پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان "مترو اهواز روی شهر هرمز اردشیر"؟

یادمان

"مترو اهواز روی شهر هرمز اردشیر"؟

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ در حالی که بیش از 25 روز از کشف پایه‌ ستون‌های ساسانی در مسیر مترو اهواز می‌گذرد، هنوز هیچ واحد پژوهشی در محل کشف این آثار حاضر نشده و مسئولان قطار شهری نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند. این درحالی است که به گفته یگان پاسداران مترو اجازه حفاری در محل آثار کشف شده را ندارد.
 
به گزارش CHN پنج مرداد سال جاری تیغ حفاری دستگاه‌های مترو اهواز به پایه ستون‌هایی که گفته می‌شود شاه‌ستون‌هایی از دوره ساسانی هستند برخورد کرد. در کنار این آثار مقدار زیادی سفال نیز یافت شد که وجود یک محوطه باستانی در محل حفاری مترو را تائید می‌کرد.
 
این شاه‌ستون‌ها سنگ‌هایی گرد و قطور شبیه سنگ آسیاب‌ هستند و در حد فاصل مسیر قطار شهری اهواز از ایستگاه دروازه تا ایستگاه فرهنگی (سخیریه) کشف شده‌اند. اما نکته جالب در برخورد رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با آثار کشف شده بود که در یک برنامه رادیویی اعلام کرد آثار کشف شده به کوچکی یک خودکار هستند.
 
هرچند این گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی خوزستان بازتاب رسانه‌ای زیادی داشت و عکس‌های متعددی از پایه ستون‌های کشف شده در مسیر حفاری مترو منتشر شد اما همچنان پژوهش در این‌باره متوقف مانده است.
 
کشف این پایه ستون‌ها از آن جهت اهمیت دارد که پیش از این و در سال 1386 اعلام شد که قطار شهری در محدوده شهر ساسانی هرمز اردشیر اقدام به حفاری کرده است. این ادعا منجر به اعتراض‌هایی از سوی دوستداران میراث فرهنگی شد. هرچند این اعتراض‌ها، باستان‌شناسان را راهی ایستگاه‌های مترو قطار شهری کرد اما در نهایت اعلام شد که اثری از شهر هرمز اردشیر یافت نشده است.
 
بهزاد فریادیان به عنوان باستان‌شناسی در که چند ایستگاه قطار شهری کاوش کرده بود اعلام کرد که براساس کاوش های باستان شناسی انجام شده 1387 در محل ایستگاه های پروژه قطار شهری به ویژه ایستگاه دروازه، هیچ اطلاعی مبنی بر باستانی بودن یا وجود شهر تاریخی هرمز اردشیر و حتی هر دوره دیگر در ترانشه های ایجاد شده بدست نیامده است.
 
وی همچنین یادآور شد که سازمان میراث فرهنگی به هیچ وجه منکر وجود شهر هرمز اردشیر در محدوده شهر اهواز نیست.
 
شهر هرمز اردشیر مربوط به دوره ساسانی در سال 1310 به همراه یک محوطه اشکانی توسط مرحوم عزت‌اله نگهبان که از وی به عنوان پدر باستان‌شناسی ایران یاد می‌شود، در فهرست آثار ملی ثبت شد. دوستداران میراث فرهنگی معتقدند که نقشه‌های سازمان قطار شهری اهواز نشان می‌دهند این قطار در ایستگاه دروازه به شهر 1700 ساله هرمز اردشیر وارد می‌شود.
 
اما از سوی دیگر در حالی که 25 روز از کشف آثار ساسانی در مسیر قطار شهری می‌گذرد، هنوز تیمی پژوهشی که مطالعات باستان‌شناسی آنچه یافت شده است را بر عهده گیرد به محل اعزام نشده است. بر همین اساس مسئولان قطار شهری نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
 
سرهنگ محمد بلونه، رئیس یگان پاسداران میراث فرهنگی استان خوزستان با اعلام این خبر که جلوی کار قطار شهری گرفته می‌شود به CHN گفت: «طی ارسال نامه‌ای از مسئولان قطار شهری خواسته‌ایم تا محدوده کشف آثار را دست‌کاری نکنند و قرار است یک واحد پژوهشی هرچه سریعتر به محل اعزام شود.»
 
وی تاکید کرد که افرادی در محل حضور دارند که در صورت مشاهده فعالیت قطار شهری به ما اطلاع می‌دهند تا جلوی کار آن‌ها گرفته شود.
 
سازمان قطار شهری اهواز در سال 1381 برپا و مطالعات فاز صفر مترو اهواز توسط مهندسین مشاور اندیشکار در همان سال انجام شد و تأیید گزارش‌های بررسی فاز صفر در کمیته فنی شورای عالی ترافیک در پایان سال 81 صورت پذیرفت. پس از طی این مراحل راه شمال شرقی - جنوب غربی در تاریخ 12/5/1382 تصویب شد که نهایتاً مدیریت طرح در سال 1383 انتخاب گردید و مراحل گوناگون مانند تعیین محل استقرار دپوی مرکزی و پارکینگ انجام شد.
 
پس از تصویب شورای عالی شهرسازی کشور و پیگیری مراحل استملاک زمین دپو و پارکینگ صورت گرفت. پس از شناسایی و بررسی مشاورین واجد صلاحیت برای طراحی دپوها و مسیر، شرکت مهندسین مشاور ایمر همراه با همکار فرانسوی، شرکت SEMALY برای مطالعات فاز یک این خط انتخاب گردید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه