پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی تنها بازمانده نسل نساجی سنتی ایران درگذشت

صنایع دستی

تنها بازمانده نسل نساجی سنتی ایران درگذشت

«غضنفر ملک ثابت» معروف به سلطان نساجی سنتی ایران به علت عارضه ریوی در سن 84 سالگی درگذشت.

nike-dunk-low-coast-uncl | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

به گزارش خبرنگار صنایع دستی ایسنا،ملک ثابت تنها بازمانده نسل قدیم نساجی سنتی ایران که از مدتی پیش به علت عارضه ریوی در بیمارستان بستری بود، سرانجام در روز چهارشنبه 28 بهمن ماه درگذشت.

این هنرمند یزدی از جمله پیشکسوتان صنعت نساجی کشور است که چند سال پیش موفق به کسب مدرک دکترای هنری خود در زمینه هنر نساجی و صنایع دستی شد.

ملک ثابت هنر نساجی را در کودکی از اجداد خود آموخت و سال‌ها برای زنده ماندن این صنعت تلاش کرد و در زمان حیات خود نیز این حرفه را به خانواده‌اش آموزش داد تا نسل به نسل به هنرمندان و علاقه مندان منتقل شود.

این هنرمند بیش از 60 سال کارگاه دارایی بافی ملک را دریزد اداره می‌کرد و علاوه بر تربیت فرزند و نوه‌اش، دارایی بافی را داوطلبانه به دانشجویان رشته نساجی و صنایع دستی هم آموزش می‌داد.

ملک ثابت دستگاه‌های دارایی بافی‌اش را با ابتکار خودش می‌ساخت. زیرا دستگاه‌های قدیمی ثابت بوده ولی او با خلاقت فکری، دستگاه را متحرک و قابل جابجایی طراحی کرده بود.

دارایی، پارچه‌ای ابریشمی با نقوش درهم هندسی است که در یزد بافته می‌شود، سابقه این صنعت،به دوره پیش از اسلام می‌رسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید