جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان زرافه ایرانی بعد از 40 سال به خانه بازگشت

یادمان

زرافه ایرانی بعد از 40 سال به خانه بازگشت

مدیرکل دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: فسیل‌هایی که حدود 40 سال پیش در مراغه کشف و برای انجام تحقیقات به آمریکا ارسال شده بود به ایران بازگردانده شدند.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Footwear NIKE - nike air zoom super bad ii white gold 41mm - Sneakers - DialadogwashShops - W Air Max 2090 CT190 700 Barely Volt/Black/Atomic Pink - Low shoes , Women's shoes

به گزارش سرویس محیط زیست ایسنا، داریوش کریمی روز شنبه در نشست خبری افزود: این کاوش براساس همکاری مشترک بین ایران و آمریکا از سال 1974 تا 1976 (1352- 1354) آغازشد و براساس آن کارشناسان دو کشور موفق به کشف تعداد زیادی فسیل از مراغه که یکی از چهار منطقه مهم دنیا در حوزه ذخایر فسیلی است، شدند.

وی گفت: این طرح مشترک بین محققان و متخصصان دانشگاه کالیفرنیا و موزه لس آنجلس و محققان ایرانی انجام شد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این کاوش طی دو سال ادامه داشت و در این مدت مقدار زیادی فسیل استخراج و به موزه ملی تاریخ طبیعی ایران ارسال شد، برخی از آنها توسط محققان داخلی شناسایی و کدگذاری شد و تعدادی نیز برای شناسایی و کدگذاری و انجام کارهای مطالعاتی به آمریکا ارسال شد.

وی افزود: قرار بود در مدت تعیین شده بعد از شناسایی و کدگذاری و انجام کارهای علمی، فسیل ها به ایران برگردانده شوند که در آن زمان انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و مراودات دو کشور ایران و آمریکا متوقف شد.

وی افزود: چندین سال بعد از آن پرونده فسیل‌ها به دیوان لاهه ارجاع شد تا مورد بررسی قرار گیرد، از سال 63 تا 93 سازمان حفاظت محیط زیست این پروژه را در دیوان لاهه پیگیری کرد و در سال های 92 و 93 با گشایشی که از نظر گفت و گو بین دو کشور رخ داد این مساله در دستور کار دیوان لاهه قرار گرفت.

کریمی ادامه داد: بعد از آن دو طرف لوایح متعددی برای ارسال فسیل‌ها به ایران تعیین کردند و شهریور 93 نشستی با حضور نمایندگان دو طرف به عنوان جلسه استماع در دیوان لاهه برگزار شد و قضات بعد از استماع مستندات به این جمع بندی رسیدند که آمریکا باید فسیل ها را به ایران بازگرداند.

کریمی گفت: در این پرونده فقط سازمان حفاظت محیط زیست و دانشگاه کالیفرنیا درگیر نبودند، بلکه چهار نهاد شامل سازمان حفاظت محیط زیست، مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری، نماینده ایران در دیوان لاهه و دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پیگیر این موضوع بودند.

وی گفت: با توجه به طولانی شدن این موضوع مشترک بین ایران و آمریکا، روشن شدن موضوع نیازمند مذاکرات فراوان بود تا اطلاعات دقیق مبنی بر اینکه چه تعداد فسیل در آمریکا است.

وی گفت: زمانی که اکتشاف انجام شد اعلام شده بود حدود سه هزار قطعه فسیل از مراغه کشف و استخراج شد که از این تعداد 1500 قطعه در ایران بود، بنابراین انتظار داشتیم 1500 قطعه را از آمریکا دریافت کنیم.

وی گفت: برخی از فسیل ها پیش از آنکه شناسایی و کدگذاری شوند به آمریکا ارسال شده بود، بنابراین تخمین تعداد دقیق آنها سخت بود، در این فاصله نیز تعدادی از دانشجویان ایرانی در آمریکا بر روی این فسیل‌ها کار کردند که در نهایت اطلاعات آنها را نیز جمع آوری کردیم.

وی ادامه داد: بعد از 20 روز کار مشترک 1351 فسیل شناسایی و تعیین اصالت شدند و در فهرست مربوط به توافقنامه دو کشور ثبت شد.

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: تعدادی از فسیل‌ها در قالب توده به آمریکا فرستاده شده بودند که در این مدت همچنان در قالب توده باقی ماندند و فسیل های موجود در آنها خارج نشد، بنابراین انتظار می رود تعدادی فسیل در این توده ها موجود باشد.

وی گفت: قرار است دو کار علمی و تحقیقاتی بر روی فسیل ها انجام شود و تمام آنها در موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست نگهداری می شود.

کریمی گفت: با دریافت فسیل ها تعداد 30 مقاله چاپ شده و دو گزارش 800 صفحه ای که توسط محققان آمریکایی درباره این فسیل ها تهیه شده بوده نیزدریافت کردیم و از این رو بانک اطلاعاتی غنی از این فسیل ها در اختیار داریم.

وی تاکید کرد: بر اساس ماده هشت قراردادی که با آمریکا امضا کردیم، آمریکا متعهد می شود چنانچه یک فسیل بعد از ارسال به ایران به هر شکلی پیدا شود، این دولت ملزم به عودت فسیل و دادن خسارت به ایران است.

کریمی گفت: در زمان سیر این درخواست دو پرونده مطرح شد یکی پرونده درخواست غرامت و دیگری ارجاع فسیل ها بود که پرونده درخواست غرامت معطوف به این بود که اگر نتوانیم اصل خواسته خود یعنی بازپس گرفتن فسیل ها را نرسیم درخواست خسارت کنیم که با انجام خواسته خود پرونده غرامت خود به خود منتفی شد.

زرافه ایرانی بعد از 40 سال به خانه بازگشت

بنابراین گزارش "پام"، زهرا اورک رئیس گروه دیرینه شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در جمع خبرنگاران گفت: بعد از تلاش های فراوان اکنون بیش از هزار قطعه فسیل مراغه از آمریکا به ایران برگردانده شد.

وی افزود: این فسیل ها که 40 سال پیش در مراغه کشف و برای انجام مطالعات و کد گذاری به امریکا ارسال شده بودند، بعد از پیروزی انقلاب در همان کشور باقی ماندند که بعد از طی کردن روال قانونی به ایران برگردانده شدند.

اورک که مسوولیت انجام کارهای تخصصی فنی این پروژه را برعهده داشت، با بیان اینکه کار شناسایی فسیل ها حدود یکسال به طور مداوم انجام شد، گفت: در امریکا روزی 12 ساعت و به مدت 25 روز کار شناسایی اصالت این فسیل ها انجام شد و می توانم اطمینان دهم که هیچ قطعه ای از این فسیل ها و حتی قطعه ای از خاک مراغه هم در امریکا باقی نمانده است.

اورک افزود: این فسیل ها مربوط به هفت میلیون سال پیش است که شامل انواع استخوان های حرکتی مانند جمجمه، فک های زیرین، دندان ها و انگشت ها است.

وی اظهار داشت: این فسیل ها از خانواده های مختلف کرگدن، زرافه، فیل، اسب و غزال است و بیش از 80 درصد مربوط به گونه هیپاریوم ها یعنی اجداد اسب های امروزی است.

رئیس گروه دیرینه شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در این نمونه ها یک نمونه زرافه موجود است و یک گونه جدید است که برای اولین بار به دنیا معرفی می شود، اسم این گونه به پاس استادی که روی این نمونه کار کرد، ' برنوری ' گذاشته شده است.

وی گفت: همچنین نمونه ای کامل از یک گونه گوشتخوار از خانواده گربه سانان است که به طور کامل و درجا فسیل شده است که هفته آینده باز می شود تا کارهای مطالعاتی آن آغاز شود.

اورک ادامه داد: این توده را در امریکا باز کردیم تا چک شود، البته ظاهرا گچ دور این فسیل ها مربوط به 10 تا 15 سال پیش بود که نشان می دهد به احتمال زیاد یکبار در امریکا باز شده باشد اما شاید چون فرصت نکردند روی آن کار مطالعاتی انجام دهند.

وی درباره شرایط نگهداری فسیل ها در امریکا گفت: شرایط نگهداری این فسیل ها در امریکا معمولی بود در حالی که در ایران شرایط استانداردتری برای نگهداری داریم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه