پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز سه نوشتار طنز از لنبک خراسانی - دیپلماسی قضا قورتگی آقایان و دعانویسی اینجانب

نگاه روز

سه نوشتار طنز از لنبک خراسانی - دیپلماسی قضا قورتگی آقایان و دعانویسی اینجانب

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 75، فروردین و اردیبهشت 1392، صفحه 20


دیپلماسی قضا  قورتگی آقایان و دعانویسی اینجانب

اینجانب بگوئی نگوئی، یک کمی علم غیب هم دارم. یک دلیلش هم این که دوازده سال پیش در یک همچه روزهائی نوشتم با این سیاست خارجی که ما داریم، روزی خواهد رسید که دولت باکو مدعی مالکیت بخش وسیعی از ایران خواهد شد. و حالا، همان طور که در اخبارمختلفه خوانده‌اید (یا شنیده‌اید و دیده‌اید) دولت باکو اولین گام را برای طرح این ادعا برداشته و یک نقشه‌ای هم منتشر شده که کفرخیلی‌ها را در آورده است. حالا غرض من این نیست که نوشته 12 سال پیش خودم را به عنوان یک سند تاریخی عرضه کنم، بلکه آن را با این هدف بازنویسی می‌کنم که یک دکانی برای خودم دایر ساخته و در آن علاوه بر پیش گوئی، به کار رمالی و دعانویسی هم مشغول شوم. گرچه شک ندارم میزان مراجعه دیپلمات‌های وطنی آن قدر زیاد خواهد بود که وقت سر خاراندن هم نخواهم داشت، اما برای خوانندگان این صفحه یک امتیاز قائل می‌شوم. بدین ترتیب که آن‌ها با در دست داشتن همین متن میتوانند خارج از نوبت مراجعه کنند تا برایشان فال بگیرم، سر کتاب باز کنم، دعا و تعویذ بنویسم و آینده‌شان را پیش‌بینی کنم. حالا مطلب 12 سال پیش مرا بخوانید تا ایمان بیاورید به دیپلماسی قضا قورتکی کشور از یک طرف و ممارست اینجانب در اموری که بر شمردم :

دولت چین روز دهم آوریل (21 فروردین 81) رسما و با بیانی که در عرف دیپلماتیک به «اعتراض شدیداللحن» موسوم است، به دولت ژاپن بابت محتوای کتب درسی این کشور اعتراض کرد. زیرا در کتابهای مزبور تجاوزهای ژاپن به سرزمینهای دیگر (از جمله چین) در جریان جنگ جهانی دوم و پیش از آن«توجیه» شده است. دولت چین پیشتر نیز در این زمینه به دولت ژاپن اعتراض کرده بود و ژاپنی‌ها هم در آن قسمت از محتوای کتابهای درسی که به این موضوع ارتباط دارد، تغییراتی دادند. اما این تغییرات از نظر پکن کافی نیست و لذا خواستار تجدید نظر کلی در این مورد است.

حال خبری در رابطه با کشور خودمان را، به نقل از روزنامه رسالت (18/1/1381) بخوانید:
« جمهوری آذربایجان در اقدامی گستاخانه به تحریف تاریخ ایران در کتب درسی مدارس این کشور پرداخت. در طرح روی جلد کتاب تاریخ سال پنجم مدارس ابتدائی کشور آذربایجان، استانهای آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، همدان، زنجان، قزوین و گیلان کشور ما با نام آذربایجان و به همراه پرچم این کشور چاپ شده که تعلق این سرزمینها به جمهوری آذربایجان را در ذهن تداعی میکند»
به دلیل روشهای غلط اداره کشور، فقدان احزاب واقعی باعث شده مطبوعات ایران کارکرد حزبی داشته باشند و از وظایف و کارکرد اصلی خود دور شوند. اکنون به نظر میرسد که همین مطبوعات باید وظیفه وزارت خارجه و دیگر سازمانهای مسئول در زمینه دفاع از حقوق ملی و تمامیت ارضی ایران را هم برعهده بگیرند.
اما باید دانست مطبوعات قادر نیستند مثلا به شورای امنیت سازمان ملل شکایت ببرند و باز هم مثلا، به دلیل آنچه میتوان آن را توطئه علیه تمامیت ارضی ایران، یا مقدمه چینی برای چنین توطئه‌ای نامید، طرح دعوا کنند. و اگر این کار انجام نشود، و مسئولان همچنان خواب زده باقی بمانند، نباید تردید داشت که در آینده‌ای نه چندان دور، باکو به خود جرات میدهد که به سازمان ملل شکایت کند و مدعی شود ایران بخشهایی از سرزمینش را اشغال کرده است. و به عنوان سند و دلیل هم بگوید: ما مدتها نقشه واقعی کشورمان را طبع کردیم و نشر دادیم و صدایی از ایرانیان در نیامد. سکوت نه فقط علامت رضا، بلکه علامت تایید هم هست!!

 

تدافع فرهنگی

به دوستم تلفن زدم تا احوال پرسی کنم.
نوه ده ساله اش که آن قدر مرا میشناسد تا ازپشت تلفن هم صدایم را تشخیص دهد ، گوشی را برداشت و تا گفتم الو ، داد زد بابا نوئل لنبک ، عیدی مرا ندادهای !
گفتم : مهدی جان ... چشم ، دیدمت میدهم ... حالا گوشی را بده بابا بزرگ اصلیت.
  ـ بابا بزرگ و مامان بزرگ رفته اند زیارت
خب ! پس گوشی را بده بابا جان...
 ـ  بابا مامان هم نیستند ... رفته اند پارک قدم بزنند
عجب ! .... پس تو تنهایی بابام جان ؟!
ـ بله بابا نوئل لنبک
تنهایی چکار میکنی بابام جان ؟
هیچی بابا نوئل لنبک ... دارم یک فیلم کره‌ای با دوبله عربی را از یک ماهواره آمریکایی تماشا می‌کنم!

 

بگم نگم لنبکی

من متولد 1320هستم، ولی سنم 5 سال است
اولین نوه ام 15 سال پیش متولد شد ، اما من برادر کوچیکه نوه ام هستم
طول خط استوا 2200 متر است
دارائی بیل گیتس 8825 تومان است
و....
لابد میگویید لنبک دیوانه شده است ! نه لنبک دیوانه نشده است ، بلکه تصمیم گرفته است از این پس شیوه دولتمردان ایران را در اعلام اعداد و ارقام به کار بندد .
چگونه است آن شیوه ؟
عرض میکنم :
گوشت کیلویی 13هزار تومان شده است 36 هزار تومان ، ولی مقامات محترم میفرمایند تورم 35 در صد است
شیر 600 تومانی شده است 2150 تومان ، مقامات میفرمایند تورم 35 در صد است
شکر کیلویی 500 تومان شده است 3000 تومان ، مقامات میفرمایند تورم 35 در صداست
پراید 8/ 6 میلیون تومانی شده است 18 میلیون تومان ، مقامات میفرمایند تورم 35 در صد است
تخم مرغ شانهای 1800 تومان شده است 8000 تومان مقامات میفرمایند تورم 35 در صد است
بقیه را هم بگم یا نگم ؟
( با عرض معذرت از آقای احمدی نژاد که از مکتب « بگم نگم » ایشان سوء استفاده کرده ام )

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه