شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی در جست‌وجوی کتب نفیس در کاخ گلستان

در جست‌وجوی کتب نفیس در کاخ گلستان

حدود 10 سال پیش، کتاب‌های اهدایی «گیتی آذرپی» - ایران‌شناس مقیم آمریکا - به کاخ گلستان اهدا شدند؛ اما مدت‌ها از وضعیت آن‌ها هیچ اطلاعی در دست نبود تا این‌که با پیگیری خبرنگار ایسنا اعلام شد که این کتاب‌ها در 40 قفسه، در کتابخانه‌ی کاخ گلستان قرار دارند.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | DD1523 , 500 - Nike WMNS AIR FORCE 1 '07 ESSENTIAL , nike city loop sneaker white women pants size , IetpShops STORE

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در نیمه‌ی نخست دهه‌ی 80، شهریار عدل - عضو ایکوموس - در نامه‌ای از پاریس خطاب به پروین ثقةالاسلام - مدیر وقت کاخ گلستان - اعلام کرد که «گیتی آذرپی» - ایران‌شناس مقیم آمریکا - تمایل دارد، حدود 315 کتاب نفیس و ارزشمند خود را در اختیار مجموعه‌ی کاخ گلستان قرار دهد.


با موافقت ثقةالاسلام، کتاب‌ها به تهران فرستاده و برای مدتی در بخش کتاب‌های چاپی کتابخانه‌ی کاخ گلستان جای گرفتند؛ اما این شرایط با تغییر مدیر کاخ گلستان تا اوایل سال 1389 بیشتر دوام نیاورد و به تشخیص مسوولان وقت، به‌دلیل «کمبود فضا» کتاب‌ها در کارتن بسته‌بندی شدند.


وضعیت این کتاب‌ها مدت‌ها نامشخص بود، تا این‌که پروین ثقةالاسلام حدود یک سال پیش با حکم مهدی حجت - قائم‌مقام وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - بار دیگر به کاخ گلستان بازگشت.


پس از انتشار خبری درباره‌ی وضعیت این کتاب‌ها در ایسنا، رییس کاخ گلستان از خبرنگار ما دعوت کرد تا با حضور در این مجموعه، به بررسی وضعیت کتاب‌ها بپردازد. ثقة‌الاسلام در جلسه‌ای با حضور خبرنگار ایسنا، آخرین وضعیت کتاب‌های اهدایی دکتر آذرپی را از مدیر کتابخانه‌ی کاخ گلستان - طاهره ملامحمدی - جویا شد. او نیز در این‌باره توضیح داد که کتاب‌ها در حال حاضر در کتابخانه‌ی کاخ نگهداری می‌شوند.


مدیر مجموعه‌ی کاخ گلستان - پروین ثقه‌الاسلام - که از سال 1346 تا 1376 رییس کتابخانه‌ی دانشگاه خوارزمی بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا مشکل کمبود فضا را مهم‌ترین دلیل برای عرضه نشدن این کتاب‌ها دانست و گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای گسترش بخش کتاب‌های چاپی کتابخانه در طبقه‌ی دوم عمارت خوابگاه در کاخ گلستان در حال انجام است، تا بتوان به‌صورت منظم و براساس آنچه خانم آذرپی درخواست کرده بود، کتاب‌ها را به‌نمایش بگذاریم.

مسوول کتابخانه‌ی کاخ گلستان نیز که از سال 1386 در این کتابخانه مشغول به کار است، در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: 38 کارتن شامل کتاب‌های خانم آذرپی و تعدادی کتاب قدیمی، به من تحویل داده شد. از حدود سه سال پیش، کار تفکیک آن‌ها را آغاز کردیم و با تقسیم‌بندی موضوعی براساس قد، اندازه و رنگ، آن‌ها شماره‌گذاری شدند و در قفسه‌های کتابخانه با قدری فاصله از دیگر کتاب‌های چاپی قرار گرفتند.


طاهره ملامحمدی با بیان این‌که کتاب‌های اهدایی خانم آذرپی به زبان‌های روسی، انگلیسی، هندی، ژاپنی و چینی هستند، توضیح داد: نام این کتاب‌ها در دفتر اموال با عنوان «اهدایی» نوشته شده است.


او افزود: از زمان قرار دادن این کتاب‌ها در کتابخانه‌ی کاخ گلستان، امکان استفاده از آن‌ها توسط محققان در داخل کتابخانه وجود دارد، البته این کتاب‌های نفیس را نمی‌توان به خارج از کتابخانه برد. روی هر کدام از کتاب‌های خانم آذرپی، مهری با عنوان «اهدایی از گیتی آذرپی» خورده است تا اطمینان کامل از وجود کتاب‌ها داشته باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه