پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان الحاق منظر فرهنگی تاریخی تخت جمشید به پرونده جهانی آن

یادمان

الحاق منظر فرهنگی تاریخی تخت جمشید به پرونده جهانی آن

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: الحاق منظر فرهنگی و تاریخی به پرونده ثبت جهانی شده تخت جمشید به سیاست گذاری سازمان میراث فرهنگی و بررسی مطالعات بیشتر پیرامون آثار تاریخی موجود در آن نیاز دارد با این حال گروه باستان شناسان ایتالیایی پیشنهاد داده اند مهر ماه اقدامات ژئوفیزیک خود را در فاصله تل آجری تا نقش رستم ادامه دهند تا اطلاعات این پرونده کامل تر شود.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Grailify - nike roshe run gpx premium sz 13 girls High OG Ochreous Chill UNC - nike sb gato white gold black women youtube 2016

محمد حسن طالبیان درباره الحاق پرونده نقش رستم، نقش رجب و کعبه زرتشت به پرونده ثبت جهانی شده تخت جمشید به خبرنگار مهر گفت: در وهله اول قصد داشتیم تا فقط بنای نقش رستم را به این پرونده اضافه کنیم اما بار دیگر تصمیم بر این شد که کل مجموعه پارسه از جمله کوه رحمت، کوه حسین آباد، شهر استخر نیز به آن اضافه شود و یک منظر فرهنگی تاریخی برای تخت جمشید ثبت کنیم.

وی گفت: در مورد این موضوع حدود سه یا چهار سال کار شد چون باید اول یک سری اطلاعات کلی را به دست می آوردیم و بعد پرونده آن را ارسال می کردیم نه اینکه اطلاعات به صورت منفصل ارسال شود. با این حال اطلاعات خوبی به دست آمد ولی هنوز اطلاعات نهایی شده آن از گروه باستان شناسان ایتالیایی را دریافت نکرده ایم. چون اعلام کرده اند که به یک فصل دیگر کار ژئوفیزیک در مهر ماه امسال احتیاج دارند.

طالبیان بیان کرد: پیش از این بخش هایی از فاصله بین تل آجری و تخت جمشید کاوش شده ولی بخش هایی از فاصله تل آجری تا نقش رستم به علت قرار گرفتن زمین های زیر کشت امکان کار نداشت ضمن اینکه اطلاعات خوبی دوباره قرار است به دست بیاید با این حال اکنون درحال تکمیل ساختار هستیم مانند تکمیل اطلاعات آب رسانی کل دشت که پیش از این به صورت ناقص انجام شده بود و یا تکمیل ساختار منظر فرهنگی و ابرسانی، پوشش های گیاهی و کوهستان ها.

معاون میراث فرهنگی کشور با بیان اینکه برخی از تدفین های اطراف تخت جمشید شناسایی شده است گفت: فرضیه های دیگری در این محدوده وجود دارد که نیازمند مطالعه است مانند اینکه برخی معتقدند کعبه زرتشت محل نگهداری کتاب مقدس بوده و یا برخی آن را تکذیب کرده و گفته اند که مکانی برای انجام تشریفات شاهی قبل از تدفین بوده است. این مطالعات به تفسیر مکان های تاریخی کمک می کند.

وی درباره برخی از مشکلات نقش رستم و نقش رجب نیز گفت: انتظار ما این است که اداره راه و ترابری استان فارس نیز با ما در اجرای طرح عقب نشینی جاده ای که از کنار نقش رستم می گذرد کمک کند تا این پرونده را بدون دردسر مدیریتی به یونسکو بفرستیم.

طالبیان بیان کرد: شاید این پرونده را در دو بخش بفرستیم چون اگر محدوده کوچک و عرصه بزرگ نباشد ممکن است کارشناسان یونسکو پرونده منظر فرهنگی و تاریخی تخت حمشید را  بپذیرند اما اگر محدوده بزرگ باشد اعلام می کنند که باید در پرونده ای جداگانه و در قالب یک سهمیه دیگر آن را به یونسکو بفرستیم. با این حال وظیفه ما این است که جریان را پیش ببریم هر چند که این اقدام به سیاست گذاری سازمان میراث فرهنگی نیاز دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه