یکشنبه, 16ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش قدم به قدم با المپیکی‌های ایران- تکواندو؛ بهترین هوگوپوشان ایران به سوی بهترین نتیجه

ورزش

قدم به قدم با المپیکی‌های ایران- تکواندو؛ بهترین هوگوپوشان ایران به سوی بهترین نتیجه

تکواندوی ایران در حالی با سه نماینده در المپیک لندن 2012 شرکت می‌کند که بسیاری از کارشناسان معتقدند این تیم بهترین تکواندو کاران تاریخ ایران را در ترکیب دارد و امیدوارند که بهترین نتیجه در ادوار المپیک رقم بخورد.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | NSW TECH FLEECE FULL - ZIP HOODIE – AractidfShops - nike lunar tartan outlet sale cheap

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)؛ تکواندو که رشته ای متعلق به شبه جزیره کره است برای اولین بار در بازی‌های 1988 سئول به صورت نمایشی به اجرا درآمد. این رشته در آن دوره از بازیها نتوانست مورد اقبال مسئولان قرار گیرد تا در بازیهای المپیک 1992 بارسلونا هم برای دومین بار به صورت نمایشی در بازیهای المپیک اجرا شود.


تکواندو در بین رشته های المپیک 1996 آتلانتا نیز قرار نداشت و به صورت رسمی از المپیک 2000 سیدنی وارد این بازی‌ها شد.


در سه دوره ای که تکواندو در بازیهای المپیک برگزار شده کره جنوبی با 9 مدال طلا، یک نقره و 2 برنز در صدر مدال آوران مردان و زنان قرار دارد. چین با 4 مدال طلا و یک برنز در جای دوم است و آمریکا با 2 مدال طلا، 2 نقره و 2 برنز مکان سوم را به خود اختصاص داده است.

 


 
سوسن حاجی پور


تکواندوی ایران در مجموع این سه دوره رسمی برگزار شده با 2 مدال طلا و 2 برنز در مکان ششم قرار گرفته است. تاکنون در رقابتهای تکواندو 28 کشور موفق به مدال آوری شده اند.

 

سهمیه‌های لندن


تکواندوی ایران برای حضور در لندن توانست از چهار سهمیه ممکن (2 نفر در بخش مردان و 2 نفر در بخش زنان) سه سهمیه را کسب کند. در این بازیها در مجموع 8 مدال طلا، 8 مدال نقره و 16 مدال برنز (در تکواندو برنز مشترک داده می شود) توزیع می شود.


محمد باقری معتمد و یوسف کرمی در بخش مردان و سوسن حاجی پور در بخش زنان سهمیه ها را گرفتند. یوسف کرمی در وزن 80 کیلوگرم در مسابقات انتخابی در جمهوری آذربایجان با شکست همه ی حریفان که شاید مهمترین آنها استیون لوپز آمریکایی بود راهی فینال شد و سهمیه المپیک را کسب کرد. کرمی در دیدار فینال مقابل عزیزاف نفر اول رنکینگ جهانی در این وزن مبارزه نکرد. این دومین باری بود که کرمی سهمیه المپیک را کسب می کرد، او مدال برنز المپیک 2004 آتن را در کارنامه دارد.


محمد باقری معتمد در وزن 68- هم با صعود به فینال سهمیه المپیک لندن را برای نخستین بار کسب کرد اما در دیدار فینال به «سروت» ترکیه ای باخت.


در بخش زنان سوسن حاجی پور در مسابقات انتخابی باکو عملکرد خوبی نداشت و نتوانست سهمیه بگیرد. این ملی پوش ایران در مسابقات کسب سهمیه در تایلند با عملکردی خوب توانست راهی فینال شده و در دیدار پایانی هم با شکست دادن نماینده ویتنام که مدال جهانی و المپیک را هم در کارنامه داشت نخستین بار با مدال طلا سهمیه المپیک را کسب کند.


سابقه حضور تکواندوکاران ایران در بازی‌های المپیک:


1988 سئول اولین حضور نمایشی


وزن 50 کیلوگرم فریبرز دانش پنجم شد.


وزن 58 کیلوگرم فیصل دانش مدال برنز گرفت.


وزن 83 کیلوگرم سیدحسن زاهدی (پرچمدار کاروان ایران در این بازیها) حذف شد.


وزن 83+ کیلوگرم منصور باقری پنجم شد.

 

 
یوسف کرمی در کنار هادی ساعی


1992 بارسلونا (حضور نمایشی)


وزن 70 کیلوگرم: فریبرز عسکری مدال نقره


وزن 76 کیلوگرم: رضا مهماندوست مدال برنز


وزن 83 کیلوگرم: منصور باقری پنجم شد


2000 سیدنی


وزن 68 کیلوگرم هادی ساعی برنز


وزن 80 کیلوگرم مجید افلاکی یازدهم شد.


در این دوره از بازیها که در واقع اولین حضور رسمی رشته تکواندو در المپیک بود کره جنوبی با کسب 3 مدال طلا و یک مدال نقره قهرمان شد.

 

2004 آتن


وزن 68 کیلوگرم: هادی ساعی طلا


وزن 80کیلوگرم: یوسف کرمی مدال برنز


در این دوره از رقابتها تیم چین تایپه با کسب دو مدال طلا و یک مدال نقره در رده بندی تیمی، قهرمان شد. ایران هم با دو نماینده ای که داشت و یک طلا و یک برنز گرفت مکان پنجم را به خود اختصاص داد.

 

2008 پکن


وزن 80 کیلوگرم: هادی ساعی طلا


وزن 58 کیلوگرم: رضا نادریان یازدهم شد.


وزن 49 کیلوگرم: سارا خوش جمال فکری نهم شد.( اولین تکواندوکار زن ایران در المپیک)


در این دوره از بازیها تکواندوکارانی کره ای یک رکورد تاریخی به جا گذاشتند و با چهار نماینده ای که داشتند چهار مدال طلا کسب کردند تا در رده بندی تیمی این رقابتها هم قهرمان شوند. تیم ایران با تک مدال طلای هادی ساعی در مکان چهارم رده بندی تیمی قرار گرفت.


المپیک 2012 لندن


یوسف کرمی کاپیتان تیم ملی که حدود 12 سال است در عضویت تیمهای ملی مختلف تکواندو است، حدود 66 بازی ملی رسمی در کارنامه دارد که حاصل آن 57 پیروزی است. او یکی از اصلی ترین شانس های کسب مدال در این وزن به حساب می آید.


محمدباقری معتمد هم حدود 9 سال است که در عضویت تیم های ملی است و در 55 بازی که انجام داده، 34 پیروزی کسب کرده است.

 

یوسف کرمی: هدفی جز کسب مدال طلای المپیک ندارم


یوسف کرمی کاپیتان تیم ملی تکواندو می‌گوید: من تجربه کسب مدال برنز بازیهای المپیک 2004 آتن را دارم و می دانم که کسب مدال المپیک چه ارزش بالایی دارد. در این دوره از بازهای المپیک هم هدفم تنها حضور در المپیک نیست بلکه دنبال مدال طلای بزرگترین میدان ورزشی جهان هستم و اطمینان داشته باشید برای دستیابی به این مهم از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.


دارنده مدال برنز بازیهای المپیک 2004 آتن ادامه داد: واقعا برایم تفاوتی ندارد که مقابل کدام حریف روی شیاپچانگ می روم و مسابقه بدهم، چون تنها به سکوی اولی فکر می کنم و در این مسیر لوپز و یا کوک و یا هر حریف دیگر را مغلوب خواهم کرد.

 


باقری معتمد: با فکر مدال المپیک زندگی می‌کنم

 


 
تمرین تیم ملی تکواندو - محمد باقری معتمد

محمد باقری معتمد کواندوکار المپیکی وزن دوم مردان ایران در مورد المپیک لندن می‌گوید: از بازیهای المپیک 2008 پکن خودم را برای کسب مدال در المپیک لندن آماده کردم و تمرینات سخت و دشواری را هم پشت سرگذاشته ام. در این چهار سال بیشتر وقت خود را در اردوها و با فکر مدال المپیک سپری کردم. در این مدت با فراز و نشیب های فراوانی روبرو شدم اما آنها را به خاطررسیدن به هدفم تحمل کردم.


وی افزود: در این سالها به دفعات دچار آسیب دیدگی شدم اما ناامید نشدم و اکنون مصمم هستم تا نتیجه این سختی ها را در بازیهای لندن بگیرم. می خواهم پاسخ اعتماد کادر فنی و فدراسیون را با کسب بهترین مدال بدهم و برای رسیدن به این هدف دشوار انگیزه زیادی دارم.

 


حاجی‌پور: تمام حریفان المپیک را آنالیز کرده‌ام


سوسن حاجی‌پور بانوی تکواندوکار المپیکی ایران اظهار کرد: شرایط فعلی اردوها بسیار خوب است. من بعد از مسابقات کسب سهمیه المپیک در تایلند تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتم و شرایطم از همه لحاظ خوب است.


نماینده وزن دوم تکواندوی بانوان ایران در پاسخ به این سوال که اولین تجربه المپیکی‌اش را چطور می‌بیند؟ گفت: من تازه 21 ساله شده‌ام و این موقعیت خوبی است که در این سن می‌توانم المپیک را تجربه کنم. احساس خیلی خوبی دارم که می‌توانم در میدانی به این بزرگی و با این افتخار شرکت کنم. می‌دانم که کارم بسیار سخت است، اما المپیک میدان بزرگی است که همه برای موفقیت در آن تلاش می‌کنند و من هم نمی‌خواهم این موقعیت را از دست بدهم.


وی ادامه داد: می‌‌خواهم با تمام توان در المپیک حاضر باشم.تکواندوکاران کره جنوبی، ویتنام، قزاقستان، آلمان و آذربایجان مهم‌ترین رقبای من به شمار می‌رود که شناخت خوبی از آن‌ها دارم. مسئولان فدراسیون و کادر فنی فیلم بازی‌های آن‌ها را تهیه کرده‌اند و من بارها آن‌ها را نگاه کرده‌ام. لحظه به لحظه مبارزات آن‌ها را آنالیز کردم و شناخت خوبی از آن‌ها دارم.

 

* بیوگرافی المپیکی های تکواندوی ایران در المپیک لندن:


یوسف کرمی


متولد دوم فروردین 1361 . متولد میانه ساکن استان البرز. دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی، حدود 14 سال حضور در تیم ملی.

متاهل ، دارای یک فرزند دختر.

 

کرمی از سال 71 تکواندو را در میانه در باشگاه تکاور زیر نظر استاد حسین کرمی شروع کرد.


** مدال‌ها:


* برنز المپیک 2004 آتن


* طلای جام جهانی 2002 ژاپن


* طلای قهرمانی جهان 2003 آلمان


* طلای قهرمانی نوجوانان جهان 2000 ایرلند


* طلای المپیک دانشجویان جهان 2007 تایلند


* طلای پلیس‌های جهان


* برنز قهرمانی جهان 2005 اسپانیا


* طلای بازی‌های آسیایی 2006 دوحه


* طلای بازی‌های آسیایی 2010 «گوانگجو»


* نقره جام جهانی 2009 آذربایجان


* برنز قهرمانی جهان 2009 دانمارک


* نقره قهرمانی آسیا 2010


* طلای جام جهانی 2010 چین


* طلای قهرمانی جهان 2011 کره جنوبی

 


 
تمرین تیم ملی تکواندو- باقری معتمد در کنار عسگری


** محمد باقری معتمد


*متولد چهارم بهمن 1364، مجرد، دانشجوی کارشناسی تربیت بدنی


*متولد تهران ساکن تهران (جوادیه)، حدود 9 سال حضور در تیم‌های ملی.


** عناوین:


*طلای قهرمانی جهان 2009 دانمارک


* نقره جام جهانی 2009 باکو


* نقره قهرمانی دانشجویان جهان 2006 اسپانیا


* طلای المپیک دانشجویان 2007


* طلای دانشجویان جهان 2008


* نقره المپیک دانشجویان 2005


* برنز قهرمانی آسیا 2002


* نقره قهرمانی آسیا 2004


* طلای قهرمانی آسیا 2008


* نقره نوجوانان آسیا 2003


* طلای باشگاه‌های آسیا 2007


* طلای قهرمانی آسیا 2007


* طلای جام جهانی 2010


* نقره قهرمانی جهان 2011


*طلای بازی‌های آسیایی «گوانگجو» 2010

 

** سوسن حاجی پور


*متولد ششم مهرماه 1369در رودبار. مجرد، دانشجوی تربیت بدنی. از سال 69 تکواندو را در سالن هلال احمر بابلسر شروع کرد.

 

** عناوین:


* برنز قهرمانی آسیا 2010


* برنز بازی‌های آسیایی 2010 «گوانگجو»


* طلای مسابقات کسب سهمیه المپیک 2012 در تایلند


آیا می‌دانید؟


- بیش از 60 میلیون نفر از 190 کشور جهان تکواندو کار می‌کنند.


- به طور میانگین سه سال طول می کشد تا یک ورزشکار به کمربند مشکی برسد.


- روح الله نیک پای در المپیک 2008 پکن اولین مدال تاریخ ورزش افغانستان را در رشته تکواندو به دست آورد. او در وزن 58 کیلوگرم برنز گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه