شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش شهرآورد 82؛ نبردی خاص برای سرخابی‌ها

ورزش

شهرآورد 82؛ نبردی خاص برای سرخابی‌ها

دیدار سنتی استقلال و پرسپولیس بعد از سال‌ها در حالی برگزار می‌شود که هر دو تیم شانس زیادی برای قهرمانی در لیگ دارند.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

به گزارش ایسنا، مدت‌ها بود که عادت کرده بودیم به شهرآوردهایی که در بهترین حالت فقط برای یک طرف میدان حساسیت داشت. این بار داربی پایتخت دوباره جان می‌گیرد و فوتبالی سرشار از حساسیت و هیجان در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

حکایت سرخ و آبی‌ها در چند سال اخیر فراز و فرود داشته و هر کدام مدتی حال و روز خوشی داشته‌اند. چهار برد پیاپی استقلال در روزهایی که پرسپولیس حال و روز خوشی نداشت، حداقل برای هواداران آبی یک نماد به ارمغان آورد؛ عدد چهار که البته هیچگاه از سوی پرسپولیسی‌ها به رسمیت شناخته نشد.

پس از آن دوران یکی از خاطره‌انگیزترین شب‌های پرسپولیس در یک داربی رقم خورد. «ایمون زاید» در نخستین حضورش در ترکیب پرسپولیس در شبی به یاد ماندنی سه بار دروازه استقلال را که مهدی رحمتی از آن حراست می‌کرد و پرویز مظلومی هدایتش را بر عهده داشت باز کرد تا روند نباختن‌های پرسپولیس از همان روز شروع شود.

اتفاقا سرمربی وقت پرسپولیس در پیروزی معروف 3 بر 2، یک خارجی بود. از داربی معروف سال 91 تاکنون استقلال نتوانسته پرسپولیس را شکست دهد و این در حالی است که در چند فصل اخیر پرسپولیس اصلا حال و روز خوشی را نداشته است.

امسال هم در شهرآورد دور رفت دو تیم در حالی به مصاف هم رفتند که استقلال جزو بالانشینان بود و پرسپولیس در رده‌های پایین دست و پا می‌زد اما نتیجه باز هم برای آبی‌ها برد و برای قرمزها باخت نبود؛ تساوی یک بر یک با گل دقیقه 96 یک مهاجم خارجی باز هم استقلال را از رسیدن به سه امتیاز داربی محروم کرد.

اینک و در بازی برگشت فصل پانزدهم لیگ برتر قوتبال، استقلال و پرسپولیس در شرایطی کاملا مناسب به دیدار هم می‌روند. استقلال تا همین هفته قبل که برابر سپاهان در تهران متوقف شد، صدرنشین جدول رده‌بندی بود و حالا با 45 امتیاز دوم است. پرسپولیس هم که در چهار هفته اول لیگ فقط یک امتیاز داشت حالا با 45 امتیاز و فقط به خاطر تفاضل گل کمتر نسبت به استقلال سوم است.

هر دو تیم با صدرنشین جدول یعنی استقلال خوزستان فقط یک امتیاز فاصله دارند. استقلال خوزستان این هفته با نفت تهران بازی می‌کند و روی کاغذ این احتمال وجود دارد که امتیاز از دست بدهد یعنی برنده داربی به احتمال فراوان به صدر جدول رده‌بندی لیگ تکیه خواهد زد.

بعد از شهرآورد 82، فقط چهار هفته تا پایان فصل باقی می‌ماند و تیم‌های مدعی قهرمانی آخرین تلاش‌هایشان را برای رسیدن به جام صرف می‌کنند. برنده داربی اگر بازی برنده داشته باشد شانس اول قهرمانی خواهد بود.


* وضعیت فعلی سرخ آبی‌ها

استقلال برای شهرآورد مشکلی ندارد جز آنکه روزبه چشمی بهترین بازیکن فصل این تیم مصدوم است و تا پایان فصل نمی‌تواند تیمش را همراهی کند اما روحیه این تیم در هفته قبل از داربی کمی ضعیف شده چون در آستانه داربی ضمن از دست دادن امتیاز بازی با سپاهان، صدر جدول را هم از دست دادند در حالیکه حریف‌شان بازی سختی در انزلی را با برد پشت سر گذاشت. هر چند همین نتیجه ضعیف و انتقادهای زیادی از تیم و کادر حتی می‌تواند انگیزه استقلالی‌ها را در داربی 82 بالا ببرد و برگ برنده این تیم باشد.

در مقابل پرسپولیس سرمست از موفقیت‌های پی در پی خود به حفظ روند شکست‌ناپذیری در لیگ فکر می‌کند. قرمزهای پایتخت به خوبی وضعیت نابسامان اول فصل را به سامان رساندند و تا یک قدمی صدر جدول هم رسیدند.

برد پرسپولیس در انزلی در آخرین دقیقه بازی روحیه بازیکنان را به قدری بالا برد که در مصاحبه‌ها فقط و فقط از پیروزی می‌گویند و برای شکست احتمالی برابر آبی‌ها درصدی قائل نیستند. برانکو ایووانکوویچ در روزهایی که گفته می‌شد پرسپولیس برای بازگشت به روزهای خوب به معجزه نیاز دارد تیم را جادو کرد و از مشتی بازیکن جوان و کم نام و نشان هجومی‌ترین تیم لیگ را ساخت که توانسته در همه بازی‌هایش گل بزند.


نقطه ضعف / نقطه قوت

استقلال در خط دفاع بهتر از پرسپولیس کار کرده و حضور دروازه‌بان مطمئنی به نام مهدی رحمتی تا حد زیادی خیال هواداران استقلال را راحت کرده است. در بازی رفت هم این رحمتی بود که چند بار دروازه تیمش را نجات داد. در عوض خط حمله استقلال چند هفته است که خوب کار نمی‌کند و مهاجمان آبی‌پوش کم فروغ ظاهر می‌شوند.

در پرسپولیس اوضاع کاملا برعکس است. دروازه‌بان اول قرمزها در این فصل حاشیه‌های زیادی داشت و حتی در پی ماجرایی که داشت پایش به بازداشتگاه هم باز شد. حضور سوشا مکانی یا لوبانف درون دروازه پرسپولیس در داربی چالش جدی برانکو است. در خط حمله اما پرسپولیس آقای گل فعلی لیگ را در اختیار دارد و عناصر هجومی و تکنیکی این تیم به خوبی از سد هر خط دفاعی عبور می‌کنند.


نکته ویژه

شهرآورد تهران یا بهتر بگوییم گل بازی‌های لیگ برتر، خود به تنهایی پتانسیل زیادی برای ایجاد تحرک اجتماعی دارد. چشم‌های زیادی در قاره آسیا به این دیدار است و در مجامع بین‌المللی شهرآورد پایتخت ایران رصد می‌شود. حضور پرشور هواداران در این بازی و رفتار پسندیده آنها می‌تواند اعتبار فوتبال ایران در مجامع بین‌المللی را که این روزها با شیطنت‌های سعودی‌ها خدشه‌دار شده است چند برابر بهتر کند.


شهرآورد پایتخت جمعه 27 فروردین ماه ساعت 17 در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید