جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شیرهای سنگی دشت تاریخی کازرون در معرض انقراض کامل - نمادهای دلاوری از پای درآمده‌اند

یادمان

شیرهای سنگی دشت تاریخی کازرون در معرض انقراض کامل - نمادهای دلاوری از پای درآمده‌اند

خبرگزاری مهر: شیرهای سنگی به عنوان نمادهایی از شجاعت و دلاوری که در دشت تاریخی کازرون به حال خود رها شده اند نیازمند مراقبت و محافظت بیشتری هستند اما طی این سالها باوجود تاکیدات زیادی که برای مراقبت و جمع آوری آنها شده هنوز اتفاق شاخصی برای این شیرهای سنگی رخ نداده و بیم آن می رود که روزی نسل این شیرهای سنگی نیز کاملا منقرض شود.

shock drop air force 1 full uv reactive | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه نسل شیر ایرانی منقرض شده و دیگر نمی توان آنها را در دشتهای این سرزمین دید اما شیرهای دیگری هنوز وجود دارند که نمادی از شجاعت و دلاوری هستند.

شیرهای سنگی که بر سر مزار یک فرد فوت شده قرار می گرفته حاکی از شجاعت، دلاوری و صفات و ویژگی های برجسته ای از جمله سوارکاری و شکار و تیراندازی آن شخص است. این شیرهای سنگی که اکنون تاریخی محسوب می شوند در جای جای دشت کازرون در استان فارس قابل رویت هستند و البته بدون مراقبت و محافظت به حال خود رها شده اند و بیم آن می رود که این شیرهای سنگی نیز روزی منقرض شوند.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون به خبرنگار مهر گفت: شیرهای سنگی به عنوان یکی از معدود آثار باقی مانده از دوره های مختلف تاریخی، هم می توانند به عنوان اشیاء با ارزش تاریخی به نمایش درآیند و هم به عنوان داده هایی مناسب برای مطالعات تاریخی و به ویژه مردم شناسی مورد استفاده قرار گیرند.

محسن عباسپور افزود: به ویژه آنکه شهرستانهای مختلف استان فارس به دلیل حضور پررنگ در دوره های گوناگون تاریخی به لحاظ دارا بودن این آثار سنگی بسیار غنی هستند.

وی بیان کرد:  متأسفانه با وجود این سطح از اهمیت و بر خلاف تمامی هشدارهایی که تاکنون درخصوص حفاظت از این شیرهای سنگی داده شده، هنوز شاهد تداوم بی ­توجهی ها نسبت به حفاظت اصولی از این آثار هستیم.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون اظهار داشت: شیرهای سنگی عموما در گورستانهای قدیمی قرار گرفته اند که عمده این گورستان ها نیز در مناطقی دور از محدوده های روستایی و شهری واقع شده و همین مسئله نیز مشکلات حفاظت از آنها را دوچندان می کند.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه راهکارهای متعددی برای حفاظت از این آثار وجود دارد به نظر می رسد طی سالیان گذشته عزم جدی برای حفاظت اصولی از آنها در دستور کار نهادهای مربوطه قرار نگرفته است.

عباسپور گفت: در خصوص شیرهای سنگی با توجه به قرار گرفتن آنها در محدوده هایی که بعضاً در کنترل و حفاظت سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد گه گاه با مشکلات وجود دو متولی حفاظتی برای آنها مواجه می شویم که همین مسئله نیز باعث گسترش دامنه مشکلات حفاظتی نیز شده است.

وی ادامه داد: از جمله این مشکلات می توان به شکسته شدن یکی از شیرهای سنگی شهرستان کازرون در سال گذشته اشاره کرد که در نهایت نیز نه خاطی مشخص شد و نه سازمان های ذی ربط توضیحی در خصوص مشکل پیش آمده داد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: در حال حاضر به نظر می رسد باتوجه به احتمال سرقت و ورود صدمات با منشأ انسانی یکی از مناسب ترین راهکارها، جمع آوری برجسته ترین و شاخص ترین این آثار از سطح محوطه های گوناگون باشد.

وی افزود: علاوه بر آن افزایش سطح تعامل سازمان میراث فرهنگی با افراد محلی که می توانند اصلی ترین نقش را در حفاظت از این آثار برعهده داشته باشند از دیگر اقداماتی است که می تواند دستاوردهای مناسبی را در این زمینه به دنبال داشته باشد.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: صدها شیر سنگی در گورستان های تاریخی شهرستان کازرون یا به طور کامل از بین رفته اند یا آنکه به دلیل آسیبهای متعدد وارد شده به آنها روزهای سختی را می گذرانند به گونه ای که با تداوم روند فعلی در آینده ای نه چندان دور شاهد انقراض کامل این شیرهای سنگی خواهیم بود و دیگر شیری را ایستاده در دشت تاریخی کازرون نخواهیم دید.

وی افزود: در حال حاضر در جای جای گورستانهای تاریخی کازرون شاهد هستیم که بسیاری از شیرهای سنگی این گورستانها که بعضاً دارای حجاری ها و کتیبه هایی نیز هستند، یا شکسته شده اند و یا قطعاتی از آنها توسط برخی به سرقت رفته است.

عضو شورای مرکزی انجمن هم اندیشان جوان شهرستان کازرون گفت: این شیرها نمادی از شجاعت، دلاوری و صفات و ویژگی های برجسته ای از جمله سوارکاری و شکار و تیراندازی شخصی است که بر روی مزار وی قرار گرفته اند.

وی اظهار داشت: ارزشمندی این شیرهای سنگی آنجا بیشتر نمایان می شود که تا سال های متمادی در نامگذاری اشخاص از واژه شیر بهره گرفته شده و اسامی مانند علی شیر، کاکاشیر، شیرمحمد، شیردل، شیرزاد و… از اسامی موجود در میان طایفه ها و گروه های مختلف قومی و قبیله ای در کازرون و دیگر نقاط کشور محسوب می شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید