جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی صنایع دستی مروری بر هنرهای خاموش 5 - شیریکی‌پیچ دست‌بافته‌ای با دار گلیم و بافت قالی

صنایع دستی

مروری بر هنرهای خاموش 5 - شیریکی‌پیچ دست‌بافته‌ای با دار گلیم و بافت قالی

شیریکی‌پیچ یکی از زیراندازها و دست‌بافته‌های داری ایران است که از لحاظ تکنیک بافت مابین گلیم و قالی قرار دارد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | 106 - Nike WMNS Air Force 1 Shadow "Pastel" - LacollesurloupShops - nike dunks brown white black friday images , CI0919

 

به گزارش میراث آریا (chtn)، یکی از صنایع دستی تزئینی ـ کاربردی ایران شیریکی‌پیچ نام دارد که دار آن شبیه به گلیم، و بافت آن شبیه به قالی است.

در شیریکی‌پیچ سرگره‌ها مانند قالی در روی کار آزاد نمی‌شوند بلکه به دور تارها پیچانده و به پشت کار برده و سپس رها می‌شوند. از طرفی شیریکی‌پیچ مانند بافت قالی، دارای پود نازک است که سبب می‌شود گره‌ها در جای خود محکم قرار بگیرند.

در بافت شیریکی‌پیچ از نخ پشمی یا ابریشمی برای پود استفاده می‌شود و مانند قالی دارای حاشیه و نقوشی چون بته‌جقه، گل کرمانی، کشمیری، خارا، گل عباسی و نقوش هندسی است.

گاهی از نقوش نامتقارن نیز در شیریکی‌پیچ استفاده می‌شود.

بافت شیریکی‌پیچ که در کرمان رایج است، معمولا ترنج میانی ندارد و در نقاط مختلف آن طرح‌های هندسی و گردان، متقارن یا نامتقارن اجرا می‌شود.

از نظر تکنیک بافت، دست‌بافته‌ای بسیار شبیه به شیریکی‌پیچ در آذربایجان بافته می‌شود که ورنی نام دارد و از نظر نقوش متفاوت است.

شیریکی‌پیچ باید از رطوبت مداوم، حرارت و آتش، اشعه مستقیم و مداوم خورشید، سفیدکننده‌های شیمیایی و اشیای نوک‌تیز و برنده دور ‌باشد و می‌توان آن را با آب ولرم و صابون شست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه