چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش بررسی «جنجال مسابقهٔ تراکتورسازی تبریز و نفت تهران»

ورزش

بررسی «جنجال مسابقهٔ تراکتورسازی تبریز و نفت تهران»

برگرفته از تارنمای ایرانچهر


عقاب علی احمدی


ماجرا

در بازی‌های هفتهٔ پایانی لیگ برتر ایران که با نام «جام خلیج فارس» از آن یاد می شود، برای روشن شدن نام تیم قهرمان لیگ انجام دو بازی لازم بود: بازی تیم سپاهان اصفهان با تیم سایپا و بازی تیم تراکتورسازی تبریز با تیم نفت تهران. با اینکه مدیران لیگ برای پیشگیری از تبانی در برد و باخت، زمان برگزاری بازی ها را همزمان قرار داده بودند، رویدادی شگفت، یک جنجال زشت فوتبالی برپا کرد؛ جنجالی که دستاوردی جز به لجن کشیدن خاطره هایی از بازی هایی خوب و کوشش های گروهی غرورآفرین تیم های فوتبال ایرانی نداشت. ماجرا چنین روی داده است: بازی تیم سپاهان با سایپا در وقت قانونی به نتیجه ی دو بر صفر به سود تیم سپاهان پایان می یابد. درهمین زمان بازی دو تیم تراکتورسازی و نفت تهران در لحظه های پایانی در جریان است. در شرایطی که تیم تراکتورسازی ۳ بر ۱ از تیم نفت پیش افتاده است، با اخراج آندرانیک تیموریان، ده نفره می شود، دو گل دریافت می کند و نتیجه ۳ بر۳ می شود. ناگهان شایعه ای در ورزشگاه می پیچد که می گوید: « نتیجه ی بازی سپاهان و سایپا با نتیجه ی تساوی ۲ بر ۲ پایان یافته است.» گروهی از بازیکنان نیمکت نشین تیم تراکتورسازی با باورکردن این شایعه و از آنجا که با چنین نتیجه ای، تراکتورسازی قهرمان می شد، به زمین می ریزند و بازی را پایان می دهند ! کمی بعد روشن می شود تساوی سپاهان و سایپا تنها یک شایعه است که بی دلیل، دهان به دهان گشته است و سپاهان بازی در برابر سایپا را برده است.

 

بررسی گفته‌ها:

۱، در هنگام برگزاری مسابقهٔ تراکتورسازی و نفت تهران، دستگاه نمایشگر (scorboard) ورزشگاه خراب بوده و کار نمی‌کرده است. در دقیقه‌های پایانی ارتباط دستگاه های تلفن همراه با بیرون از ورزشگاه قطع شده است.

پاسخ: چه کسی مسئول خراب بودن دستگاه نمایشگر ورزشگاه است، جز مدیران ورزشگاه؟ تماشاگر فوتبال که با پرداخت بهای بلیت به ورزشگاه می رود، برای دیدن بازی می رود یا صحبت کردن با تلفن همراه برای دریافت نتیجهٔ یک بازی دیگر در استانی دیگر؟! آیا تماشاگری که به هنگام حضور در ورزشگاه با تلفن همراه نتیجه ی بازی دیگر را دنبال می کند، بهتر نیست در همان خانه ی خود بنشیند و با تماشای شبکه های گوناگون، همزمان از نتیجه ی بازی ها آگاه شود؟ زمانی ما در خانه، گزارش بازی را از زبان گزارشگرانی چون روانشاد عطاء بهمنش یا روشن زاده را از رادیو ایران می شنیدیم؛ الان با داشتن تلفن همراه در جیب، باز هم در ورزشگاه «بازی را نگاه نمی کنیم» بلکه داریم نتیجه ی یک بازی دیگر را دنبال می کنیم. این دو چه تفاوتی با هم دارند و برای چه به ورزشگاه می رویم؟  هنگامی که در فضایی محدود مانند یک ورزشگاه، چند ده هزار نفر بخواهند با تلفن همراه صحبت کنند، بسیار طبیعی است که سرور خدمات رسان نتواند این همه ارتباط را برقرار کند و گروهی پشت خط بمانند. مدیران باشگاه سپاهان در پایگاه اینترنتی این تیم اعلام کرده اند، اعلام قطع بودن خط ارتباط تلفن همراه در ورزشگاه نادرست است و تصویرهای بسیاری از ارتباط با تلفن همراه در همان دقیقه ها وجود دارد.

 


روانشاد عطا بهمنش، گزارشگر و تفسیرگر برجسته ی ورزش ایران

 

۲، فغانی، داور بازی با اخراج تیموریان شکست تیم تراکتورسازی را رقم زد!

پاسخ: آندرانیک تیموریان یکی از بهترین فوتبالیست های ایران است و به افتخار کاپیتانی تیم ملی ایران هم نایل شده است. اما تیموریان در این بازی دو بار خطا کرده است: یک بار به دلیل نگاه داشتن بی اندازه ی توپ و وقت کشی، و بار دوم به سبب توهین. این دو کار سبب شد که او دو بار کارت زرد بگیرد و از میدان اخراج شود. فغانی، داور این مسابقه یکی از بهترین داوران تاریخ فوتبال ایران است و در آخرین فینال جام ملت های آسیا در زمین داوری کرده است. آیا داور می تواند رفتار نادرست یک بازیک افتخارآفرین و عزیز ایران را نادیده بگیرد و همچنان عادل باقی بماند؟


صحنه ی درگیری آندرانیک تیموریان با بازیکن حریف

 

۳، منصوریان، مربی نفت تهران می گوید نفت تهران یک بار دیگر راه قهرمانی سپاهان را هموار کرد!!! و در جایی دیگر گفته شده است: جام به صاحبش نرسید. [۱]

پاسخ: علیرضا منصوریان، مربی تیم نفت تهران با این سخن یکی از شگفت انگیزترین سخنان این جنجال را بر زبان آورده است. اگر به جای تیم نفت تهران، تیم سایپا در برابر تیم تراکتورسازی بازی می کرد، آیا ایشان باز هم چنین برآوردی از موفقیت تیم سپاهان داشت؟ آمارها نشان می دهند که تیم سپاهان در فاصله ی نوروز ۱۳۹۴ تا روز بازی پایانی، با کوشش بسیار، افت موقت خود در هفته های پایانی را جبران کرده و در واقع تا شب مسابقه بر روی نواری از پیروزی های پی درپی بوده است. [ ۲ ]

 


حسین فرکی، مربی تیم سپاهان

آیا آقای منصوریان نمی داند که با سخن گفتن دوپهلو در باره ی موفقیت یک تیم که برای پیروزی از هیچ کوششی فروگزار نکرده است، ارزش «کوشش» را در نزد جوانان کم تجربه بی ارج می کند؟ چرا تیم منصوریان در فاصله ی اخراج تیموریان از زمین از تیم ده نفره تراکتورسازی بازی را نبرد و کار را تمام نکرد؟ گفته می شود، پیروزی سپاهان با تساوی نفت تهران و تراکتورسازی تبریز میسر شد؛ چرا منصوریان بر روی ادامه ی بازی پافشاری نکرد و بازی را ادامه نداد؟ اگر این رویداد زشت به درستی بررسی شود، تازه معنای رفتارهای ضدورزشی مانند «به راه افتادن پایکوبی با شنیدن خبر آسیب دیدن بازیکنان تیم حریف در اردوهای ورزشی» روشن می شود؛ اینکه ما به جای کوشش در میدان مسابقه برای رقابت واقعی، بر روی بدبیاری های تیم حریف سرمایه گذاری کنیم ! اگر آقای منصوریان از مفهوم « قاعده ی بازی» خبر داشته باشد، قاعده ی بازی می گوید: «صاحب جام لیگ چهاردهم تیم سپاهان است.» با نگاهی به جدول نتایج لیگ می توان دریافت که تیم های نفت و سپاهان و تراکتورسازی باید برنده ی بازی می بودند تا به جایگاه بهتری دست یابند؛ در واقع رقابت برای مقام اول تا سوم میان این سه تیم شکل گرفت؛ با خودداری دو تیم نفت و تراکتورسازی از بازی، و برد سپاهان از سایپا، سپاهان قهرمان لیگ برتر شد.

 


علیرضا منصوریان، مربی تیم نفت تهران

 

۴. روزنامه ی فرانسوی گاردین: جشن قهرمانی لیگ برتر ایران در دو جا ! تلویزیون ترکیه: تیم تراکتورسازی نماینده ی ۳۵ میلیون ترک در ایران !!!

پاسخ: تیم تراکتورسازی ستارگان بزرگی را به فوتبال ایران شناسانده است. پهلوان کریم باقری، نماد  میهن پرستی و جوانمردی و غیرت ورزشی در این باشگاه به جهان فوتبال پای گذاشت و امروز از کارکنان کادر فنی تیم پرسپولیس است. اما اینکه روزنامه ی گاردین این جنجال را به تیتر یک خود تبدیل کرده، باید توجه هر ایرانی را به خود جلب کند. چندی پیش، آلن ایر،مشاور فارسیدان وزارت امور خارجه ی آمریکا،در پاسخ این پرسش که « هوادار کدام تیم هستی؟» در پاسخ با هیجان گفت: تراکتور !!! به راستی چه شده که شهرت تیم تراکتورسازی تا دفتر اوباما هم رسیده است؟ تیم تراکتورسازی تنها چند سالی است که جایگاه خوبی در جدول لیگ برتر به دست آورده است. در پاسخ تلویزیون لودیه ی اشغالی (ترکیه ی کنونی) هم باید پرسید، این تلویزیون این رقم ۳۵ میلیون نفر را از کجایش درآورده است؟ شمار ترک تباران در ترکیه ی امروزی هم سه درصد بیشتر نیست. در ایران در چند استان، ایرانیان ترک زبان زندگی می کنند، نه ترک تبار !


کریم باقری در روزهای اوج بازی خود در فوتبال ایران

 

۵، واکنش نمایندگان استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل: در پایان جلسه ی علنی روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت محمدحسین فرهنگی، رحمانی، علیلو، حسن نژاد، قاضی پور، پیرموذن، فتحی پور، شیری، دواتگری و قره سید، نمایندگان شهرهای تبریز، مرند، شبستر، ارومیه، اردبیل، مراغه، و کلیبر ۱۳۹۴ در تذکر  کتبی خود به وزیر ورزش و جوانان، بر ضرورت رسیدگی به مسائل رخ داده در مسابقه ی پایانی لیگ برتر تاکید کردند. پیرموذن، نماینده ی اردبیل در گفتگویی با «روزنامه ی شرق» چنین می گوید: « ما دو اعتراض داریم؛ اول اینکه تمام کارشناسان داوری هم گفتند که حرکت آقای آندو در حد کارت نبود و مهم تر، اتفاق ۱۰ دقیقه ای پایانی است که مسئولان به خاطر باورهای امنیتی شان که سلیقه ای و فراقانونی بوده، آمدند و آن دروغ را گفتند. گفتند که بازی سپاهان مساوی شده و مربی ما برای حفظ نتیجه، بازی دفاعی انجام داد و گرنه تیم تراکتور که هجومی ترین تیم لیگ است در آن چند دقیقه هجومی بازی می کرد.» !!! [ ۳]

 


محرم نویدکیا، بازی ساز  بزرگ فوتبال ایران

پاسخ: در همهٔ مسابقه های فوتبال جهان، برای شناختن قهرمان همه ی بازی ها برگزار می شود، حتا بازی های فرمایشی که برگزاری و برد یکی از دو تیم در نتیجه تاثیری ندارد. گاهی تیم های فوتبال نامدار، چند هفته مانده به برگزاری بازی های هفته ی پایانی یک جام، پیروزی زودهنگام خود را جشن می گیرند، اما در این بازی هم، بازی را تا نواخته شدن سوت پایان بازی ادامه می دهند. چرا تیم تراکتورسازی با شنیدن یک سخن از بیرون زمین و نه یک منبع مسئول مانند رادیو و تلویزیون، بازی را برای شادمانی کردن در پیروزی ای که باید ازیک تریبون رسمی اعلام شود، ترک کرده است؟ دیگر اینکه تیمی که دفاعی بازی می کند، « مسئولیت بازی دفاعی» خود را می پذیرد. مگر هر بازی دفاعی ای به حفظ نتیجه و برد می انجامد؟ مسلما، نه ! این زبانزد مشهور که می گوید: « بهترین دفاع حمله است» همین واقعیت را گوشزد می کند که شما برای پیروزی و حتا برای نگاهداشتن برتری نسبی در میان باید رفتار تهاجمی در فوتبال را ادامه بدهید. در فوتبال، مفهومی به نام « ضدحمله» هست که در آنی می تواند نتیجه ی بازی را دگرگون کند و آقای پیرموذن اگر به معنای آن توجه کند، می تواند در نظر خود تجدیدنظر کند. شگفت انگیز است که آقای پیرموذن به ده نفره بودن تیم تراکتورسازی در این بازی توجه ندارد و از بازیکنان این تیم توقع بازی هجومی را هم دارد.

گفته می شود، « در سال ۲۰۱۰ و در جریان بازیهای هفته ی آخر لیگ ترکیه همین اتفاق برای تیم فنرباغچه و هواداران این تیم روی داده بود. در آن سال تیم فنرباغچه در حالی مقابل تیم ترابوزان اسپور قرار گرفته بود که برای قهرمانی نیاز به برد داشت. در مقابل اگر این تیم بازی را مساوی می کرد و در بازی همزمان رقیبش تیم بورسا اسپور هم مقابل بشیکتاش به تساوی می رسید، باز هم این تیم فنر باغچه بود که قهرمان می شد. در دقایق پایانی در ورزشگاه اعلام شد بازی تیم های بورسا اسپور و بشیکتاش با نتیجه ی مساوی یک – یک به پایان رسیده، با توجه به نتیجه ی مساوی یک – یک تیم های فنر باغچه و ترابوزان، هواداران فنرباغچه شروع کردند به جشن و پایکوبی و بازیکنان این تیم هم در ورزشگاه دور افتخار زدند، اما هنوز جند دقیقه ای نگذشته بود که خبر واقعی اعلام شد و با پیروزی ۲ بر یک تیم بورسا اسپور، چشن فنرباغچه به خشونت کشیده شد.» [ ۴ ]

بد نیست، آقای پیرموذن و دیگر نمایندگان معترض به شباهت این دو رویداد با یکدیگر توجه کنند و ببینند که آیا سرچشمه ی این دو رویداد از یک جا هست یا نه؟
برگزارکنندگان بازی های المپیک، ورزش و برگزاری مسابقه را شیوه ای برای استوارترکردن دوستی میان مردم یک کشور و میان آنها با ملت های دیگر می دانستند. آیا به تازگی واژه های «ورزش» و «مسابقه» معنای دیگری پیدا کرده اند؟

علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم نفت تهران در جایی از یک گفتگو چنین گفته است:

« - انگار یکسری شایعه هم در مورد بازی اصفهان به گوش تان رسیده بود؟
بیرانوند: یکی گفته بود سایت سپاهان زده که بازی سپاهان سایپا ۲-۲ شده. به هرحال این دروغ را به گوش تراکتوری ها رساندند. حتی فغانی (داور بازی) هم انگار فهمیده بود [ تصور کرده بود ] که بازی اصفهان ۲-۲ شده بود. فکر می کنم ناظر بازی بود که به فغانی گفت بازی سپاهان مساوی شد. البته به نظر من ناظر بازی برای این کارش یک دلیل مهم داشت.
- چه دلیلی؟
بیرانوند: خب وقتی فغانی، آندو را اخراج کرد و بازی مساوی شده بود، هواداران تراکتور شعار می دادند وای به حال فغانی اگر تیم ما برنده نشود و اینکه اگر ببازیم چه می کنیم و حرف های اینچنینی. احتمالا به خاطر همین شعارها هم ناظر بازی چنین حرفی را زد !!!
………………………………….
………………………………….
«بیرانوند: شانس آوردیم که تماشاچی ها برای شادی به زمین ریختند و خوشحال بودند. وگرنه معلوم نبود چه بلاییی سرمان می آمد !!!
- مگر چطور مگر؟ تماشاچی ها از نفتی ها شاکی بودند؟
بیرانوند: خیلی. حتی پس از اینکه فکر کردند تیمشان قهرمان شده، یکی از آنها آمد و یقه ی مرا گرفت و گفت چرا گفتی نمی گذارم تراکتور قهرمان شود و از این حرف ها.» [۵ ]

با این وصف، هر تیم میهمان برای دفاع از خود در برابر تماشاچیان تیم میزبان، باید یک لشکر مجهز مسلح به سلاح گرم همراه داشته باشد تا اگر بر تیم میزبان پیروز شد، زنده از زمین بیرون برود.

 

دستاوردهای دیده نشده

در این میان بی توجهی به دستاوردهای فوتبال ایران به گونه ای شگفت انگیز ادامه دارد:
۱، ارزش مقام سوم برای تیمی جوان مانند نفت تهران؛ ارزش مقام دوم برای یک تیم مانند تراکتورسازی در لیگ برتر، و مقام اول برای تیمی مانند سپاهان که برای پنجمین بار جام را به دست می آورد ظاهرا ارزرشی ندارد و این تیم ها از توجه و ستایش لازم برخوردار نمی شوند.
۲، دستیابی به توانایی ۹۰ دقیقه بازی که بسیار دیده می شود که نتیجه، نه در لحظه های پایانی نیمه ی دوم که در ثانیه های وقت اضافی تغییر می کند.
۳، داوری یک داور ایرانی در بازی پایانی جام ملت های آسیا و بی نیازشدن از به کارگیری داور خارجی برای بازی های پایانی لیگ برتر.


یحیی گل محمدی، مربی تیم ذوب آهن

۴، برخورداری تیم سپاهان از قهرمان پیشکسوت فوتبال، حسین فرکی؛ علیرضا منصوریان در تیم نفت تهران که نشان می دهد، ایرانیان در بهره مندی سرفرازانه از سرمایه های معنوی ملی توفیق یافته اند.

۵، مربیگری یحیی گل محمدی، جوان شایسته ی فوتبال ایران در مقام مربی تیمی مانند ذوب آهن که ادامه ی یادهای درخشان بازی های اوست. یاد  گلی که او در پایان بازی با ایرلند به این تیم زد، از زیباترین خاطره های ورزش ایرانیانی است که آن بازی را دیده اند.

  ۲۹  اردیبهشت  ۱۳۹۴

 

پی نوشت ها:

۱، روزنامه ی ایران ورزشی، شماره ی ۵۰۷۸، دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ص ۱۱.
۲، به نقل از بررسی عادل فردوسی پور در برنامهٔ ۹۰، شامگاه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴.
۳ روزنامه ی شرق، شماره ی ۲۳۰۲، دوشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ص ۱۸.
۴، روزنامه ی خبر ورزشی، شماره ی ۵۱۷۸، دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ص ۳.
۵، گفتگوی سمیرا شیرمردی با علیرضا بیرانوند، در روزنامه ی ایران ورزشی، شماره ی ۵۰۷۸، دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ص ۳.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه