جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان میراث فرهنگی بستک از زلزله جان دربرد

یادمان

میراث فرهنگی بستک از زلزله جان دربرد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ در حالی که زلزله صبح امروز در 20 کیلومتری شهر تاریخی بستک رخ داد، آثار این شهرستان از گزند تخریب در امان ماندند و طبق گزارش‌های ارسالی، هیچ یک از آن‌ها تخریب نشدند.
 
به گزارش CHN به فاصله حدود دو ساعت نیم از ساعت 8 دقیقه بامداد امروز هشت بار زمین لرزهایی به قدرت 5/8، 5/2، 4/1، 3/9، 5/3، 3/9، 5/3 و 3/5 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) منطقه "اهل" درمرز استان‌های فارس و هرمزگان را در جنوب کشور لرزاند. هرچند کانون این زمین‌لرزه در استان فارس بود اما شهرستان بستک، پارسیان و بندر لنگه در استان هرمزگان را هم به شدت لرزاند.
 
«بلاوندی»، مسئول میراث فرهنگی شهرستان تاریخی بستک درباره تخریب‌ آثار تاریخی این شهرستان گفت: «هیچ یک از این آثار تخریب نشده است و از آنجایی که زلزله به فاصله 20 کیلومتری بستک رخ داد، آثار تاریخی در امان ماندند.»
 
وی درباره تخریب قلعه حمیران گفت: «این قلعه در 200 کیلومتری بستک واقع شده و از کانون زلزله دور بوده است. بر همین اساس احتمالا آسیبی از زلزله ندیده است.»
 
بلاوندی همچنین درباره بازار بستک و مساجد تاریخی این شهر گفت: «تمامی آثار سالم بوده و آسیبی ندیدند. از آنجایی که بستک بافت تاریخی ندارد، از این بابت نیز تخریبی متوجه آثار تاریخی نشده است.»
 
به گفته وی تخریب‌های غیرتاریخی شهرستان نیز اندک بوده و این شهرستان با آثار تاریخی‌اش از زلزله جان دربرد.
 
پیش از این "احمد غیبی"، مدیر کل بحران استان هرمزگان اعلام کرد که این زمین لرزه خسارات زیادی به بدنبال نداشته و در حد پایینی دراین‌باره گزارش شده است.
 
وی اظهار داشت: «بر اثر این زمین لرزه، تعدادی از خانه‌های غیر مقاوم بستک دچار ترک خوردگی جزئی شده و تعداد اندکی از ساکنان منطقه نیز جراحات سطحی دیده‌اند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.»
 
بستک در گذشته محلی برای استراحت کاروان‌ها بوده است؛ کاروانسرای بستک، کوردان، کوخرد و لرد محیا از جمله کاروانسراهای شهرستان بستک هستند. کاروانسرای بستک از جمله سرپناهای مسیر جاده بازرگانی بازارگانی لار، بندر لنگه به بندر عباس بوده‌است.
 
مسجد ملا محمد نامی، مکتب خانه نامی، مسجد جامع قدیم بستک، مسجد جامع بستک، مسجد بن نادر بستک، مدرسه مصطفویه بستک، قلعه شاه بنار، قلعه ایلود، قلعه سیبه، قلعه توصیله، قلعه آماج، برج گری کوه، حمام خان بستک، حمام سیبه، شهرتاریخی ساسانی (شهرسیبه)، خانه خان بستک، سنگ نگاره‌های ده تل، دوگنبدان، حمام خانی بستک، مخدان (بستک) مُخدان، آسیاب دومن، بخش دیگری از آثار تاریخی شهرستان بستک است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه