جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان مازندران یادداشت روز - 50 درصد تمام، حتا نه «یک سانتیمتر» کمتر

دیده‌بان مازندران

یادداشت روز - 50 درصد تمام، حتا نه «یک سانتیمتر» کمتر

دکتر هوشنگ طالع

معاون آسیا و اقیانوسیه‌ی وزارت امورخارجه در گفت‌ وگوی تلویزیونی با برنامه‌ی 6 سیما، درباره‌ی دریای مازندران/ کاسپیان گفت: ‌ماحتی از یک سانتیمترحق خود در دریای خزر [مازندران/کاسپیان ] چشم پوشی نمی کنیم.

سخنان ایشان درباره‌ی حقوق مسلم تاریخی ایران در این دریا، بسیار امیدوار کننده بود. البته باید خاطر نشان گردد که سهم ایران برپایه‌ی دو قرارداد 1921 ( مودت ) و 1940 ( ‌تجارت و بحرپیمایی ) میان دولت شاهنشاهی ایران و اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، نیمی از این دریا یا 50 ٪  می‌باشد ؛ و رژیم حقوقی دریای مازندران/کاسپیان نیز بر پایه‌ی این دو قرارداد استوار است . 
از این رو در هر گفت وگو در باره‌‌ی رژیم حقوقی دریای مازندران/کاسپیان ، می‌بایست حقوق تاریخی ، مسلم و انکار ناپذیر ایران در این دریا ( یعنی حق 50 درصدی ) مورد شناخت دقیق  و « ‌بی چون و چرا » قرار گیرد .
از سوی دیگر ، باید بدانیم که هر گونه گذشت ، اغماض و یا کوتاه آمدن حتا از « یک سانتیمتر » از سهم پنجاه درصدی ایران در این دریا در حکم تجزیه‌ی ایران است.

هوشنگ طالع
دوازدهم دیماه 1392

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه