جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سد گلستان یک و دو نقش بسزایی در رشد گل‌سنگ‌های برج قاووس دارد

یادمان

سد گلستان یک و دو نقش بسزایی در رشد گل‌سنگ‌های برج قاووس دارد

 

برگرفته از اسکان نيوز

در حالی که برخی از دوستداران میراث فرهنگی برای پاکسازی برج قاووس به عنوان بلندترین میل آجری جهان ابراز نگرانی کرده‌اند و بر این باور هستند که شرکت پیمانکار مورد نظر در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند اما کارشناس مسئول مرمت بنا و بافت‌های تاریخی رطوبت زیاد، کج باران‌های غربی و سد گلستان یک و دو را از مهمترین عوامل تاثیرگذار در رشد گل‌سنگ‌ها می‌داند و معتقد است که جلوگیری از رشد گل‌سنگ و بسیاری موارد دیگر تقریبا غیرممکن بوده و تناه باید با انجام کارهای حسابرسی سعی در حفاظت از این بنا داشت.

جاوید ایمانیان، کارشناس مسئول مرمت بنا و بافت‌های تاریخی در گفت‌وگو با اسکان نيوز با اشاره به این‌که  دو سال به عنوان مدیر پایگاه برج قاووس فعالیت داشته، گفت: برج قاووس جز نادر بناهایی است که پژوهش‌های خوبی به منظور آسیب شناسی آن از سال 85 تاکنون انجام شده است.

ایمانیان ضمن بیان این‌که در سال 85 برج قاووس بخاطر مساله گل‌سنگ مرمت شد، اظهار کرد: مرمت گل‌سنگ‌ها به صورت مستمر و هر 5 الی 10 سال باید انجام شود. در سال قبل هم پاکسازی گل‌سنگ و مرمت برج قاووس انجام شد ولی با توجه به شرایط اقلیمی موجود در منطقه که دارای رطوبت و کلیسم است و ارتفاع بنا رشد گل‌سنگ وجود دارد.

کارشناس مسئول مرمت بنا و بافت‌های تاریخی رطوبت زیاد، کج باران‌های غربی و سد گلستان را از جمله عوامل تاثیرگذار در رشد گل‌سنگ‌ها دانست و گفت: در این خصوص نیاز به انجام کارهای حسابرسی است به این معنا که در یک دوره 5 ساله برای رشد گل‌سنگ چه عوامل حفاظتی را می‌توان در منطقه انجام داد و سپس کنترل و مرمت اضطراری انجام شود. حتی برخی از پرندگان گیاهان را به این منطقه انتقال می‌دهند.

ایمانیان بر این باور است که با توجه به پیشرفت علم مرمت می‌توان این برج را مرمت کرد اما نمی‌توان مانع آسیب در طولانی مدت شد. در هر صورت پایش رطوبت و مرمت گل‌سنگ‌های برج قاووس زیر نظر هیات راهبردی بوده؛ برای حفاظت از این بنا باید بتوان عوامل طبیعی و انسانی از جمله رطوبت، کاشت برنج و... را کنترل کرد.

ایمانیان با اشاره به این‌که برای برج قاووس مطالعات سازه‌ای انجام نشده و اطلاعات کاملی در این زمینه صورت نگرفته، گفت: این اثر نیاز به کار پژوهشی دارد اما تاکنون بیشتر اقدامات اجرایی بوده؛ در حقیقت با کار پژوهشی می‌توان اقدامات حفاظتی و مرمتی موفقیت‌آمیزی داشت.


به گزارش اسکان نيوز، برخی از دوستداران میراث فرهنگی نسبت به نحوه حفاظت، نگهداری و مرمت برج قاووس ابراز نگرانی کرده و معتقدند که شرکت پیمانکار اقدامات لازم را نسبت به حفظ و نگهداری این اثر تاریخی انجام نمی‌دهد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید