سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز دولت جدید و بایدهای سیاست خارجی

نگاه روز

دولت جدید و بایدهای سیاست خارجی

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 77، شهریور و مهر 1392، سخن نخست

ویدا صارمی نوری
مدیر مسئول ماهنامه خواندنی

ماهنامه خواندنی با توجه به وظیفهٔ مطبوعاتی خود در راستای حفظ منافع حیاتی کشور و منافع ملی و نیز مصالح مردم ایران، خود را موظف می‌داند که نکات زیر را به آگاهی آقای حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی ریاست جمهوری اسلامی برساند:

* حقوق هسته‌ای ایران بر پایهٔ قرارداد منع تولید وگسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای (NPT) حقوقی است مسلم و غیر قابل خدشه. از سوی دیگر صلاح ملت ایران در آن است که گفت‌وگوهای هسته‌ای با 1+5 ( یا 2+4) پایان داده شود و دوباره مذاکرات با کارگزاری هسته‌ای ( آژانس اتمی ) پیگیری گردد.

* حقوق ایران در دریای مازندران ( یا کاسپین ) بر پایهٔ دو قرار داد 1921 و 1940 میان دولت شاهنشاهی ایران و دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، حقوقی است مسلم و غیر قابل تغییر. برپایهٔ این دو قرار داد، مالکیت 50 درصد از این دریا به ( به گونهٔ مشاع ) متعلق به ملت ایران است. در نتیجه، پذیرش هر سهم کمتر از  50 درصد، در حکم تجزیهٔ ایران می‌باشد.

* مردم بحرین از نظر تاریخی هم‌خانمان و هم میهن ما هستند. این بخش از سرزمین ایران در اثر خیانت رژیم پیشین در سال 1349 خورشیدی از ایران جدا شده است. از این رو، حکومت ایران ( به هر شکل و زیر هر نام) موظف به دفاع از این مردمان به عنوان هم خانمانان، هم میهنان و هم کیشان ما است.

* کردها در هر کجای جهان که زندگی می‌کنند، از وابستگان تباری و نیاخاکی ما هستند. از این رو حکومت ایران ( به هر شکل و زیر هر نام) موظف به دفاع از کردها در سرتاسر این جهان است. از یاد نبرید که ملامصطفی بارزانی رهبر پارت دموکرات کردستان آن سوی مرز بر این باور بود که : هر کجا کرد زندگی می‌کند، آن جا ایران است.

* سه آبخست (جزیره) بوموسی، تنب‌بزرگ و تنب‌کوچک، بخش جدایی ناپذیر و همیشگی از سرزمین ایرانیان است. هرچه زودتر به حضور میهمانان ناخوانده در جزیرهٔ ابوموسی پایان دهید.

* زبان فارسی، روان ملت ماست. آن را در درون کشور حمایت کنیم و در بیرون از کشور گسترش دهیم.

* در زمینهٔ سیاست  خارجی، ملت ایران دارای دوستان و دشمنان همیشگی نیست. دوستان و دشمنان در این جهان بزرگ، تنها و تنها بر پایهٔ منافع حیاتی و منافع ملی ما تعیین می‌گردند. هیچ عامل دیگری در تعیین دوستان و دشمنان ملت ایران اثر گذار نیست.

* باید همگرایی و هم‌آوایی بیشتربا کشورهای نو بنیاد بر پهنهٔ فلات ایران برای رسیدن به یک اتحادیهٔ فرهنگی ـ سیاسی ـ اقتصادی، به عنوان یکی از اصول محوری سیاست خارجی در نظر گرفته شود.

* تعمیق محور سه کشور فارسی زبان ایران ـ افغانستان و تاجیکستان در راه ایجاد اتحادیهٔ سیاسی ـ اقتصادی باید یکی از اولویتهای سیاست خارجی کشور باشد.

* شیوهٔ نگرش به برنامه‌ها و کارکرد قدرتهای فرامنطقه‌ای (آمریکا، اروپای غربی ، روسیه ، چین و ...) در شمال آفریقا و خاورمیانه باید مورد واکاوی همه‌جانبه قرار گیرد تا از ادامهٔ نشان دادن واکنشهای سراسر اشتباه و یا دیر هنگام جلوگیری شود. اهمیت این امر، به ویژه با توجه به سخنان وزیر امور خارجهی جدید مبنی بر حضور انبوهی از کارشناسان در بدنهٔ اصلی این وزارتخانه و مراکز اصلی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی، به روشنی قابل درک است و دیگر پذیرفتنی نیست که گروهی کار نا بلد و نور چشمی، زیانهای سنگین تازه‌ای را به ملت ایران تحمیل کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه