پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی پهلوانان هرگز نمی‌میرند

پهلوانان هرگز نمی‌میرند

صدای دورگه و گوش‌نواز مرشد میان طاق و دیوارها پژواک می‌شود و تا عمق‌جان پیش‌می‌رود و تن را از درون می‌لرزاند و همراه می‌شوی با خیل مشتاقانی که گرداگرد گود زورخانه نشسته‌اند،‌ همراه می‌شوی و زمزمه‌های دل را به لب می‌رسانی و از علی(ع) مدد می‌جویی.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike air zoom strong unintelligible rose gold

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرشد با ضرب‌آهنگ ضرب، سرود دلنشین و روح‌نوازی می‌خواند و در انتهای هر کلام زنگ را به‌صدا در می‌آورد و باز می‌خواند؛ "

افتادگان وادی غم را بگیر دست / یا مصطفی محمد و یا مرتضی علی،‌ و "مرتضی علی" را کمی‌کش‌دارتر می‌خواند و صدایش همراه می‌شود با صلوات حضاری که در ژرفای وجودشان لذتی را مزمزه می‌کنند.


آهنگ کلامش در ضرب صدای زنگ قطع می‌شود و ورزشکاران به مزد نفس مرشد باز صلوات می‌فرستند.

مردانی تنومند، با چهره‌هایی که به دل می‌نشیند و با بر و سینه‌هایی ورزشکاری و باصطلاح «خوش پرگار»، با تنکه‌های زر دوزی شده، یک‌به یک از مرشد رخصت ورود به گود زورخانه را طلب می‌کنند و پس از رخصت، بوسه‌ای به خاک زده، یا علی گویان وارد گود می‌شوند.

اینجا هر آغاز با نام خدا و ائمه است و هر پایانی دعا و ثناست. ورودت با وضو و رخصت است و خروجت با التماس دعا و اجازه.

گودی مقدس که نمادی از وحدت انسان‌هایی که همه توانمند هستند به بازو، اما نرم‌خو و خداترس، اینجا گود زورخانه است، محلی برای چرخش بر مدار انسانیت بر گرفته از دین، مکانی برای کشتن نفس و پرورش روح، جایی برای خاک کردن پشت هرچه برآمده از نفس شیطانی است و دانست آنکه همه چیز باطل است جز حق.

اینجا زورخانه‌ است، مکانی که برای ورود به آن باید خم شد و افتاده، محلی که دور از هر غل و غشی باید در آن آنقدر به‌دور مدار دایره چرخید تا آگاه شد از این واقعیت که عالم هستی همه بر یک مدار می‌چرخد و بس!

به گزارش ایسنا، 12 مرداد روز فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های باستانی است. اگرچه دیروزها زورخانه‌های بیشتری در کوچه پس کوچه‌های هر شهر و دیاری بود، محله‌هایی که ورودی آنها مسجد بود و بازار، گرداگرد دایره‌ای که نمادی از وحدت بود و بس.

اگرچه امروز هم شهر شیراز به لحاظ تعداد زورخانه‌ها و وضعیت ورزش باستانی و زورخانه‌ای رتبه‌ای خوب در میان شهرهای کشور دارد، رتبه‌ای که به‌واسطه همراهی و همدلی همه مجموعه‌ها حفظ شده است.

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای استان فارس و عضو شورای شهر شیراز، در این خصوص به خبرنگار ایسنا گفت: ورزش باستانی قدمتی به اندازه 4000 سال دارد و از ورزش‌های بسیار کهن جهان به‌شمار می‌رود.

مظفر مختاری گفت: این ورزش از دیرباز در ایران زمین رواج داشته و به دلیل مرامنامه‌ها و آیین فتوتی که در آن وجود دارد، همواره محبوب مردم بوده است.

وی با بیان این که تعداد 25 زورخانه در شیراز فعال است، گفت: ورزش زورخانه‌ای یک فرهنگ فکری و رفتاری خاص خود را دارد که احیا و زنده نگاه داشتن این فرهنگ، که به فرهنگ پهلوانی شهره است، می‌تواند زندگی شهرنشینی امروزی را ساده‌تر و روابط شهروندی را محکمتر کرده و از بسیاری مشکلات بکاهد.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: در راستای زنده نگاه داشتن این ورزش و فرهنگ پهلوانی، شورای شهر اعتباراتی به احیای ورزش‌های پهلوانی اختصاص داده است.

این اقدام در کنار اهدای 12 قطعه زمین توسط شهرداری جهت ساخت زورخانه در نقاط مختلف شهر، می‌تواند حرکتی شایسته به سوی توسعه ورزش زورخانه‌ای و پهلوانی و ترغیب جوانان به روی آوردن به این امر باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: با بررسی‌های این کمیسیون و همکاری شهرداری، سه زورخانه در سه مظقه مختلف شیراز احداث می‌شود.

محمدرضا هاجری گفت: با احداث زورخانه در سه محله قلعه شاهزاده بیگم، شهرک میانرود و شهرک سعدیه شاهد ترویج فرهنگ ورزش و ایجاد زمینه‌های سالم جهت غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان خواهیم بود. شورای شهر شیراز نیز پس از طرح موضوع در کمیسیون و صحن علنی، اعتبار ویژه‌ای به این ورزش اختصاص داده است.

... حالا دور عوض می‌شود و مرشد خطاب به حاضرین می‌خواند؛ «بگو یا علی» و همه یکصدا از مولا علی مدد می‌طلبند و ورزشکار در میان گود بی‌تکبر، میل می‌گرداند و کباده را به مبارزه می‌خواند و ...

ورزش باستانی، پهلوانی و جوانمردی را در ذات امیرالمؤمنین(ع) جست‌ و جو می‌کند، از وجود بی‌همتایی که همه در برابر او جز سبحان‌الله هیچ ندارند که بگویند.

نوبت به شنا و میل‌گرفتن و کباده‌کشی رسیده و صدای ضرب و آهنگ کش‌دار و دلنشین سرود مرشد و همنوایی زنجیر کباده، همه تماشاگران را محو تماشا ساخته است.....

به گزارش ایسنا، اگرچه این‌روزها حال و هوای پهلوانی از اکثر میادین ورزشی و ورزشگاه‌هایمان رخت بر بسته، اما می‌توان باز نسیمی از امید را با تلاش در جهت ترویج این فرهنگ باستانی، بر فضای جامعه به حرکت درآورد.


گزارش از علی محمد پشوتن، خبرنگار ایسنا

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه