پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پل شاه‌عباسی کرج در صورت نرسیدن اعتبار فرو می‌ریزد

یادمان

پل شاه‌عباسی کرج در صورت نرسیدن اعتبار فرو می‌ریزد

برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران

پل شاه‌عباسی کرج به‌دلیل نرسیدن اعتبار و بودجه‌ی درخواستی در وضعیت اضطراری به‌سر می‌برد و امکان ریزش آن زیاد است.


مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان کرج در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این مطلب، افزود: پل شاه‌عباسی کرج به‌دلیل فرسودگی و فرسایشی که براثر جاری شدن سیل سال گذشته و بهار امسال ایجاد شده است، به مرمت اضطراری نیاز دارد.


رحمان مخاطب ادامه داد: با وجود پی‌گیری‌های متعدد،‌ نامه‌نگاری‌ها و اعلام بودجه‌ی یک‌صد میلیون تومانی پیشنهادی در سال 1386، متاسفانه هیچ بودجه‌ای تاکنون برای مرمت این پل اختصاصی نیافته است.


وی بیان کرد: طبق برنامه‌ی پیشنهادی و براساس میزان اعتبار درخواستی، قرار بود، با اجرای طرح مرمتی پل، عملیات نجات‌بخشی آن انجام شود که تا زمان رسیدن اعتبار، پل شاه‌عباسی کرج هم‌چنان در بلاتکلیفی باقی می‌ماند.


به گفته‌ی او، اوایل سال گذشته با نصب داربست در زیر پل، بخشی از کارهای پژوهشی و کارشناسی مرمت پل انجام شد که آن هم به‌دلیل نداشتن بودجه متوقف شد و هنوز هیچ اعتباری برای اجرای مرمت و احیا داده نشده است.


پل شاه‌عباسی طبق اسناد تاریخی به دور‌ه‌ی سلجوقی (قرن‌های پنجم و ششم هجری قمری) متعلق است و در دوره‌ی صفوی تعمیرها و دخل و تصرف‌هایی روی آن انجام شده‌اند.


پل شاه‌عباس کرج دو چشمه تاق دارد که یکی بزرگ و دیگری کوچک است، به‌طوری که بین دو چشمه تاق، پایه‌ی تاق قطوری قرار گرفته و با مصالحی مانند آجر، ملات و ساروج به‌طول 61 متر و 20 سانتی‌متر و عرض 80 متر و 80 سانتی‌متر و ارتفاع 12 متر ساخته شده است.


این پل در گذشته ارتباط میان ری و تهران با قزوین و غرب کشور را ممکن می‌کرده است. پل شاه‌عباسی کرج 28 اسفندماه 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید