پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فصل کاوش در محوطه هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد

یادمان

فصل کاوش در محوطه هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد

نخستین فصل کاوش و گمانه‌زنی با هدف تعیین عرصه و حریم محوطه جم محلات آغاز شد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | GUCCI for Women , FaoswalimShops

به گزارش ایسنا، با توجه به مطالعات مقدماتی، این محوطه با وسعت باقیمانده بیش از 40 هکتار دارای سه دوره استقرار شامل هزاره چهارم و پنجم پیش از میلاد و دوره‌های اشکانی و ساسانی است.

به گفته لیلا بنی جمالی - سرپرست کاوش محوطه جم - با توجه به اهمیت بسیار بالای این محوطه باستانی فصل نخست کاوش شامل تعیین عرصه و حریم محوطه و شناسایی وسعت واقعی آن از چند روز پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

این باستان‌شناس گفت: این محوطه به عنوان یکی از بزرگترین محوطه‌های حاشیه رودخانه لعل واره به احتمال خیلی زیاد استقرار مرکزی این منطقه در دوره اشکانی و ساسانی بوده است.

به گفته او، گروه باستان‌شناسی امیدوار است با حمایت استانداری، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی و همچنین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری تحقیقات در این محوطه برای دسترسی به زوایای پنهان باستان شناسی و تاریخ استان مرکزی در سال‌های آتی نیز ادامه یابد.

محوطه جم محلات واقع در حاشیه شمالی رودخانه لعل‌وار یکی از محوطه‌های حائز اهمیت و بزرگ استان مرکزی است که در سال 1388 و در طرح بررسی باستان شناختی شهرستان محلات به سرپرستی مشترک لیلا بنی جمالی و جواد علایی شناسایی شد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید