سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی کپی‌برداری چینی تاروپود قالی خراسان را بر باد داد - صنعتی که از عرش به فرش رسید

کپی‌برداری چینی تاروپود قالی خراسان را بر باد داد - صنعتی که از عرش به فرش رسید

خبرگزاری مهر: روزگاری فرش خراسان و بافندگان پنجه طلایی آن شهره بودند و با هر نقشی، هزاران چشم را مجذوب می‌کردند اما امروز چین، پاکستان و هند با کپی‌برداری نقشه‌های ایرانی عرصه را بر بافندگان خراسانی تنگ کرده و هویت و تار و پود فرش خراسان را بر باد داده‌اند.

nike air force 1 low uv | Air Jordan Sneakers

به گزارش خبرنگار مهر، طی سال‌های گذشته بین 20 تا 30 درصد صادرات فرش کشور متعلق به خراسان رضوی بود و این استان با توان بالای بافندگانش حرف‌های زیادی برای گفتن داشت اما دریغا که امروز هنر هزار و پانصد ساله این سرزمین به دلیل کپی برداری نقشه‌ها توسط کشورهای همسایه نظیر چین و هندوستان و عدم حمایت دولت از رونق افتاده است. 

خراسان رضوی همواره یکی از مناطق مهم بافت قالی در کشور بوده و طی سال‌های گذشته صنعت فرش به صورت سالانه 80 میلیون دلار ارزآوری برای این استان پهناور داشته است و با این وجود شاید کسانی که دستی از دور بر آتش دارند رکود این صنعت و روزگار ناخوش بافندگان را باور نکنند.

برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای فارغ‌التحصیلان رشته فرش

عباس مقبلی کارشناس صنعت فرش در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: رکود این صنعت، چراغ صادرات فرش خراسان را به سمت خاموشی برده اما می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای فارغ التحصیلان رشته فرش و طراحان باری دیگر این صنعت را احیا کرد. 

مقبلی افزود: این صنعت اگر همچون روزگاران گذشته رونق پیدا کند می‌توان با اتکا به آن زمینه توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد اشتغال را فراهم کرد اما در این میان دولت نیز باید با پشتیبانی های خود زمینه ساز رونق این بخش شود.

طراحان با ارائه طرح‌های جدید رقبا را از میدان به در کنند

وی با اشاره به کپی‌برداری کشورهای چین و پاکستان از نقشه‌های فرش ایرانی، اظهار کرد: امروز باید تولیدکننده و طراحان ما به سمت ایده های نو و طرح های جدید بروند و با این اقدام رقبای خود را از میدان به در کنند.

این کارشناس صنعت فرش تصریح کرد: عدم حمایت متولیان امر و کپی‌برداری کشورهای رقیب نباید تولیدکنندگان و طراحان صنعت فرش را زمین‌گیر و ناامید کند و آنان باید همچنان این صنعت را زنده نگه دارند.

مقبلی ادامه داد: در حال حاضر یکی از دلایلی که موجب جولان فرش چینی و پاکستانی در بازارهای فرش خراسان شده مربوط به این است که تولیدکنندگان فرش سرمایه گذاری محدودی در زمینه استفاده از طرح‌های جدید می‌کنند و از سویی از علوم و فنون روز برای توسعه کیفی این هنر بهره چندانی ندارند.

کاهش 34 درصدی ارزش صادرات فرش خراسان رضوی

معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به کاهش ارزش صادرات فرش این استان؛ گفت: صادرات فرش این استان طی ۱۱ ماه سال گذشته حدود ۷۷۳ هزار دلار ارزیابی شده و این میزان نسبت به سال گذشته کاهش وزنی ۲۹ درصدی و ۳۴ درصدی در ارزش صادرات داشته است.

محمدرضا موحد اظهار کرد: صادرات فرش سال گذشته حدود 773 هزار دلار بود و در سال 91 این میزان یک میلیون و 163 هزار دلار ارزیابی شده است.

وی در زمینه کپی‌برداری نقشه‌های فرش ایران از سوی رقبای خارجی بیان کرد: امروز دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان رشته فرش باید با ایده‌های نو و طراحی نقشه‌های جدید در راستای نیازسنجی و بازاریابی کشورهای اروپایی اقدام کرده و بحث تولید و صادرات فرش را از رکود و بی‌تحرکی خارج سازند.

معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  با اعلام اینکه خراسان‌رضوی رتبه دوم در حوزه فرش دستباف کشور را داراست، تاکید کرد: این استان به خاطر کمبود طراح و بازاریاب مناسب در بخش صادرات فرش عملکرد قابل قبولی ندارد و باید در نظر داشت که تولید محصولات جدید در حوزه فرش کمک فراوانی به صنعت فرش خراسان‌رضوی می‌کند.

ایجاد کنسرسیومی متشکل از فعالان اقتصادی، تولید و صادرات فرش

موحد تاکید کرد: امروز برای نجات صنعت فرش این استان باید با راه‌اندازی زنجیره تولید و صادرات فرش به پیشرفت و افزایش صادرات فرش کمک کرد. همچنین می‌توان با ایجاد کنسرسیومی متشکل از فعالان اقتصادی، تولیدی و صادراتی حوزه فرش و ارائه طرح‌های خود به دولت اقدامات لازم را برای ارائه تسهیلات در حوزه فرش انجام داد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از راه‌های رونق این صنعت این است که به تولیدکنندگان، تسهیلات خوبی ارائه شود زیرا این امر سبب رشد و توسعه بیشتر حوزه فرش می‌شود و از طرف دیگر ضرورت دارد تا با انجام اقدامات لازم همانند بیمه تولیدکنندگان فرش، تحولی در این حوزه ایجاد کرد.

تولید 40 درصد فرش دستباف کشور در خراسان رضوی

معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار خراسان‌رضوی به خبرنگار مهر گفت: 40 درصد فرش دستباف کشور در خراسان رضوی تولید می‌شود و برای رونق هر چه بیشتر این صنعت باید با تدوین راهکارها و شیوه های لازم در مسیر رفع مشکلات بافندگان دربازه‌های زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت گام برداشت.

رضا جمشیدی تاکید کرد: توجه به صنعت فرش علیرغم ارزآوری که دارد سبب اشتغالزایی و کارآفرینی می شود لذا باید با ارائه طراحی‌هایی نو، ارتقاء کیفیت و ارائه آموزش به دست اندرکاران حوزه فرش زمینه توسعه این صنعت را فراهم ساخت.

لزوم اعطا تسهیلات به بافندگان فرش

وی تاکید کرد: یکی از دلایل مهم بی رونقی صنعت فرش این استان جدایی از کپی‌برداری نقشه‌های فرش از سوی رقبا مربوط  به باور غلط نسبت به گرانی فرش دست بافت و نبود فرهنگ خرید فرش دستبافت است.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان‌رضوی با تاکید بر اعطا تسهیلات به بافندگان فرش خراسان گفت: عدم سیاست‌های تشویقی، تحریم فرش و عضو نبودن ایران در سازمان تجارت جهانی بخش دیگری از دلایل رکود صنعت فرش است.

مسئول واحد فرش صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی از  کاهش تعداد بافندگان فرش خراسان‌رضوی خبر داد و افزود: در حال حاضر افزایش قیمت مواد اولیه یکی از مهمترین مشکلات تولید فرش دستباف خراسان‌رضوی است زیرا طی سالهای اخیر قیمت مواد اولیه حدود شش برابر افزایش داشته و این در حالی است که نرخ ارز در این مدت 2 برابر شده است.

سعید کاظمی اظهار کرد: امروز تعداد بافندگان فرش این استان در اواخر دهه 70 حدود 180 هزار نفر بودند و امروز به 90 هزار بافنده تبدیل شده‌اند زیرا حرفه قالیبافی معیشت اکثر بافندگان را تامین نمی کند و این امر به کاهش میزان تولید به سبب کمبود نیروی انسانی ماهر منجر شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای رونق بازار فرش دستباف نیاز به طرح و نقشه مناسب است، افزود: تنها از این طریق می توان ارزش افزوده بیشتری را تولید کرد.

وی یادآور شد: تجارت سنتی و عدم توانایی در بازاریابی مطلوب،  نبود تنوع در طرح و نقشه و عدم توجه به رنگ‌بندی فرش‌های دستباف از مهمترین دلایل رکود این بازار در کشور به ویژه خراسان رضوی است.

بافت فرش خراسان رضوی با مواد اولیه نامرغوب

مسئول واحد فرش صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی تصریح کرد: امروز فرش این استان با مواد اولیه نامرغوب تولید می شود و در چنین شرایطی نمی توان انتظار بهبود وضعیت این صنعت را داشت چرا که کشورهای رقیب با طرح‌ و نقشه‌ ایرانی فرش تولید کرده و در بازار عرضه می کنند.

کاظمی بیان کرد: سالهاست که مواد اولیه مرغوب خراسان‌رضوی از طریق مرزهای شرقی به افغانستان و پاکستان صادر می شود و این امر در حالی است که بخش عمده‌ای از فرش خراسان‌رضوی نیز با مواد اولیه نامرغوب بافته شود.

وی با اشاره به موانع صادرات فرش خراسان رضوی اظهار کرد: رکود بازار فرش،  پائین بودن قیمت آن و نوسانات قیمت‌ها بخشی از موانع صادرات فرش خراسان‌رضوی است.

مسئول واحد فرش صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی  تاکید کرد: امروز هم تولید و فروش داخل به خاطر اشباع بازار توسط کشورهای رقیب و هم صادرات دچار تزلزل شده و این امر حکایتگر رکود نامطلوب صنعت فرش این است.

فرش؛ صنعتی است که طی سالهای اخیر از عرش به فرش رسیده و یکی از مهمترین دلایل این امر بافت فرش با مواد اولیه نامرغوب و کپی برداری نقشه های فرش از سوی رقبای خارجی  است.

................................

گزارش: مرضیه صاحبی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید