پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مسجد قدیم شهر دقیانوس تخریب شده است

یادمان

مسجد قدیم شهر دقیانوس تخریب شده است

برگرفته از ایسنا

در مراسمی با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کرمان، فرماندار جیرفت و تعدادی از مسؤولان محلی و استانی، پایگاه باستان‌شناسی جنوب کرمان با محوریت میراث کهن جیرفت آغاز به کار کرد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم غنچه‌پور ــ فرماندار جیرفت ــ در این مراسم، گفت: کشف‌های باستان‌شناسان و قدمت تاریخی این اشیا معرف پیشه گرفتن تمدن جیرفت از تمدن تاریخی مصر و سومر است و این مهم می‌طلبد تا در راستای توسعه‌ی صنعت گردشگری و اهمیت دادن به این میراث کهن تلاش بیش‌تری شود.


وی با اظهار نارضایتی از عملکرد میراث فرهنگی در شهرستان جیرفت، بیان کرد: آثار و بقایای کشف‌شده از دل تمدن چندهزار ساله‌ی جیرفت، به‌دلیل نبود حفاظت و نگهداری در حال تخریب است. اکنون بسیاری از این آثار از جمله مسجد قدیم شهر دقیانوس در جیرفت تخریب شده و تعداد زیادی از این آثار صدمه دیده است.


فرماندار جیرفت ادامه داد: این شهرستان با وجود سابقه‌ی تاریخی و داشتن میراث کهن، متأسفانه از سوی سازمان میراث فرهنگی مظلوم واقع شده و این در حالی است که اجرایی نشدن پروژه‌های میراث فرهنگی، از جمله ساخته نشدن هتل گردشگری جیرفت از دور نخست مصوبات سفر رییس‌جمهور، ساخت موزه‌ی جیرفت و دیگر پروژه‌های مرتبط موجب نارضایتی مردم و مسؤولان شهرستان شده است.


وی با انتقاد از عملکرد مدیران سازمان میراث فرهنگی، اجرایی شدن پروژه‌های مرتبط با این سازمان را خواست و اظهار کرد: از مهم‌ترین پروژه‌ها، ساخت موزه‌ی جیرفت است که بارها و بارها از طریق رسانه‌ها به مردم اعلام شد که ساخته می‌شود؛ ولی متأسفانه تا کنون چنین امری انجام نشده است و مردم جیرفت انتظار دارند تا سازمان میراث فرهنگی هرچه زودتر برای اجرای این پروژه‌ها، فعالیت خود را آغاز کند.


غنچه‌پور با تأکید بر لزوم حفظ و احیای آثار تاریخی کهن جیرفت، افزود: ای کاش این میراث کهن از دل قرن‌های گذشته کشف نمی‌شد تا امروز شاهد تخریب این میراث ارزشمند نبودیم.


سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کرمان نیز گفت: شهرستان جیرفت پتانسیل‌های بسیار بالقوه‌ای در بحث گردشگری و جذب گردشگر دارد و آثار به‌دست آمده از دل تاریخ در این شهرستان بر این ادعا صحه می‌گذارد.


هادی ایرانمنش ادامه داد: تنوع اقلیم، غنای فرهنگی و وجود اشیا و میراث فرهنگی در حوزه‌ی هلیل‌رود در شهرستان جیرفت از جمله شهر قدیم دقیانوس، تپه‌های کنارصندل و مسجدجامع قدیم شهر جیرفت موجب شده است تا این شهرستان به‌عنوان بزرگ‌ترین سایت باستان‌شناسی ایران شناخته شود.


وی بیان کرد: شاخص‌ترین فعالیت میراث فرهنگی در حوزه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی است. اکنون دستاوردهای این مهم به‌عنوان یک نظریه‌ی علمی و تئوری است و اگر تحقق یابد، تاریخچه‌ی زندگی بشری را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این در حالی است که تمدن هفت‌هزار سال پیش از میلاد در حوزه‌ی هلیل‌رود و شهرستان جیرفت و اشیای به‌دست آمده، این مهم را به مرز اثبات رسانده است.


ایرانمنش اظهار کرد: وجود این آثار کهن و اهمیت باستان‌شناسی در این منطقه موجب شد تا با ایجاد یک پایگاه باستان‌شناسی و تمرکز فعالیت‌ها در شهرستان جیرفت، شاهد رشد و شکوفایی در حوزه‌ی باستان‌شناسی و دیگر امور مربوط به حوزه‌ی میراث فرهنگی باشیم.


وی درباره‌ی اجرایی نشدن پروژه‌های میراث فرهنگی از جمله ساخته نشدن موزه‌ی جیرفت و ساخته نشدن هتل گردشگری در این شهرستان، گفت: درباره‌ی ساخت هتل، دولت به تعهدات خود عمل کرده است و بقیه‌ی کار باید توسط بخش خصوصی انجام شود. در این راستا، باید در جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی تلاش کرد؛ ولی ناهماهنگی بین مسؤولان اجرایی استان، موجب فرار سرمایه‌گذار از شهرستان جیرفت شد.


سرپرست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمان درباره‌ی ساخت موزه‌ی جیرفت که قرار است بزرگ‌ترین موزه در جنوب شرق کشور باشد، بیان کرد: به‌دلیل مشکلات اداری ایجادشده در سازمان میراث فرهنگی کرمان و تغییر مدیریت، اعتبار 60میلیون تومانی این پروژه‌ی مهم برگشت خورد. درصدد هستیم، اولویت کار خود را در شهرستان جیرفت ساخت هتل گردشگری و موزه‌ی جیرفت قرار دهیم.


در پایان این جلسه، نادر علی‌دادی سلیمانی به‌عنوان مدیر پایگاه باستان‌شناسی جنوب کرمان در جیرفت معرفی شد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید