جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها رویدادهای فرهنگی شرح غزلیات سعدی در شهر کتاب - نهم اسفند 1390

رویدادهای فرهنگی

شرح غزلیات سعدی در شهر کتاب - نهم اسفند 1390

نشست هفتگی شهر کتاب سه‌شنبه نهم اسفند 1390، ساعت16 و 30 دقیقه به نقد و بررسی «شرح غزلیات سعدی» اختصاص دارد که با حضور دکتر اصغر دادبه، دکتر نسرین فقیه ملک‌مرزبان، کوروش کمالی سروستانی و دکتر فرح‌نیازکار در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - gray nike sneakers dual fusion

به تازگی «شرح غزلیات سعدی» نوشته دکتر فرح نیازکار به همت انتشارات هرمس منتشر شده است. این کتاب در برگیرنده دو بخش اساسی است که در فصل نخست محوری‌ترین مبانی مشترک در غزل‌های سعدی که در برگیرنده مقولاتی همچون عشق؛ حالات و ویژگی‌های آن، عقل و عشق و رابطه آن دو و نیز دیدگاه سعدی نسبت به این مقوله، نظربازی و جمال‌پرستی سعدی و سماع از دیدگاه سعدی و غیره و نیز ویژگی‌های زبانی سعدی در غزل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در فصل دوم نیز تحلیل و شرح محتوایی کلیه غزلیات سعدی با مقابله نسخه‌های تصحیح‌شده محمدعلی فروغی، حبیب‌ یغمایی و غلامحسین یوسفی برای رفع دشواری‌ها صورت گرفته است.

در شرح‌هایی که پیش از این بر غزلیات سعدی نگاشته شده، بسیاری از دشواری‌ها و نیز شاخص اندیشه‌های سعدی ـ که هدف اصلی شرح است ـ مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و همچنین بهره‌مندی شاعران و نویسندگان از آثار یکدیگر و میزان تاثیرپذیری آنان نکته در خور توجهی است که در این شرح به ضرورت بهره‌مندی سعدی از آثار بزرگانی چون غزالی، روزبهان، نظامی و دیگران، بهره‌مندی شاعران دیگر از آثار سعدی همچون حافظ، خواجوی کرمانی، جامی و دیگران پرداخته شده است. همچنین در هیچ یک از این شرح‌ها، به مقالاتی که تاکنون درباره غزلیات سعدی نگاشته شده و در آن‌ها به تصحیح ضبط نادرست کلمه یا شرح معنای واژه، عبارت، بیت یا غزلی از غزلیات سعدی پرداخته شده است، هیچ گونه اشاره یا ارجاعی نشده، که در این شرح بدان پرداخته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید