جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خبر خوش عبدالمجید ارفعی: ابراز تمایل دانشگاه شیکاگو برای تعیین وضعیت گِل‌نوشته‌های هخامنشی

یادمان

خبر خوش عبدالمجید ارفعی: ابراز تمایل دانشگاه شیکاگو برای تعیین وضعیت گِل‌نوشته‌های هخامنشی

دکتر عبدالمجید ارفعی گفت:‌ دانشگاه شیکاگو تمایل دارد زودتر وضعیت پرونده‌ی گِل‌نوشته‌های هخامنشی در این دانشگاه مشخص شود.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Air Jordan Sneakers

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ارفعی (کارشناس پیشکسوت کتبیه‌های باستانی) روز گذشته اعلام کرد: دو روز قبل دانشگاه شرق‌شناسی و موزه‌ی شیکاگو در نامه‌ای به قاضی دادگاهی که پرونده‌ی الواح هخامنشی در آن بررسی می‌شود، ابراز تمایل کردند جریان این الواح زودتر به نتیجه برسد.

ارفعی افزود: به همین دلیل اکنون منتظر جواب دادگاه در این زمینه هستیم تا زودتر نتیجه‌ وضعیت الواح هخامنشی مشخص شود.

به گزارش ایسنا، حدود 30 هزار کتیبه‌ و لوح در سال 1312 در تخت جمشید پیدا شد که با موافقت دولت ایران برای بررسی در سال 1314 در 2535 جعبه‌ی مقوایی و داخل پارافین مایع، پس از شماره‌بندی کامل در 50 صندوق قرار گرفتند و از راه بوشهر به آمریکا فرستاده شدند.

در سال 1937 میلادی این الواح به دانشگاه شیکاگو رسیدند و پارافین‌زدایی آن‌ها انجام شد. پس از آن، یک استاد سومر‌شناس همراه سه کارشناس دیگر، مأمور رمز‌گشایی این الواح شدند. آن‌ها در هر بررسی به نکات تازه‌ای از این الواح رسیدند.

در بررسی‌های نخست مشخص شد زبان این الواح، ایلامی است. بعد از آن دریافتند که این الواح به دوره‌ی داریوش بزرگ متعلق است و پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شد، الواح کشف‌شده به امور مالی ایالت فارس مربوط است که از سال 13 تا 28 حکومت داریوش بزرگ در فارس را شامل می‌شود.

پس از آن، دولت ایران پیگیری‌هایی را از سال 1327 تا 1331 برای بازگرداندن الواح به کشور انجام داد. در سال 1327 تعداد 179 لوح به ایران باز پس داده شدند و در سال 1350 نیز تعداد 37074 خرده الواح مسترد شد. پس از آن، یک‌بار دیگر عملیات استرداد، متوقف شد، ولی مطالعات آن موسسه درباره‌ی الواح در طول سال‌های پس از 1350 ادامه داشت، تا این‌که سرانجام در سال 1383 (2004) تعداد 300 لوح دیگر به موزه‌ی ملی ایران ارسال شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید