جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان موزه‌ای که همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد

یادمان

موزه‌ای که همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد

برگرفته از پایگاه خبری هنر

حمام حاج صالح شهر سقز؛
موزه‌ای که همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد
  
 حمام حاج صالح از سال 81 خریداری شده و قرار بوده به موزه مردم شناسی شهر 3000 ساله سقز تبدیل شود ولی تا بدین لحظه شهر سقز بی موزه مانده است.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی هنرنیوز ،در بافت تاریخی شهر جوار بازار سنتی و قدیمی شهر سقز واقع شده است. حمام حاج صالح یکی از بناهای قدیمی شهر سقز محسوب می شود. این بنا وسیع و بزرگ و همچون سایر حمامهای قدیمی ایران متشکل از فضاهای ورودی، حمام سرد و گرم، خزینه، خلوتی و سکوهایی در داخل است. در بخشهای حمام سرد و گرم ستونهای سنگی با مقطع هشت ضلعی استفاده شده است. در سالهای اخیر بر اثر صدماتی که بنا متحمل گردیده از این بنا و از فضای ورودی و انتظار آن بعنوان زورخانه استفاده شده و هم اینک دارای عملکرد خاصی نیست، وجه تسمیه آن از نام مالکش حاج صالح گرفته شده است.
قدمت این اثر به دوره صفویه بر می گردد که به شماره 2830 در سال1379در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .این بنا از ابتدای ساخت تا سال 1354 حمام عمومی بوده ولیکن متاسفانه از این سال به بعد تا سال 1373به عنوان زورخانه مورد استفاده قرار گرفته و دخل و تصرفات مخربی در این تغییر کاربری بر روی حمام انجام شده است.از سال 1373 به بعد متروکه بوده و هیچ گونه کاربری نداشته است تا بالاخره در سال 1381 توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری و برای احداث موزه سقز در نظر گرفته شد. با انجام مرمت جندین ساله بر روی حمام شرایط برای تبدیل شدن به موزه شهرستان سقز در حال آماده شدن است .اما مشکلاتی باعث شده حمام مزبور بلاتکلیف میان ساخت و سازهای شهری مهجور بماند، که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1 . احداث مجتمع های تجاری ومسکونی با ارتفاعی بیشتر از 20 متر که باتوجه به کد ارتفاعی منفی که حمام در آن احداث شده بنای حمام را به طور کلی خفه نموده اند .
2 . حمام حاج صالح از سال 81 خریداری و قرار بوده به موزه مردم شناسی شهر 3000 ساله سقز تبدیل شود ولی تا بدین لحظه موزه زباله دان شهر است و سقز نیز بی موزه .
3 . اشکالات عمده ای که در نحوه مرمت حمام وجود دارد : 1 – پوشاندن آهکبری ها و نقاشی های داخلی حمام توسط اندود گچ 2 – مسدود کردن گربه روها . 3 – استفاده از استادکارهای غیر مجرب بخاطر کم کردن هزینه و در نهایت چیدمان غیر اصولی اجر فرش بام حمام .
4 – گنبد حمام سرد آن با ارتفاع بیش از 15 متر در نوع خود بی نظیر است اما عدم خریداری مغازه های که در گذشته فروخته شده اند باعث شده صحن حمام سرد به دونیم و به شکل ناقص در آید و هیچ برنامه ای برای خریداری مجدد این مغازه ها وجود ندارد .
5 –ورودی حمام ویترین مغازه های اطراف شده است و نشانگر این موضوع است که سالی یک دفعه هم کسی داخل حمام نمی رود .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید