جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی سیوند اعتراض سازمان های مردم نهاد به دیوان عدالت اداری

سیوند

اعتراض سازمان های مردم نهاد به دیوان عدالت اداری

 

خبرگزاری میراث فرهنگی _ گروه میراث فرهنگی _سازمان‌های مردم‌نهاد برای جلوگیری از آبگیری سد سیوند به دیوان عدالت اداری شکایت کردند.

 
پایگاه اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی (دشت پاسارگاد) به نمایندگی از برخی سازمان های مردم نهاد دوستدار یادگارهای باستانی از سازمان های دست اندرکار ساخت سد سیوند به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.
 
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی،این نهاد غیر دولتی از سازمان‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و حفاظت از محیط‌زیست و وزارت‌خانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و خواهان ابطال مصوبه‌های خلاف قانون هیأت وزیران در مورد سد سیوند، و متوقف کردن آبگیری آن شد.
 
در متن مورد شکایت این سازمان مردم‌نهاد که به دبیرخانه‌ی دیوان عدالت اداری ارایه شده، آمده است:«پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی به نمایندگی از اعضا و شماری از دبیرانِ سازمان‌های مردم‌نهاد دوستدار یادگارهای فرهنگی به دلایلی مشخص از دو سازمان و دو وزارت‌خانه، شاکی و خواهان ابطال مصوبه‌های خلاف قانون هیأت وزیران در مورد سد سیوند و جلوگیری از آب گیری آن است.»
 
در این متن، دلیل شکایت از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،کوتاهی در جلوگیری از ادامه‌ ساخت سد سیوند در سال‌های 83 و 84 عنوان شده است .
 
پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی در شکایت نامه خود یاد آور شده است :« بر پایه‌ بخشنامه دولت که فعالیت‌های عمرانی را منوط به گرفتن مجوز از آن سازمان کرده بود می‌توانست مانع ادامه کار ساخت سد شود.»
 
بی‌توجهی به اهمیت تاریخی و تکمیل نکردن کاوش‌های تنگه ‌بلاغی و حفاظت نکردن از یافته‌های غیرقابل‌انتقال، بی‌توجهی به تخریب سازه‌های باستانی دشت پاسارگاد به ویژه اثر ممتاز و ثبت جهانی شده‌ آرامگاه کورش بزرگ(ذوالقرنین) به خاطر بالا آمدن آب‌های زیرزمینی و افزایش رطوبت هوا، ایستادگی در برابر یک خواسته ملی و جلوگیری از کاوش تپه‌های باستانی ارسنجان از دیگر علل شکایت نهادهای غیر دولتی از سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری عنوان شده است.
 
پایگاه اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی از سازمان حفاظت از محیط‌زیست نیز به دلایلی مانند بی‌توجهی به نابودی گذرگاه تاریخی عشایر و مراتع آنها، اعتراض نکردن به نابودی هشت هزار اصله درخت 500 ساله‌ی ایرانی – تورانی و منحصر به‌فرد بَنِه، بی‌توجهی به نابودی پارک ملی و تالاب حفاظت‌شده‌ی بختگان، مرگ نزدیک به چهار هزار جوجه فلامینگوی بومی و احتمال مرگ نزدیک به وقوع شمار بالایی پرنده‌ مهاجر، بی‌توجهی به آسیب‌های زیست‌محیطی و اعتراض نکردن به ساخت سدهای بزرگ مخزنی نیز به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است.
 
این پایگاه از وزارت نیرو نیز به دلایل ارایه نکردن اطلاعات درباره‌ سابقه‌ ساخت سد سیوند و ابهامات ردیف بودجه‌ی آن،اعلام‌های نادرست و پی در پی زمان آبگیری و ساخته شدن سد سیوند، ادامه‌ دادن به روند ساخت سدهای مخزنی بزرگ با وجود نقدهای مکرر کارشناسان بر آن،کوتاهی در نصب دستگاه‌های وعده داده‌شده‌ رطوبت‌سنج، ساخته نشدن موزه‌ وعده‌ داده‌شده و ایستادگی در برابر یک خواسته ملی شکایت کرده است.
 
بی‌توجهی به نابودی زمین‌های کشاورزی، پی‌گیری نکردن طرح ملی آبخوان‌داری و بی‌توجهی به کاریزها در برطرف کردن نیاز آب برای کشاورزی، بی‌توجهی به آسیب‌‌زنی سدهای بزرگ مخزنی به کشاورزی و اعتراض نکردن به ساخت آنها نیز از دلایل شکایت پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی به دیوان عدالت اداری، عنوان شده است.
 
پایگاه اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی در متن مورد شکایتش از سابقه‌ اعتراض‌های خود به ارگان های مرتبط یاد کرده است .
 
در این متن آمده است:«این تشکل مردم نهاد با نامه‌نویسی به سازمان میراث فرهنگی، رییس‌جمهوری ،کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و کمیسیون ملی یونسکو پی‌گیر خواست‌ خود بوده است.»
 
 بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی، دو مرجع نخست به نامه های این پایگاه پاسخی ندادند، کمیسیون اصل 90 اعتراض‌شان را به معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت نیرو ارجاع داد که هنوز پاسخی در این مورد دریافت نکرده است .
 
 این گزارش می افزاید :« کمیسیون ملی یونسکو هم در نامه‌ای ابراز داشته که نگرانی آنها را به سازمان میراث فرهنگی منعکس خواهد کرد.»
 
پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمان های باستانی از دیوان عدالت اداری خواست با توجه به این شکایت نامه، گام مؤثری در پاسداری از یادگارهای نیاکان‌ این مرز و بوم بردارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید