شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر پنجاه و یکمین گفتمان هنر و معماری - در جست‌وجوی باغ ایرانی

خبر

پنجاه و یکمین گفتمان هنر و معماری - در جست‌وجوی باغ ایرانی

باغ ایرانی که به اعتقاد بسیاری از پژوهشگران تمثیلی از بهشت است، همواره موضوع جذابی برای پژوهش بوده است. جست‌وجو و بازخوانی از دیدگاه‌های متفاوت زمینه‌ای مهیا می‌کند تا باغ ایرانی از لحاظ ظاهری و معنایی و همچنین نقش انسان ایرانی در پیدایش آن بررسی شود.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | NIKE HOMME

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ این‌که باغ ایرانی، بیانی هندسی است یا شرح مهندسی و نشأت‌گرفته از اسطوره و جان انسان است یا تنها خط زیبایی است بر گستره شرق جغرافیایی، موضوع چالش و گفتمان اندیشمندان و علاقه‌مندان در این حوزه از دانش است که می‌تواند سال‌ها و سال‌ها نقل محافل باشد.
 
اگر باغ ایرانی پابه‌پای تمدن این سرزمین زنده مانده و به خیالی بازگشت‌ناپذیر بدل نشده، جز این نیست که این حقیقت، نشانه‌ای از هویت پایدار ایرانیان را درون خویش دارد و می‌تواند به مشتاقان نوید احیا را در هر زمان که فرصت یابد، بدهد.
 
بسیاری از پژوهشگران، باغ ایرانی را تمثیل و بازتابی از ذهنیت بهشت می‌دانند، مبنای اصلی چنین برداشتی، شباهت و در عین حال مطابقت میان کالبد و اجزای باغ ایرانی و توصیفات مادی از بهشت موعود است.
 
مورخین یونانی، زمانی که باغ‌های پارسیان را می‌ستودند و درباره آن می‌نوشتند، کمتر به نقش عمیق شکل پذیری عناصر آن اشاره داشتند و خطوط هندسی آن را تنها نوعی شکل‌دهی منظم به طبیعت می‌شمردند. حال آن که این خطوط به ساختارهای مقدس و کیهانی، اشارات ظریف دارد.
 
باور ایرانی اگر چه از واقعیت مادی سرچشمه می‌گیرد اما در برابر آن، جهان مینوی می‌آفریند. چنین رویکردی در فرهنگ این مردمان سبب شده تا در ایران کهن و پیش از اسلام، همگام با تقدیس طبیعت، باغ تمثیلی از جهان هستی قلمداد شود و پس از پیوند با تفکر اسلامی روحی نو در کالبدش دمیده شود.
 
جست‌وجو و بازخوانی باغ ایرانی از دیدگاه‌های متفاوت سبب می‌شود تا حوزه‌ای چندجانبه‌نگر و قائل به تطور جسم و ذهن و خوانش عرفانی و فلسفی (بر مبنای شناخت معنا و ارزش عناصر کالبدی) پیرامون آن شکل گیرد و حضور انسان ایرانی را در پیدایی شگفت‌انگیز آن، و آفرینش جهانِ انشائی بپذیرد.
 
در جست‌وجوی باغ ایرانی، عنوان پنجاه و یکمین گفتمان هنر ومعماری است که با حضور محمدمهدی محمودی، حسین سلطان‌زاده، شهریار قدیمی، فرامرز پارسی و فریبرز جبارنیا در موزه هنر امام علی(ع) برگزار می‌شود.
 
این برنامه که با نمایش فیلم همراه است از ساعت 15 تا 17 در موزه امام علی (ع) به نشانی خیابان ولی عصر،‌ چهارراه نیایش،‌ بلوار اسفندیار،‌ شماره 35 برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه