جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی ' اصغر دادبه' از بی توجهی به 'حافظ ' در ایران گله می‌کند - بزرگان ما از بین بروند، هویت ما از بین می‌رود

' اصغر دادبه' از بی توجهی به 'حافظ ' در ایران گله می‌کند - بزرگان ما از بین بروند، هویت ما از بین می‌رود

روز ' حافظ' نزدیک است. روزی که به گفته مدیر گروه ادبیات دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی خوب شد که به نام این شاعر بزرگ در تقویم ثبت شد که شاید سالی یک بار هم شده به یاد او بیافتیم و این حقیقت را مرور کنیم که اگر بزرگان ما از بین بروند، هویت ما هم از بین می‌رود.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | nike air failed status in windows 7 2017 - Buy Online - nike lunar air force 1 white ice hockey tickets for Women & Men - FitforhealthShops

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – بزرگان ما از بین بروند، هویت ما از بین می‌رود. در حال حاضر بی‌توجهی به پژوهش و مطالعه درباره "حافظ " و شناساندن این شاعر بزرگ به جهانیان، مسئله‌ای آشکار است. از این روست که من به دلیل این کوتاهی به شدت از دستگاه‌های دولتی گله‌مند هستم.
 
"اصغر دادبه"، استاد فلسفه و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی این را می‌گوید. مردی که در دومین همایش چهره‌های ماندگار به عنوان چهره ماندگار درعرصه ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شده است.
 
او ثبت روزی در تقویم ملی به نام بزرگانی همچون حافظ، سعدی، فردوسی و.. را اقدامی بسیار مهم می‌داند و می‎گوید که این امر باعث شده است که حتی اگر در سال یک بار اما به بزرگانمان فکر کنیم.
 
دادبه در ادامه گفت و گویش با CHN  به عنوان معلمی که 50 سال در ایران به تدریس مشغول بوده است، از وضعیت کنونی اقدامات سازمان‌ها و نهادها در زمینه معرفی حافظ شکایت می‌کند و می‌گوید: «ما خیلی خیالمان راحت است، بزرگان ما تبدیل به گنج‌های بادآورده‌ای شده‌اند که ما قدر آن‌ها را نمی‌دانیم. درحالی شاعران بزرگ ما مورد بی توجهی هستند که در کشورهای دیگر آسیایه میانه برای شاعرانی که حتی به پای حافظ هم نمی‌رسند، اقدامات جدی مطالعاتی انجام می‌دهند و در زمینه شناسایی آن فرد به جهانیان تلاش می‌کنند.»
 
دادبه که به تازگی در مدخل دایره المعارف اسلامی مقاله‌ای را به نام "مکتب حافظ رندی است"، نوشته است، با بیان اینکه علاقه به اشعار حافظ همیشه میان مردم و دانشجویان ما وجود داشته است و همیشه مطالعاتی در این زمینه انجام می شود، می‌گوید: «اما متاسفانه نتیجه این مطالعات و پژوهش‌ها مطلوب نیست و معمولا نتایج کارها تکراری است و حرف تازه‌ای وجود ندارد درحالی که مطالعه روی اشعار حافظ اقدامی آسان نیست و هنوز قسمت‌های بسیاری برای کشف و پژوهش در دیوان او وجود دارد.»
 
مدیر گروه ادبیات دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به نظر می‌رسد که بنیاد پژوهشی حافظ شناسی به صورت جدی در ایران وجود ندارد، می‌گوید: «در حال حاضر مرکز حافظ‌شناسی در حافظیه شیراز وجود دارد که تلاش‌های بسیاری در زمینه حافظ‌شناسی از سوی پژوهشگران در آن انجام می‌‌شود و هر ساله 20 مهر دور هم جمع شده و سخنرانی‌هایی را تشکیل می‌دهند اما به عقیده من باید این اقدامات در سطح وسیعتری انجام شود.»
 
او با بیان اینکه امروز حوصله‌ها در انجام کارهای تحقیقی کاهش پیدا کرده است و کیفیت مطالعات چندان بالا نیست، از وجود خلاء موسسه پژوهشی منسجمی می‌گوید که این موسسه مانع از انجام کارهای تکراری شود و سطح توانایی محققان را ارزیابی کرده و باعث ارتقاء علمی آثار تالیفی شود.
 
دادبه در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ترکیه اقدامات جدی برای معرفی مولانا انجام داده و از این راه در جذب گردشگر موفق بوده است، چرا در این ایران این اتفاق نمی افتد، می‌گوید: «در برابر فعالیت‌هایی که در ترکیه در مورد مولانا انجام شده، دولت ایران بسیار کم لطفی کرده است. اگر حتی ما به منافع فرهنگی نمی اندیشیم باید به فکر مافع مادی که باشیم.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید