقی‌های بعد از مدرسه، افت تحصیلی، اختلال در یادگیری، غیبت‌های مکرر از مدرسه و ترسهای بیش از حد، کابوسهای شبانه، شب ادراری و در سنین بالاتر سوء مصرف مواد می‌تواند از علائم و عوارض پیامدهای کودک آزاری باشد.

وی در مورد ویژگی‌های والدین آزاردهنده، گفت: والدین سخت‌گیر و پرخاشگر که کودکشان را مورد سرزنش و انتقاد قرار می دهند، فرزندانشان بیشتر در معرض کودک آزاری هستند چرا که والدین کمال طلب و ایده آل گرا همیشه انتظارات بیش از حدی از کودکشان دارند.

وی افزود: پیامدهای کودک آزاری یک سری تظاهرات فوری مانند ترس شدید، اضطراب، مشکلات رفتاری، احساس گناه و افسردگی دارد و پیامدهای دراز مدت آن انزواطلبی، پرخاشگری و بزه کاری است.

چمنی توصیه کرد: مداخله در کودک آزاری یکی از مواردی است که باید بصورت اورژانسی با آن برخورد شود به طوری که توقف این بحران با حمایت‌های خانوادگی، اجتماعی و قانونی صورت گیرد. همچنین نظارت مستمر بر والدین به منظور حمایت از کودک، مشاوره، حل مشکلات بین فردی و ایجاد فضایی امن برای کودک و دور کردن او از استرس‌های محیطی می‌تواند به آرامش وی کمک کند.

این روانپزشک یادآور شد: سازمان بهزیستی به عنوان متولی این امر برای گزارش کودک آزاری با شماره تلفن 123 در خدمت هموطنان است.

یک متخصص اعصاب و روان در یزد، گفت: اختلالات تکلمی، افسردگی و خودکشی از جمله عوارض کودکان آزرده شده توسط والدین است در دوران بزرگسالی است.


دکتر "علی اکبر توکلی" در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه یزد، اظهار کرد: کودک آزاری، ضرب و شتم کودکان به انواع سوزاندن، ضرب و جرح و شکستن استخوان کودک است که اکثر والدینی که دست به این کارها می‌زنند در سطوح پایین تحصیلی و اقتصادی قرار دارند و اصولا این والدین در کودکی مورد آزار از سوی والدین خود قرار گرفته‌اند.


وی با اشاره به خصوصیات والدین کودک آزار، خاطرنشان کرد: این افراد از نظر اجتماعی ایزوله هستند و عدم تعادل روانی و اختلال شخصیتی انفجاری دارند که در آنها فحاشی و تهاجم کلامی زیاد است و متاسفانه کودک آزاری آنها تا زمانی که کودک بزرگتر شود و بتواند از خود دفاع کند به مدتهای طولانی ادامه می‌یابد.


او، ابتلا به بیماری‌ای ریوی در بزرگسالی، خوردن بیش از حد غذا به منظور رفع کمبودهای روحی و درونی و در نتیجه چاقی، استعمال دخانیات، اختلالات تکلمی به دلیل آسیب و ضربه به نیمکره چپ مغز، کاهش دقت و تمرکز، افسردگی، خودکشی، گرایش به مواد مخدر و اختلال ptsd (استرس پس از ضربه) را از جمله اختلالات کودکان آزرده شده توسط والدین، در دوران بزرگسالی برشمرد.


دکتر توکلی تصریح کرد: بهتر است پزشکان اورژانس موارد مشکوک به کودک آزاری والدین را به مراجع قانونی اطلاع دهند تا ضمن رسیدگی به جنایت والدین، کودکان مظلوم نیز در فضایی مناسب رشد کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید