جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شاپوری پلی تا تیسفون

یادمان

شاپوری پلی تا تیسفون

پل شاپوری، پلی عظیم و دیدنی مربوط به دوره ساسانی است.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | PUMA MB.01 Release Date , RegistroaraldicoShops , gray high top nike shoes for girls 2019

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، پل شاپوری در قسمت جنوبی شهر خرم‎آباد واقع شده و عامل ارتباط غرب استان(طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده و احتمالاً برای توزیع آب نیز مورد بهره‎برداری قرار می‎گرفته است.

طول پل 312 متر و ارتفاع آن 10.75 متر است که از 28 چشمه طاق و 27 پایه تشکیل شده که سطح هر پایه 61 متر و فاصله بین دو پایه 7.5 متر است. پنج چشمه طاق پل سالم بوده و مابقی بر اثر عوامل طبیعی تخریب شده است.

چشمه طاق‎های پل بصورت جناقی ساخته شده و سبک‌سازی در قسمت طولی زیر روگذر آن صورت گرفته است، پایه‎های پل و موج شکن‎های آن به صورت لوزی و شش ضلعی از سنگ ساخته شده است. مصالح پل را سنگ‎های قلوه رودخانه‎ای و لاشه سنگ در چشمه طاق‎ها تشکیل و از سنگ‎های پاک‎تراش در قسمت پایه‎ها استفاده شده است. کف پل سنگ فرش است. نوع سنگ فرش، سنگ بلوک قرمز بوده که در اثر فرسایش آب از صورت کادر بودن خارج شده است.

این پل عظیم و دیدنی مربوط به دوره ساسانی و به شماره 1058 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه