شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 6 اثر وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شدند

یادمان

6 اثر وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شدند

کمیته میراث جهانی یونسکو آثاری تاریخی و طبیعی از کشورهای ایتالیا، اردن، آفریقای جنوبی، عربستان، ویتنام و جامائیکا را به فهرست میراث جهانی یونسکو وارد کرد.

LTB - JuzsportsShops | Sneakers Nike Shoes

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان برگزاری سی‌ونهمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که امسال به میزبانی شهر بن آلمان برگزار می‌شود پرونده‌هایی آثاری از کشورهای ایتالیا، اردن، عربستان، آفریقای جنوبی، ویتنام و جامائیکا مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.


کشور ایتالیا که دارای بیشترین تعداد آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در مقایسه با سایر کشورهاست امسال مجموعه «عرب-نورمان پالومو» شامل 9 سازه مدنی و مذهبی مربوط به دوره پادشاهی نورماندی سیسل (1194-1130) را وارد فهرست جهانی کرد که دارای دو کاخ، سه کلیسا، یک کلیسای جامع، یک پل و همچنین کلیسای «سفالو» و «مونرال» است.

تعمیدگاهی در کشور اردن که در کرانه شرقی رود اردن و در 9 کیلومتری شمال بحرالمیت واقع شده است نیز دیگر محوطه وارد شده به فهرست میراث جهانی یونسکو است که شامل دو محوطه باستانی مجزاست. این محوطه شامل بقایای رومی و بیزانتین از جمله کلیسا‌ها، صومعه، غار و چندین استخر محل غسل تعمید است که در حال حاضر به عنوان زیارتگاهی برای مسیحیان کاربرد دارد.

حکاکی روی سنگ در منطقه «Hail» عربستان که در چشم‌انداز صحرا واقع شده دیگر اثری است که در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو به عنوان یک اثر جهانی شناخته شده است. این حکاکی‌ها شامل تصاویری از انسان و حیوان را با تاریخ 10 هزار ساله پوشش می‌دهند.

پارک طبیعی «Ke Bang» در ویتنام به همراه منطقه حفاظت شده «کیپ فلورال» در آفریقای جنوبی نیز به عنوان دو اثر طبیعی وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شدند.

کشور جامائیکا نیز محوطه ترکیبی (تاریخی-طبیعی) کوه‌های «Blue and John Crew» را به عنوان اولین اثر خود وارد فهرست میراث جهانی یونسکو کرد.

مرکز کنفرانس‌های بین‌المللی شهر بُن آلمان در حالی امسال میزبان سی‌ونهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از تاریخ 28 ژوئن تا 8 جولای است که 37 پرونده از جمله 31 اثر فرهنگی‌، 5 اثر طبیعی و یک اثر ترکیبی (فرهنگی طبیعی) برای پیوستن به فهرست میراث جهانی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

امسال از ایران نیز دو پرونده محوطه تاریخی «شوش» و منظر فرهنگی «میمند» برای ثبت به عنوان یک اثر تاریخی فرهنگی در فهرست میراث جهانی یونسکو بررسی می‌شوند.

همچنین پرونده دو اثر تاریخی «میدان نقش جهان اصفهان» و «منظر فرهنگی طبیعی بم» از ایران که در فهرست میراث در خطر قرار یونسکو قرار داشته‌اند نیز در آغاز کار اجلاس بررسی می‌شوند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید