جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان فقط یک درصد مراعات میراث فرهنگی را می‌کنند

یادمان

فقط یک درصد مراعات میراث فرهنگی را می‌کنند

«در بیشتر برنامه‌هایی که در قالب توسعه اتفاق می‌افتد، تنها یک درصد مراعات حال میراث فرهنگی را می‌کنند.»

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - nike shoes with zoomx black friday night

به گزارش ایسنا، سیدمحمد بهشتی رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی در مراسم اختتامیه نخستین «همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار» با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در نسبت بین میراث فرهنگی و توسعه می‌توان سه رویکرد را برشمرد، بیان کرد: نخستین رویکرد ضدیت داشتن توسعه و میراث فرهنگی است که شواهد دردناک و تجربه چندین دهه از آن را داریم.

او افزود: طبعا در این رویکرد حضور توسعه بیشتر بوده و میراث فرهنگی صدمه دیده است.

بهشتی مراعات کردن میراث فرهنگی و توسعه توسط یکدیگر را نسبت میان این دو دانست و گفت: این نسبت در دنیا، خصوصا پس از جنگ دوم جهانی در قوانین و مقررات و شیوه‌های مدیریتی در این حوزه به کار بسته شد و در بسیاری از کشورهای پیشرفته تا حدودی اجرا شد، البته با مشکلاتی نیز روبرو بود، به نحوی که اگر به قوانین دنیا در این حوزه نگاه کنیم، تا حد زیادی مراعات امر توسعه و میراث فرهنگی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه این قوانین در کشور ما نیز وجود دارند، اما در عمل رعایت نمی‌شوند، بیان کرد: همانگونه که در «بند ج ماده 114 قانون برنامه چهارم توسعه» آمده است، همه‌ دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند قبل از اجرای پروژه‌های ‌بزرگ عمرانی، نسبت به انجام مطالعات فرهنگی‌- تاریخی در مکان‌ اجرای طرح اقدام کنند.

او ادامه داد: در بیشتر برنامه‌هایی که در قالب توسعه اتفاق می‌افتد، 99 درصد این نسبت را در نظر نمی‌گیرند و تنها یک درصد هستند که مراعات حال میراث فرهنگی را می‌کنند و بقیه در نسبت قبلی باقی مانده‌اند.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه "متأسفانه ما همیشه دیر متوجه اتفاقاتی می‌شویم که در دنیا در حال وقوع است" اظهار کرد: به عنوان نمونه آمایش‌، توسعه‌، تلقی‌های توسعه و مصوبات سازمان ملل در این‌باره مواردی هستند که از آنها آگاهی نداریم و برنامه پنج‌ساله ششم ما مبتنی بر این الگو طراحی نشده است‌، به گونه‌ای که ما «توسعه مبتنی بر فرهنگ» را نمی‌دانیم چیست؟

او با بیان اینکه بین فرهنگ یعنی کجاییِ، هرجا، کیستی، هرکسی و امر توسعه نسبتی وجود دارد، افزود‌: در طول این سال‌ها همواره برای توسعه یافتن خواستیم شبیه کشورهایی مانند آلمان، ژاپن، کره‌، مالزی‌ و دبی شویم و هیچگاه نخواستیم شبیه خودمان باشیم.

به گفته‌ بهشتی، این در حالیست که اغلب کشورهایی که توسعه واقعی یافته‌اند، کاملا روی ریشه‌های خودش و بر اساس مزیت‌های تاریخی فرهنگی‌شان توسعه یافته‌اند.

رییس ایکوم ایران با تأکید بر این نکته که "بیایید یک‌بار هم که شده شبیه خودمان توسعه پیدا کنیم" گفت: در خاطرات «ژنرال پاسکوویچ» و در جنگ‌های ایران و روس آمده است تا زمانیکه عباس میرزا شبیه خودشان با ما می‌جنگید، نمی‌توانستیم او را شکست دهیم، اما هنگامی‌که سعی کرد شبیه ما بجنگد پیروز شدن بر عباس میرزا برای ما آسان شد.

نخستین همایش دو روزه میراث فرهنگی و توسعه پایدار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و با حمایت سازمانهایی چون کمیسیون ملی یونسکو ایران ، ایکوم، کمیته ملی موزه های ایران، موزه ملی ایران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه ارومیه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه زنجان، گنجینه ملی آب ایران، وزارت راه و شهرسازی،شرکت عمران وبهسازی شهری ایران، سازمان آب و برق استان خوزستان و بانک مسکن برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه