جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عمارت بدیع الحکما را نجات دهید

یادمان

عمارت بدیع الحکما را نجات دهید

فعالان محیط زیست و میراث فرهنگی همدان برای نجات عمارت بدیع الحکما حلقه انسانی تشکیل دادند و خواستار دخالت مسئولان شهر برای نجات این بنا و باغ شدند. آن‌ها همچنین در نامه‌ای به استاندار خواستار رسیدگی به وضعیت این خانه شدند.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | adidas jeans trace royal red color code , MnjeShops , Tommy hilfiger iconic tommy backpack pvc

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- باغ بدیع الحکما از یادگارهای دوره قاجار در جاده قدیم دره مراد بیک است که درهفته های اخیر تفکیک شد و مالکان جدید اقدام به بریدن درختان کهنسال آن کردند. اعتراض هنرمندان، روزنامه نگاران، پزشکان و فعالان مدنی شهر نتوانست از نابودی این میراث گرانبها جلوگیری کند .
 
فعالان محیط زیست خواستار توقف تخریب و نابودی باغ ها هستند و معتقدند با نابودی باغ های این منطقه آخرین شاهراه تنفسی شهر نیز از بین خواهد رفت. فعالان میراث فرهنگی نیز درکنار طرفداران محیط زیست و دفاع از میراث طبیعی از تخریب بناهای تاریخی و اماکن باستانی در این شهر ناخشنودند.
 
بر همین اساس، آن ها در نامه ای به استاندار خواستار صیانت از این خانه – باغ شدند.
جناب آقای مهندس نیکبخت
استاندار محترم استان همدان
با سلام و احترام
با تبریک انتصاب شایسته جنابعالی به عنوان عالی­ترین نماینده دولت «تدبیر و امید»، در استان همدان،به استحضار می رساند؛ این روزها قبول مسئولیت توسط جنابعالی در این سطح مدیریتی که دارای سوابق و نگرش توسعه­گرا در حوزه­های مختلف اقتصادی و اجتماعی هستید، موجی از امیدواری را در بخش­های گوناگون ایجاد کرده است . ازاین رو با پوزش از تصدیع اوقات، مواردی که مطمئنا دغدغه مشترک ما با شماست را به عرض می­رسانیم.
 
همانطور که مستحضر هستید در سال­های پیش متاسفانه محیط زیست و میراث فرهنگی این استان در سایه برخی چشم­پوشی­های غیرمسئولانه، دستخوش تخریب­هایی شده است و سکوت مدیران و گاه حتی همراهی آنان، عرصه را برای تعدی هر چه بیشتر به این میراث­های ماندگار فراهم کرده و جدای از آسیب­های تحمیل شده بر میراث طبیعی و فرهنگی استان، توسعه­ای  نامتوازن و ناپایدار در حوزه اقتصادی - اجتماعی سبب شده است.
 
در این راه بسیاری از فعالان مدنی و روزنامه­نگاران استان کوشیده­اند تا با هر امکان موجود، به عنوان صدای مردم و نمایندگان وجدان بیدار جامعه، این تخریب­ها را گزارش نموده و ابعاد خسارت­های جبران­­ناپذیر ناشی از آن را گوشزد و تبیینکند، که البته با کمال تاسف چندان مورد توجه مدیران  و مسئولان وقت قرار نگرفته است.
 
برای مثال؛ به گواهی اخبار و گزارش­های منتشر شده،عمارت و باغ ذوالریاستین با وجود تمامی پیگیری­های علاقه­مندان به میراث­ فرهنگی و محیط­زیست در سایه سکوت مسئولان وقت تخریب شد و اکنون باغ بدیع الحکما نیز با دارا بودن 62000 متر وسعت و یک عمارت تاریخی ارزشمند یکی دیگر از مواردی است که تاکنون گزارش­های متعددی در خصوص تخریب و تعدی به آن انتشار یافته و گروه کثیری از فعالان مدنی، هنرمندان، پزشکان و روزنامه­نگاران استان نیز با صدور بیانیه­ای خواستار توقف این تخریب­ها و بهره وری پایدار و فرهنگی از این بنای تاریخی و محوطه طبیعی آن شده­اند.
 
اکنون با توجه به رویکردهای ارزشمند دولت «تدبیر و امید» و فرمایشات امید بخش شما در جلسه معارفه و نقل قول از اظهارات ریاست محترم جمهوری  و تاکید ایشان در این زمینه، ما فعالان مدنی به نمایندگی از جمع کثیری از علاقه مندان و فعالان عرصه­های میراث فرهنگی و محیط زیست این استان تاریخی و فرهنگی،ضمن اعلام آمادگی به منظور ارائه راهکارهای عملی در جهت بهبود وضعیت این حوزه­ها، خواستار همراهی و اعلام نظر جنابعالی در جهت جلوگیری از این تخریب­ها به ویژه در مورد آثار ماندگار و در خطری همچون باغ بدیع الحکما هستیم.
 
امید است که با همت فعالان مدنی و عزم مدیران محترم دولت «تدبیر و امید» شاهد جبران کاستی­های گذشته و حرکت به سوی تدوین برنامه­هایمبتنی بر توسعه پایدار و هدفمند اقتصادی و اجتماعی این استان شهیر به فرهنگ، تاریخ و طبیعت باشیم.
 
با تقدیم احترام
غدیر اکبری- افشین فرهانچی - زهره رحیمی - مهدی طاهری - امیرشهاب رضویان -  رضوان بختیاریان - پرویز اذکایی -  عباس زند - بابک یاریاب - اسماعیل قدکچی - مهدی به خیال -  فرزاد سپهر- اردشیر ثریایی - رضا مقدم - زهره پیر دهقان - راحله حمیدی - راحله خاکباز- راستین هستی پرست - مریم خندان - بابک مغازه­ای -  مهدی میرزایی - امیر بختیاریان - مهربد نیافر - حسین زندی- حسین خیریان - فاطمه کاظمی - مجتبا جوادیه  -راحله صمدی - قباد شیوا – پرویز پرستوئی- عبدالله باکیده - هانیه توسلی - احمدرضا درویش - دکترمحمدحسین حلیمی - بهرام توکلی  - مجید برزگر - جهانبخش نورایی - عبدالله کوثری - یاشارنورایی- مصطفی رحماندوست - پرویز شکری - اصغر پورهاجریان  - حسن گوهرپور - دکتر علیرضا ذکاوتی قراگزلو - اشکان جنابی - محمد خاکباز- امیر مهدی عظیمی - سجاد بتوئی - مهدی حجتی فهیم

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه