پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مرمت خودسرانه منجر به تخریب سنگ قبرهای تاریخی در اصفهان شد

یادمان

مرمت خودسرانه منجر به تخریب سنگ قبرهای تاریخی در اصفهان شد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ مرمت هیات امنا در بنای تاریخی امامزاده احمد اصفهان منجر به تخریب و تعویض کف‌فرش تاریخی این امامزاده شد. در پی این اقدام که گفته می‌شود خودسرانه انجام گرفته، سنگ‌ قبرهای تاریخی این امامزاده نیز شکسته و تعویض شده است.
 
امامزاده احمد، از جمله بناهای تاریخی اصفهان است که در خیابان نشاط بعد از دروازه حسن آباد و کنار بازارچه ساروتقی واقع شده است. این بنا متشکل از بقعه امامزاده در ضلع شرقی، شبستانی در شمال و ایوان و مقبره کوچک با اتاق‌های کناری در ضلع غربی است. مدفن شخصیت‌های بزرگ تاریخی در این امامزاده بخش دیگری از اهمیت آن را تشکیل می‌دهد.
 
به گفته کارشناسان میراث فرهنگی، اعضای هیات امنای امامزاده احمد در اقدامی خودسرانه قصد مرمت کف‌فرش تاریخی این بنای ثبتی را داشتند که نه تنها منجر به تخریب خود کف‌فرش که سنگ قبرهای تاریخی آن نیز شده است.
 
نصب سنگ‌های تیشه خورده ساده به جای سنگ‌های نفیس و تاریخی امامزاده از جمله اقداماتی است که در این بنا صورت گرفته و منجر به تخریب شده است.
 
از جمله سنگ‌ قبرهای مهم این امامزاده می‌توان به سنگ قبر و مدفن همای شیرازی و فرزنداش طرب اشاره کرد که به جای سنگ قبر تاریخی‌شان دو سنگ ساده موزاییک جایگزین شده است.
 
سنگ قبر همای شیرازی که قبلا در ضلع غربی دیوار بقعه ی امامزاده قرار گرفته بود به طول 40/1 و عرض 44 سانتیمتر از نوع پارسی سیاه هم سطح با زمین قرار داشت که دارای کتیبه ای به شرح زیر بود: سخنگوی نامدار ایران، حکیم دانشمند، شاعری بی مانند عارف ربانی همای شیرازی اصفهانی که دیوان شعرش مطبوع و مشهور است. تولدش در شیراز به سال 1212 و وفاتش در اصفهان به رخ داده است.
 
لوح مرقد طرب، فرزند هما نیز سنگی تمام قد به طول 74/1 و عرض 45 سانتیمتر بود که به خط ثلث مرحوم میرزا عبدالحسین قدسی روی آن چنین نوشته بودند: «آرامگاه سخنگوی بزرگوار ایران ادیب فرزانه و نکته سنج یگانه درخشنده ی گوهر بحر معانی ابوالقاسم طرب ابن همای شیرازی وفاتش به سال 1330 رخ داده که ماده تاریخش این چنین است (طرب افسوس کز این انجمن رفت).»
 
از سوی دیگر به گفته کارشناسان میراث فرهنگی هنوز از سرنوشت سنگ قبرهای کنده شده خبری نیست.
 
پیش از این نیز هیات امنای مسجد سید در اقدامی مشابه اقدام به مرمت این مسجد تاریخی کرده بودند که گفته می‌شود برخی سنگ‌های آن به شکل دو رنگ درآمده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید