جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مهار آتش‌سوزی در موزه مردم‌شناسی دزفول

یادمان

مهار آتش‌سوزی در موزه مردم‌شناسی دزفول

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به رخ دادن آتش‌سوزی در موزه کرناسیون دزفول بر اثر اتصالی برق گفت: هیچ‌ گونه خسارتی به موزه وارد نشد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Design Your Own Sneaker - are nike roshe reprobate for basketball shoes 2017 - Custom Air Force 1 - FitforhealthShops

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به رخ دادن آتش‌سوزی در موزه کرناسیون دزفول بر اثر اتصالی برق گفت: هیچ‌ گونه خسارتی به موزه وارد نشد.

یعقوب زلقی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: نهم فروردین 95 بر اثر اتصال برق در کنتور برق موزه مردم‌شناسی دزفول (کرناسیون) بخشی از این موزه دچار آتش‌سوزی شد.

وی افزود: پس از گذشت 48 ساعت از این اتفاق بلافاصله سیستم برق تعمیر و مشکل به صورت کلی رفع شد و هیچ خسارتی به اموال و اشیاء موزه وارد نشد.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: عصر 11 فروردین 95 موزه بازگشایی شد و مردم از آن دیدن کردند و هم‌اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد و این موزه پذیرای علاقه‌مندان است.

حمام کرناسیون (موزه مردم‌شناسی) به شماره 8477 در ردیف آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از بناهای دوره قاجاریه است.

این بنای تاریخی پس از بازسازی در سال 85 توسط سازمان نوسازی و میراث فرهنگی به عنوان موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داده و با بازدید از آن می‌توان با انواع مشاغل قدیم دزفول آشنا شد.

این حمام در مرکز محله کرناسیون در شمالی‌ترین قسمت بافت قدیم دزفول قرار گرفته است. حمام کرناسیون با مساحتی حدود 880 متر مربع دارای سردری کوچک و زیبا با تزیینات ساده آجرکاری است. بنای حمام به دو قسمت زنانه و مردانه قابل تفکیک بوده که هر کدام از فضاها به نام‌های دالان ورودی، سربینه، گرمخانه و... است.

عبور و مرور در قسمت زنانه برای ایجاد محرمیت از پشت بام و از طریق پلکانی صورت می‌گرفته است. نحوه تأمین آب مصرفی حمام چاه موجود در کنار بنا بوده که به وسیله حفره‌های قنات مانندی به آب رودخانه متصل شده و به وسیله چرخ چاهی به مخازن آب حمام هدایت می‌شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید