پنج شنبه, 20ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر با تنها مرکز درمان سرطان شرق کشور آشنا شوید

خبر

با تنها مرکز درمان سرطان شرق کشور آشنا شوید

در گذشته سرطان به عنوان یک بیماری مهلک و غیر قابل درمان شناخته می‌شد اما امروزه به کمک پیشرفت‌های پزشکی این مشکل حل شده و بیماران سرطانی، بیماری خود را لاعلاج نمی‌دانند، در این راه موسسات مردم نهاد کمک ب‏سزایی به این روند کرده‌اند، یکی از این موسسات مرکز درمانی و تخصصی رادیوتراپی انکولوژی امام رضا(ع) است.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | Yeezy Boost 350 Trainers

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، این موسسه از سال 86 به بهره‌برداری رسیده و کاملا مردمی است، تمام هزینه‌های این مرکز از طریق کمک خیرین تامین می‌شود، در حال حاضر تمامی دستگاه‌های جدید را که بالغ بر 10 میلیارد تومان است با کمک‌های مردمی را تهیه شده ‌است.


بخش شیمی درمانی


بخش شیمی درمانی شامل 20 تخت(10 تخت آقایان و 10 تخت خانم‌ها) است که در این بخش داروهای خاص در زمان مشخص به شیوه تزریق وارد بدن فرد می‌شود که باعث از بین رفتن تومور می‌شود، بعد از خارج شدن تومور از بدن در صورتی‎که تومور در جاهای دیگری نفوذ کرده باشد خارج شده و درمان مکمل به شیوه شیمی‌درمانی آغاز می‌شود.


فیزیک پزشکی


در این بخش چون با اشعه سر و کار داریم در قسمت زیرزمین بیمارستان قرار گرفته و با دیوارهای بسیار ضخیم و سرب‌کوبی‌ شده احاطه شده‌ است، تمام بیماران ابتدا به این قسمت می‌آیند و کارهایی که باید برای بیمار انجام شود توسط فیزیست مشخص شده و در سیستم ثبت می‌شود.


در این بخش تشخیص پزشک مشخص می‏کند کدام ارگان بیمار دارای تومور است و نیازمند تابش، ولی به دلیل اینکه تابش باعث آسیب‌رساندن به سایر بافت‌ها می‌شود، فیزیست با طراحی تکنیک درمانی سعی می‌کند با نرم افزارهای روزآمد با کمترین آسیب‌رساندن به بافت‌های سالم بالاترین میزان سوددهی را داشته باشد.


پزشک هسته‌ای


در بخش پزشک هسته‌ای مواد رادیو اکتیو به بیمار ترزیق می‌شود و بدین وسیله بسته به نوع بیماری توسط رادیواکتیو، بیماری تشخیص داده‌ شده تا در مراحل بعدی درمان گردد، اما این قسمت چون دارای تشعشع است فرد بعد از دریافت دارو به اتاق قرنطینه می‌رود تا تشعشع از وی خارج شود.


رادیوتراپی داخل حفره‌ای


رادیوتراپی داخل حفره‌ای برای درمان بعضی از سرطان‌ها چون مری و رحم و رکتوم که به روش خاصی انجام می‌گردد و علائم بهبود خوبی هم دارد، چون افراد معمولا در مراحل پایانی نفوذ سرطان مراجعه می‌کنند و اعضا دچار چسبندگی می‌شوند در اینجا رادیوتراپی داخل حفره‌ای انجام می‌‌شود که ممکن است همراه با درد باشد لذا افراد را بیهوش می‌کنند.


شتاب دهنده


شتاب دهنده دستگاه پیشرفته‌ای است که در این قسمت بسته به نوع بیماری، مریض خط‌کشی شده و طبق طراحی درمان مورد پرتودهی قرار می‌گیرد.


سی‌تی سی مولاتور


در این قسمت با استفاده از سی تی اسکن مختصات تومور تعیین و در اختیار فیزیست برای طراحی درمان قرار می‌گیرد.


ماموگرافی دیجیتال


ماموگرافی دیجیتال با قابلیت وضوح بالا، ایجاد هرگونه توده را در پستان تشخیص می‌دهد که در این امر تشخیص بسیار موثر است و به دلیل قابلیت دیجیتال و آنلاین بودن قابلیت مشاوره با سایر پزشکان و قرار دادن اطلاعات با آنها نیز وجود دارد، البته در بافت‌ها و سن‌های خاص، تشخیص بهتر صورت می‌گیرد، همچنین معمولا زیر 30 سال کار ماموگرافی دیجیتال انجام نمی‌شود.

 

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی:

تنها مرکز درمان سرطان در شرق کشور است

 

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی این مرکز گفت: با توجه به اینکه سرطان پستان بیشترین آمار را به خود اختصاص داده، این مرکز بیشتر روی این موضوع تمرکز دارد تا با طرح‌های غربالگری نسبت به تشخیص زودرس آن اقدام کند.


اصغر افراسیابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان، با بیان اینکه بعد از هفت ماه وزارت بهداشت به ما مجوز خرید دستگاه شتاب‌دهنده پیشرفته مجهز به سیستم IMRT و IGRT را داده است، افزود: ما هنوز به یک دهم نیازهای بیماران سرطانی نتوانسته‌ایم پاسخ دهیم و به این دلیل عده‌ای از بین می‌روند.


وی تصریح کرد: مرکز درمانی و تخصصی رادیوتراپی انکولوژی رضا(ع) تنها مرکز درمان سرطان در منطقه شرق کشور است به طوری که مشابه این مرکز وجود نداشته و از سایر استان‌ها مثل گلستان، سیستان و بلوچستان و شهرستان‌های اطراف مشهد به اینجا می‌آیند.


افراسیابی ابراز داشت: در این مرکز تمامی سرطان‌ها به جز سرطان خون درمان می‌شود، و از نظر تجهیزات و دستگاه‌ها بسیار مجهز هستیم، به طوری که فعلا هیچ سیستم دولتی دانشگاه نمی‌تواند کار ما را انجام بدهد.


وی خاطرنشان کرد: در این مرکز سرطان‌ها ابتدا تشخیص و بعد از شیوه جراحی (که هنوز این مرکز وارد این مقوله نشده است)، شیمی‌درمانی و پرتو درمانی درمان می‌شوند.


مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سرطانی عنوان کرد: یکی از وجوه تمایز این مرکز با سایر مراکز پرتودرمانی به شیوه پیشرفته با استفاده از تکنولوژی روز است.


افراسیابی با بیان اینکه تعرفه این مرکز همان تعرفه‌هایی است که دولت تعیین کرده است، اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل ما تحریم داخلی است، آنقدر که سیستم‌های داخلی ما را دچار مشکل می‌کنند با سیستم‌های خارجی مشکلی نداریم.


وی ادامه داد: این مرکز برای بیمارانی که تمکن مالی ندارند و یا از شهرستان‌ها به اینجا آمده‌اند اقامتگاه 50 تخته‌ای را پیش‌بینی کرده که به طور کاملا رایگان مشابه هتل دو ستاره ارائه خدمت می‌کند و اگر بیماران توان انجام کار شخصی خود را نداشته باشند می‌توانند در این آسایشگاه توسط همراه خود حضور یابند.


افراسیابی بیان کرد: روزانه 200 نفر پذیرش داریم که شامل اتباع خارجی و داخلی است و دوره‌های پرتودرمانی بین 30 تا 40 جلسه صورت می‌گیرد.


وی بخش‌های این مرکز را این‌گونه عنوان کرد: شیمی‌درمانی، پرتودرمانی، آزمایشگاه، سی‌تی اسکن، ماموگرافی، آندوسکوپی، پزشکی هسته‌ای، ‌داروخانه و محل اقامت افراد از جمله بخش‌های مختلف مرکز درمانی تخصصی رادیوتراپی انکولوژی رضا(ع) است.

 

به گزارش ایسنا، این مرکز درمانی دارای قسمت‌های مختلفی شامل آزمایش تشخیص طب و آسیب‌شناسی، شیمی درمانی، فیزیک پزشکی،‌ رادیوتراپی داخل حفره‌ای، ‌شتاب دهنده، سی‌تی اسکن،‌ماموگرافی، سیستم رادیولوژی دیجیتال، پزشکی هسته‌ای، رادیوتراپی درون حفره‌ای، کلینیک پزشکان، فیزیست، دندانپزشکی بیماران، پزشک عمومی، مشاوره و آندوسکوپی و کلونوسکپی است.


گزارش: زهره فرازی، خبرنگار ایسنا، منطقه خراسان

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه