جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در سی‌ونهمین اجلاس یونسکو؛ محوطه تاریخی «شوش» و منظر فرهنگی «میمند» ثبت جهانی شدند

یادمان

در سی‌ونهمین اجلاس یونسکو؛ محوطه تاریخی «شوش» و منظر فرهنگی «میمند» ثبت جهانی شدند

محوطه تاریخی «شوش» و منظر فرهنگی «میمند» به عنوان هجدهمین و نوزدهمین آثار ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

خبرگزاری فارس: محوطه تاریخی «شوش» و منظر فرهنگی «میمند» ثبت جهانی شدند
 
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، محوطه تاریخی شوش به عنوان هجدهمین و منظر فرهنگی میمند به عنوان نوزدهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.

سی ‌و نهمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در شهر بن آلمان که از 28 ژوئن تا 8 جولای در حال برگزاری است 37 پرونده شامل 31 اثر فرهنگی‌، 5 اثر طبیعی و یک اثر ترکیبی (فرهنگی - طبیعی) را برای پیوستن به فهرست میراث جهانی مورد بررسی قرار می‌دهد.

 در این دوره از اجلاس یونسکو،  ایران پرونده «شوش» در خوزستان را توسط محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور ارائه کرد که پس از دفاع وی، با اکثریت آرای اعضا، محوطه تاریخی شوش به ثبت جهانی رسید.

در پرونده شوش، تپه باستانی آن با در نظر گرفتن معیارهای چهارگانه کمیته میراث جهانی در خصوص حفظ اصالت، یکپارچگی، مدیریت و حفاظت محوطه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

 پرونده دیگری که ایران برای ثبت جهانی در این دوره از اجلاس یونسکو ارائه کرد منظر فرهنگی «میمند» در کرمان برای ثبت به عنوان یک اثر تاریخی فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو بوده که این پرونده هم به ثبت جهانی رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، با اضافه شدن این دو اثر، تعداد آثار ثبت جهانی شده ایران در یونسکو به 19 اثر رسید که شامل چغازنبیل، تخت جمشید، میدان نقش جهان، تخت سلیمان، بم و فضای فرهنگی آن، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، سنگ نبشته بیستون، مجموعه کلیساهای آذربایجان، سازه‌های شوشتر، مجموعه تاریخی بازار تبریز، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، باغ ایرانی، مسجد جامع اصفهان، برج گنبد قابوس، کاخ گلستان، شهر سوخته، محوطه تاریخی شوش و منظر فرهنگی میمند است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید