پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آب انبار محمدآباد میبد ثبت ملی شد

یادمان

آب انبار محمدآباد میبد ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از پیوستن آب انبار محمدآباد میبد به جمع آثار ملی خبر داد.

shock drop air force 1 full uv reactive | NIKE HOMME

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محسن ذاکری‌نیا اظهار داشت: آب انبار محمدآباد در شهرستان میبد و شهرندوشن در منطقه کشتزارهای جوی نو قرار دارد و با شماره ۳۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

وی عنوان کرد: این بنا توسط یکی از بانوان خیر به نام حاج کوکب جلالی در دوره پهلوی به سبک جدید احیا و با توجه به قرارگیری آن در مجاورت کشتزارهای قنات محمد آباد به آب انبار محمد آباد مشهور شده است.

ذاکری نیا بیان کرد: این آب انبار در یک پلان مستطیل شکل در جهت شمالی جنوبی طراحی و احداث شده و ورودی بنا در جهت غربی به صورت ایوان با پوشش سقف ضربی با قوس هلالی است که پلکان از ابتدای آن شروع و در انتها با یک زاویه ۹۰ درجه در جهت جنوبی به پاشیر ختم می شود.

معاون میراث فرهنگی استان یزد یادآور شد: به طور کلی این بنا با مصالح خشت، آجر و سنگ با ملات گل، ساروج و گچ ساخته شده است.

وی افزود: تغییر نوع آب انبار از دستی به پاشیردار، وجود طاق و وقوس های موجود در قسمت استراحتگاه عابران و نزدیکی به بافت ثبتی ندوشن از ویژگی های شاخص این اثر تاریخی به شمار می رود.

ذاکری نیا خاطرنشان کرد: این بنا به منظور تامین آب مصرفی و شرب کشاورزان و عابران و همچنین فضای استراحت احداث شده و در حال حاضر مورد استفاده عموم به منظور استراحت و تفریح در اوقات فراغت قرار می گیرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه