سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی چرا باید از جشنواره ملی عکس شاهنامه حمایت کرد؟

رویدادهای فرهنگی

چرا باید از جشنواره ملی عکس شاهنامه حمایت کرد؟

جشنواره ملی عکس شاهنامه جشنواره ای مستقل و مردمی، از کوششهای نهادهای فرهنگی مستقل و از دل جامعه مدنی بیرون آمده است. این جشنواره، بدون بودجه های کلان و بدون پشتوانه ای خاص بوده و در حد و حدود یک جشنواره ملی به معنای واقعی کلمه توانسته است توجه جامعه فرهنگی و هنری را در دوره نخست برگزاری به خود جلب کند.

جشنواره ملی عکس شاهنامه جدا از برگزاری نمایشگاه و رویکردی نو به شاهنامه و پیوند هنر و ادبیات و بسیاری از مسایل از این دست که میتوان از آن سخن گفت نقطه کانونی به هم پیوستن نهادهای فرهنگی بسیاری شده است. باشگاه شاهنامه پژوهان، هفته نامه امرداد و باشگاه نقالان بعنوان بنیانگذاران این جشنواره و  پایگاه میراث فرهنگی توس، انجمن بانوان شاهنامه خوان، انجمن دوستداران شاهنامه البرز و ... نامهایی است که در دور نخست جشنواره هر یک به نوعی به جشنواره کمک و یاری رسانده اند و در برگزاری آن نقش داشته اند. بنابراین این جشنوازه ظرفیتی بزرگ برای حرکتی جمعی و ملی برای برپایی جشنواره ای بزرگ و ماندگار را داشته و دارد.


پشتیبانی سه تن از شاهنامه پژوهان برجسته همچون جلال خالقی مطلق، میرجلال الدین کزازی و قدمعلی سرامی از این جشنواره و نوستن دیباچه و یادداشت بر کتاب جشنواره با نام نگارخانه شاهنامه نشان دهنده این نکته مهم است که شاهنامه پژوهان این جشنواره و این حرکت را به رسمیت شناخته و از آن پشتیبانی جدی کرده اند. عکسهای برگزیده را دیده و هر کدام در توصیف این آثار مطالب ارزشمندی را بیان کرده اند.


اگر همواره نگاه مردم و جامعه بسوی دولت برای برگزاری چنین رویدادهایی بود و یا حتی اگر نهادهای فرهنگی دست کمک به سوی دولت برای حمایت مالی داشتند این جشنواره برخلاف این مسئله عمل کرد. مستقل از دل جامعه بیرون آمد و در عین تعامل اما بدون هیچ گونه بودجه ای از جانب نهادهای دولتی توانست به کار خود ادامه دهد . جشنواره ملی عکس شاهنامه آغازی است برای توسعه نهادهای مردم نهاد فرهنگی، تعامل بیشتر آنها با هم برای هدفی مشترک و رشد و توسعه فرهنگی جامعه.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید