شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تصویر ناصرالدین شاه در محور هراز را دیده‌اید؟

یادمان

تصویر ناصرالدین شاه در محور هراز را دیده‌اید؟

"شکل شاه" تصویری تاریخی از ناصرالدین شاه و همراهان وی در محور هراز است که به نظر می‌رسد به توجه بیشتری نیاز دارد تا به عنوان یک پتانسیل تاریخی از آن بهره‌برداری گردشگری شود.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Air Jordan 1 Mid 554724 - nike air sweet lunar shoes sale free shipping - 271 Hemp – JmksportShops

اثر تاریخی "شکل شاه" در 60 کیلومتری جنوب شهر آمل واقع شده است که در آن ناصرالدین شاه به همراه 10 تن از همراهان سوار بر اسب هستند. این نقش در دیواره‌ای به ارتفاع 8 متر و عرض حدود 4 متر حجاری شده است. نداشتن راه دسترسی مناسب به این اثر تاریخی و تخریب‌های محیطی و عامل انسانی از دغدغه‌های دوستداران آثار تاریخی است.

مهدی ایزدی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه مازندران، در خصوص اثر باستانی نقش شاه اظهار کرد: این اثر تاریخی مربوط به دوره قاجار بوده که در مسیر جاده هراز قرار دارد و در زمره آثار ثبت شده استان مازندران است.

وی با تاکید بر اینکه برای این اثر، محدوده حریم تعریف شده است، ادامه داد: برای چهار بانده کردن مسیر هراز نیز با همکاری وزارت راه، محدوده این اثر حفظ شده و مسیر مورد نظر تغییر داده شده است.

معاون اداره کل میراث فرهنگی مازندران اظهار کرد: بخش خصوصی برای ایجاد مجموعه گردشگری و ایجاد پارکینگ و رستوران در این محدوده ابراز تمایل کرده که با مشکلات ایجاد شده با دستگاه‌های استان به نتیجه نرسیده است. اداره میراث فرهنگی آماده استقبال از بخش خصوصی برای ایجاد منطقه گردشگری در محل نقش شاه است.

ایزدی درباره حفاظت از این اثر تاریخی نیز گفت: بعد از ثبت، این اثر مورد حفاظت قرار گرفته است. گزارش‌های دوره‌ای آن دریافت می‌شود ولی برخی از آسیب‌های این اثر مربوط به دوره‌های قبل است و برخی حفاری‌های غیرمجازی که انجام شده مشکل ساز شده است.

وی، رودخانه را تهدیدی برای این اثر ندانست و تصریح کرد: رودخانه بستر طبیعی است و آسیبی از آن به این اثر تاریخی وارد نمی‌شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه