جمعه, 07ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش برترین مرشدهای ایران معرفی شدند

ورزش

برترین مرشدهای ایران معرفی شدند

چهارمین جشنوارۀ مرشدان برتر ایران زمین برگزار شد.

FW0663 - adidas samba ireland live score last night - adidas Futurenatural Shoes Vivid Red Mens | 134 Air Jordan 1 High OG "University Blue" 2021 For Sale - air jordan retro xi gamma blue gs - 555088

به گزارش بخش فرهنگ و ادب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مراسم پایانی این جشنواره که بعدازظهر پنج‌شنبه (22 تیرماه) در تالار کاشفی ادارۀ ارشاد شهرستان سبزوار برگزار شد، فرهاد طلوع کیان ـ دبیر چهارمین جشنوارۀ مرشدان برتر ایران زمین ـ گفت: خدای متعال را سپاسگزارم که توفیق برگزاری چهارمین جشنوارۀ مرشدان برتر ایران زمین را هم عطا فرمود تا خدمتگزار قشری از جامعه باشیم که مروج منش امیرالمومنین، مرشد کامل، حضرت علی (ع) هستند.

وی متذکر شد: ابتدا در تابستان و پاییز سال گذشته جلسات کارشناسی در کمیته‌های فنی، مدرسین و داوران انجمن مرشدان در محل آکادمی ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای تشکیل شد. سپس فراخوان شرکت در جشنوارۀ چهارم از اسفندماه سال گذشته در سطح کشور منتشر گردید. طبق این فراخوان، مرشدان در بخش انفرادی با رده‌های سنی 21 الی 40 سال و 41 الی 60 سال و در بخش‌های دو نفری و گروهی در رده سنی آزاد با ارسال لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره امکان شرکت داشتند. 25 اردیبهشت‌ماه به‌مناسبت روز بزرگداشت حكيم ابوالقاسم فردوسی 123 لوح فشرده از 22 استان در مرحلۀ مقدماتی توسط هیأت داوران بررسی شد که از این میان، 22 اثر از 28 مرشد از 9 استان در بخشهای مختلف جشنواره کاندیدای مرحله نهایی شدند. هیأت داوران متشکل از 10 خبرۀ عرصۀ مرشدی و عالمان ادبیات و موسیقی در زمینه‌های ضرب، آواز و ادبیات از هفت استان مورخ 21 تیرماه در سبزوار به قضاوت اجراهای مرشدان برتر نشستند و اکنون در مراسم باشکوه اختتامیه جشنواره، یک‌بار دیگر اعلام موجودیت جامعۀ مرشدان کشور را با هم جشن می‌گیریم.

او ادامه داد: در واقع، برگزاری جشنواره برای معرفی و ارتقای سطح کیفی این هنر آیینی است که خوشبختانه به این هدف رسیده‌ایم. به عبارتی زیبایی‌های اجراهای مرشدان نسبت به دوره‌های قبلی جشنواره کاملا مشهود است، چون طی چند سال اخیر، نگرش علمی در هنر مرشدی نهادینه و آموزش جدی گرفته شده است.

دبیر فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای تصریح کرد: در اختتامیه چهارمین جشنواره، 17 سردم زرین، 10 سردم سیمین و 15 دیپلم افتخار اعطا می‌شود. به سهم خود از همه همکارانم در برگزاری آبرومند این رویداد بزرگ اعم از هیأت داوران، کادر اجرایی و میزبان، بویژه موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج (ع) به‌عنوان حامی مالی مرحله نهایی جشنواره سپاسگزارم؛ اما میزبانی سبزوار برای بزرگترین رویداد مرشدان کشور یعنی مرحلۀ نهایی جشنواره با پیدایش بزرگان مرشدی کشور از این خطه طی تاریخ ورزش پهلوانی تناسب دارد. خوشبختانه امروزه نیز جوان و پیشکسوت سبزواری در عرصه مرشدی کشور جولان می‌دهند و انواع افتخارات را برای شهرستان سربداران به ارمغان می‌آورند، به‌طوری که 10 مرشد از 28 مرشد مرحله نهایی از سبزوار هستند. لازم است پیگیری‌ها و تلاش‌های عاشقانه مرشد کهن‌کسوت کشور، زورخانه‌دار و رییس هیأت پهلوانی و زورخانه‌ای سبزوار - استاد سیدحسن نقیب‌زاده – که علت العلل میزبانی سبزوار بود را ارج نهم.

همچنین در این مراسم، بیانیۀ هیأت داوران قرائت شد که در بخشی از آن آمده بود که دربارۀ مرشد و سجایای اخلاقی مرشد آنچه سزاوار و شایسته است گفته شده، همه گفته‌ها و نوشته‌ها را کم و بیش می‌دانند، زمان آن رسیده است که گفته‌ها به مرحله عمل درآید و صفت‌های پاک اخلاقی به عینه در اعمال و کردار مرشدان نمایان شود. یکی ازوظایف اصلی مرشدی ارشاد و هدایت است. هدایت نسل آینده به پیش با حفظ اصالت‌ها و باورها و اعتقادات دینی و مذهبی و سنت‌های حسنه.

در بخش دیگر این بیانیه تصریح شده است: علی‌رغم تأکید رییس فدراسیون و بعد از چندین جشنواره، مسابقه و کلاس‌های آموزشی و توجیهی، در بخش هنر ضرب‌نوازی اصالت پهلوانی و زورخانه‌ای کمتر به‌چشم می‌خورد. در صورتی که اهداف انجمن مرشدان پیشرفت و نوآوری با حفظ سنت‌های اصیل پهلوانی و زورخانه‌ای است. در بخش آواز پیشرفت‌هایی حاصل شده است، ولی مانند ضرب‌نوازی، نوای پهلوانی و زورخانه‌ای چشمگیر نبود. در بخش آواز در این جشنواره سخت‌گیری جدی به عمل نیامد و ارفاق قابل توجهی صورت گرفت، ولی تصمیم انجمن مرشدان بر این شد در مسابقات و جشنواره های آتی سخت‌گیری در این مورد اعمال تا همکاران عزیز با جدیت و بهره‌گیری از علوم و فنون موسیقی روز، موسیقی اصیل زورخانه‌ای را رونق بخشند. بخش آوازی همواره با شعر و ادبیات همراه است. اطلاعات ادبی و شعری در سطح پایین بود. آگاهی از اوزان عروضی، شعرشناسی، مفهوم‌شناسی، تناسب بین محتوای شعر و ریتم انتخابی، حفظ و ازبرخوانی اشعار و انتخاب از منابع اصلی اشعار کمتر دیده شد که باید کوشش و تلاش بیشتری انجام گیرد. در بخش گروهی رضایت بیشتری حاصل شد در صورتی که این انتظار را در بخش انفرادی داشتیم. توقع داوران در بخش گروهی استفاده از امکانات صوتی ضرب زورخانه‌ای به این معنا که از جای جای مختلف ضرب استفاده شود، برآورده نشد، ضمنا در این بخش می‌توان از انواع صداها از بم‌ترین تا زیرترین صدای ضرب استفاده کرد.

نکتۀ حائز اهمیت، کیفیت صدای ضرب (سونوریته) است که خیلی اهمیت دارد و متأسفانه هنوز دیده نمی‌شود. برخی از مرشدان نسبت به این امر مهم کم‌توجه هستند.

اهدای جوایز مرشدهای برگزیده از دیگر بخش‌هایی این مراسم بود که برگزیدگان به این شرح معرفی شدند: بخشهای چهارمین جشنواره مرشدان برتر ایران زمین (سبزوار 22-20 تیرماه 1391) عنوان جایزه نام و نام خانوادگی(شهر) گروهی

دیپلم افتخار برای گروه 3 نفری ساوه ( سید محمد علی بشیری – محمد بستانی – محمد تقی سعادت پور)

سردم سیمین برای گروه 4 نفری سبزوار ( سید مرتضی آل احمد – سید مرتضی ناظمی آزاد – علی مومنی – عماد ابارشی )

سردم زرین برای گروه 4 نفری سبزوار ( سید علی سجادی- سید مجید نقیب زاده- عباس نارنجی- عباس دروکی ) و گروه 3 نفری بیرجند ( حبیب ا... شاعر – مهدی امام دادی – محمدرضا حسن پور )

دو نفری

سردم سیمین برای یزد ( سجاد کوهکن – علی حسین زاده )

ضرب نوازی 60-41 سال

دیپلم افتخار برای بهروز جهانی ( کرمانشاه ) – سید علی سجادی ( سبزوار )

سردم سیمین برای علی ناری ( سبزوار )

ضرب نوازی 40 –21 سال

دیپلم افتخار برای سیدمحمدعلی بشیری ( ساوه ) - هادی روح ا... خلیل زاده ماهانی( کرمان ) - محمد تقی سعادت پور ( ساوه ) – ابوالفضل غلامی ( سبزوار ) – عباس نارنجی ( سبزوار )

سردم سیمین برای سیدمجید نقیب زاده( سبزوار )- مهدی یداللهی (همدان)

منقبت خوانی 60 –41 سال

سردم زرین برای سیدعلی سجادی ( سبزوار )

منقبت خوانی 40 –21 سال

سردم زرین برای سیدمجید نقیب زاده ( سبزوار )

حماسه خوانی 60 –41 سال

دیپلم افتخار برای ماشاءالله صفری ( کرمانشاه )

سردم زرین برای علی ناری ( سبزوار )

حماسه خوانی 40 –21 سال

دیپلم افتخار برای سیدمحمد علی بشیری ( ساوه )

سردم سیمین برای هادی روح‌الله خلیل زاده ماهانی( کرمان )

سردم زرین برای ابوالفضل غلامی ( سبزوار ) – عباس نارنجی ( سبزوار )

آواهای محلی 60 –41 سال

دیپلم افتخار برای بهروز جهانی ( کرمانشاه ) – مرتضی حاصلی ( یزد ) - محمد علی حاصلی (یزد )

ثنا خوانی 40 –21 سال

سردم زرین برای محمد تقی سعادت پور ( ساوه ) مقام خوانی40 –21 سال

سردم زرین برای مهدی یداللهی ( همدان )

مرشد برتر60 –41 سال

سردم زرین برای علی ناری ( سبزوار )

مرشد برتر40 –21 سال

سردم زرین برای سیدمجید نقیب زاده (سبزوار )- مهدی یداللهی( همدان)

از دیگر برنامه‌های مراسم پایانی این رقابت فرهنگی – ورزشی اجرای مرشدخوانی بود. در این مراسم، مسؤولان محلی شهرستان سبزوار حضور داشتند.

رقابت مرشدهای برتر ایران طی دو روز 21 و 22 تیرماه در تالار کاشفی ادارۀ فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سبزوار برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید