پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آغاز عملیات عمرانی در حوض‌خانه‌ی شهرستان بوکان

یادمان

آغاز عملیات عمرانی در حوض‌خانه‌ی شهرستان بوکان

برگرفته از ایسنا

دبیر انجمن دوست‌داران یادگار‌های تاریخی ایزیوتو از آغاز عملیات عمرانی برای ساخت مرکز تجاری در قسمت جلوی حوض‌خانه‌ی بزرگ شهر بوکان در آذربایجان غربی خبر داد.


علی اسماعیل‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که حوض‌خانه‌ی بزرگ بوکان که از نماد‌های هویتی این شهرستان است، تا کنون در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده است، بیان کرد: در جلسه‌ای که با مسؤولان شهری و مدیر کل آب و فاضلاب تشکیل شد، پیشنهادهایی را برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به این حوض‌خانه ارائه کردیم که با آن‌ها موافقت نشد و عملیات عمرانی از 14 تیرماه آغاز شد. هم‌چنین قسمت پشت حوض‌خانه که بخش اصلی آن است، به فضایی بسته تبدیل می‌شود.


او درباره‌ی ثبت شدن این اثر، گفت: پیش از این، برای ثبت این حوض‌خانه اقدام شد؛ ولی به این دلیل که این محل برای آب‌ شرب بوکان استفاده شده است، از ثبت آن خودداری شد. این درحالی است که این اثر به دو دلیل در فهرست آثار ملی می‌تواند ثبت شود؛ نخست این‌که جزو بافت قدیم شهر بوکان است و دیگر این‌که در محوطه‌ی اطراف مسجد‌جامع قرار دارد که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.


پیش از این، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی در پاسخ به پی‌گیری خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که آیا این اداره قصد جلوگیری از اقدامات عمرانی در این حوض‌خانه را دارد؟ گفته بود: این حوض‌خانه در فهرست آثار ملی ثبت نشده است و قابلیت ثبت هم ندارد. اگر ثبت شده بود، در حوزه‌ی ما قرار داشت؛ ولی اکنون در حوزه‌ی شهری است.


حوض‌خانه‌ی بزرگ بوکان در کنار بقعه‌ی سردار عزیز‌خان و مسجدجامع بوکان، یکی از ارکان تشکیل‌دهنده‌ی این شهرستان است
 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه