چهارشنبه, 05ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان حوض‌خانه‌ی بزرگ بوکان در معرض تخریب است

یادمان

حوض‌خانه‌ی بزرگ بوکان در معرض تخریب است

برگرفته از ایسنا

دبیر انجمن دوست‌داران یادگارهای تاریخی ایزیرتو گفت: حوض‌خانه‌ی بزرگ بوکان، یکی از نمادهای هویتی این شهرستان در استان آذربایجان غربی، در معرض تخریب است.

علی اسماعیل‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره توضیح داد: حوض‌خانه‌ی بزرگ بوکان در کنار دو بنای قلعه‌ی سردار عزیز‌خان و مسجد‌جامع بوکان، یکی از ارکان تشکیل این شهرستان است و جایگاه والایی در ادبیات شفاهی و فولکلور مردم کردستان دارد، ولی اکنون به واسطه‌ی اقدامات نسنجیده‌ی مدیران این شهرستان در آستانه‌ی تخریب قرار گرفته است.

او با بیان این‌که برخی مسؤولان شهری در نظر دارند، قسمتی از حریم این حوض‌خانه را که بخش اصلی بافت تاریخی شهرستان بوکان است، به مرکزی تجاری تبدیل کنند، اظهار کرد: این تصمیم با مخالفت برخی نهادهای مدنی، فعالان فرهنگی و مهندسان معماری و شهرسازی روبه‌رو شده است. مخالفان این طرح غیرکارشناسی در دردنامه‌ای خطاب به مسؤولان شهری، جلوگیری از این اقدامات را خواسته‌اند، ولی تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی یادآوری کرد: پیش از این، شهرداری بوکان با ایجاد خیابانی در بافت تاریخی در کوچه‌ی بین قلعه‌ی سردار عزیزخان و مسجد‌جامع بوکان، سبب تخریب بخش دیگری از بافت تاریخی این شهرستان شده است.

به گزارش ایسنا، مسؤول کمیته‌ی بخش معماری انجمن دوست‌داران یادگارهای تاریخی ایزیرتو در نامه‌ای خطاب به مسؤولان شهرستان بوکان آورده است: «روزگاری است شهر بوکان چشم به حوض‌خانه‌ای بزرگ دوخته تا روزی ساختمان‌های زشت و نامناسب روی آن برچیده شوند و دوباره مانند سال‌های نه‌چندان دور، مردمش را در کنار خود ببیند و به‌عنوان مرکز و قلب تپیده‌ی شهر باقی بماند. حوض‌خانه‌ی بزرگ، شناسنامه‌ و هویت شهر بوکان محسوب می‌شود. تاریخ شهر با تاریخ حوض‌خانه گره خورده است و کم‌تر کسی را می‌توان یافت که به این مسأله واقف نباشد.»

امیر کدخدامحمدی در بخش دیگری از این نامه با تأکید بر این‌که حوض‌خانه‌ی بزرگ به‌نوعی هویت شهر محسوب می‌شد که این هویت با سرپوشیده شدن از بین رفت، ادامه داده است: «مطلع شدیم که تصمیم دارند، تأسیسات و ساختمان حوض‌خانه را بردارند، خبر مسرت‌بخشی بود، برای شهری که هرچه دارد از حوض‌خانه دارد؛ ولی متأسفانه در طرحی که برای این مجموعه صورت گرفته، ساختمان روی حوض‌خانه برداشته نشده است، بلکه فقط کمی ظاهر آن را مرتب کرده‌اند.»

این کارشناس ارشد معماری با اشاره به مطالعات خود روی پیشینه‌ی شهر و عناصر کالبدی مرکز‌ شهر، نکاتی را درباره‌ی برخورد با چنین فضایی مطرح کرده و گفته است: «مهم‌ترین مسأله در برخورد با این پروژه این است که باید ساختمان‌های الحاقی برچیده شوند. هم‌چنین زنده‌سازی مرکز شهر قدیم بوکان باید یکی دیگر از اهداف این پروژه باشد.»

کدخدامحمدی در پایان تأکید کرده است: «هم‌چنین راه‌کارهای عمده‌ای جهت تأمین امنیت بهداشتی آب حوض‌خانه و بدون سرپوشیده کردن حوض‌خانه وجود دارد که اگر به اهمیت موضوع و مقیاس پروژه واقف باشیم، مطمئنا چنین بی‌تفاوت از کنار موضوع گذر نمی‌کردیم و کمی تأمل می‌کردیم.»
 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید