جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز تضعیف نقش علوم انسانی - دکتر غلامرضا اعوانی

نگاه روز

تضعیف نقش علوم انسانی - دکتر غلامرضا اعوانی

وحدت فرهنگی ما با ورود فرهنگ غرب تا اندازه یی خدشه دار شد. فرهنگ یکپارچه یی در دویست سال گذشته داشتیم که فرهنگ اسلامی و وحیانی و قرآنی بر آن حاکم بوده است و کم کم ایران مانند کشورهای غربی و شرقی نظیر فرهنگ هند و چین ناگهان با فرهنگ غرب مواجه شد.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike air force suede blauw shoes boots sale free

این فرهنگ ها با سلطه نظامی، صنعتی و فرهنگی غرب تضعیف شدند. شاه عباس ، برادران شرلی را برای ساخت توپخانه برای مقابله با دولت عثمانی به ایران دعوت کرد.

دلیل آن این بود که با وجود فرهنگ غنی علمی، در زمینه تکنیکی ضعیف بودیم. فرهنگ شرقی با آشنایی با فرهنگ غربی در عین آنکه درعلوم انسانی قوی بود اما به لحاظ فنی و تکنیکی ضعیف بود و به ناچار شرق به دانش فنی و امروزی روی آورد.

در نتیجه این مساله دانشجویانی برای تحصیل به غرب اعزام شدند و همراه با دانش، جهان بینی آنها نیز وارد شد و علم تحصیل شده نیز تقلیدی بود تا عمقی، تحلیلی و منتقدانه.
در هند، چین و ایران عین همان نظریات اخذ و تدریس می شد و بسیاری از این نظریه ها قدیمی و در غرب منسوخ شده بودند.
نظریه هایی که آنها دیگر هیچ توجهی به آن نداشتند به عنوان نظریه های روز در شرق تدریس می شد و غرب در علوم انسانی بیش از یکصد سال عقب بود.
چندی پیش کتابی درباره 50 متفکر و دانشمند امروز هند مطالعه می کردم، دیدم جز یکی، دو نفر بقیه تا بن دندان غرب زده هستند و اصالت تفکر هندی را ندارند و به احتمال زیاد اگر درباره متفکران ایرانی چنین کتابی تالیف شود چنین نتیجه یی خواهید گرفت. این متفکرین نظریه ها را بدون نقد و نظر تکرار کرده اند.
    در نتیجه این قبیل نگاه ها و عملکردها، تمدن ما و تمدن مشرق زمین یکپارچگی فرهنگی و وحدت خود را از دست داد و به تدریج به علت ورود نظریات غربی در این کشورها دانش های مرتبط و متعلق به آن فرهنگ ها و تمدن ها خاصه در علوم انسانی دچار خلاشد و نسل های جوان تر کمتر به سمت آنها سوق داده شدند.
    همچنین در ایران بعد از انقلاب نیز به تدریج شاهد غلبه تکنولوژی و فن سالاری هستیم که دیگر علوم را تحت الشعاع خود قرار داده است.
    بعد از انقلاب تصمیم گیرندگان حوزه فرهنگی کمتر از متخصصین حوزه علوم انسانی هستند و بیشتر در حوزه فناوری تخصص و تجربه دارند و نقش علوم انسانی تضعیف شده است. چنانچه این وضعیت تداوم یابد به فرهنگ ما آسیب وارد می شود. علوم مثل ظروف، به هم پیوسته و مرتبط با هم هستند.

 

منبع: تارنمای دایرة المعارف بزرگ اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه