جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان از میان رفتن 30 درصد آثار موجود در منطقه باستانی ریوی

یادمان

از میان رفتن 30 درصد آثار موجود در منطقه باستانی ریوی

 

سرپرست تیم کاوش منطقه باستانی ریوی گفت: 30 درصد آثار باستانی موجود در این منطقه از میان رفته است.

دکتر «محمد جواد جعفری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که مساحت این منطقه باستانی در شهرستان مانه و سملقان 110 هکتار است، افزود: در زمان قبل از تقسیم استان خراسان توجه چندانی به این موضوع نشده بود و از سوی دیگر حضور واحدهای تولید آجرپزی در سالیان گذشته موجب شد تا بخشی از آثار موجود در این منطقه از میان رود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حضور قاچاقچیان در این منطقه از دیگر علل بروز تخریب آثار در این منطقه باستانی بوده است.

جعفری اظهار کرد: از سال 91 به منظور حفاظت از این منطقه تیم حفاظتی مستقر شد و از سوی دیگر با مشارکت آلمان فعالیت‌های کاوش نیز در این منطقه طی چند فصل انجام شده و طی چند فصل دیگر نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به وجود سه کوره آجرپزی در این منطقه تصریح کرد: از فعالیت دو کوره آجری خودداری شده است اما این واحدها در گذشته مقادیر زیادی خاک را از محوطه مذکور برداشت کرده بودند که امر پخت آجرها ادامه دارد.

سرپرست تیم کاوش منطقه باستانی ریوی تصریح کرد: به‌منظور محافظت هر چه بیشتر این منطقه باید فعالیت همه این واحدها به طور کامل متوقف شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا منطقه باستانی ریوی با کمبود نیروی محافظتی مواجه است؟، گفت: هم‌اکنون دو نیرو در این حوزه مشغول فعالیت هستند اما فعالیت آن‌ها دائم نیست به همین علت احساس کمبود می‌کنیم که اگر فعالیت این دو نیرو در این منطقه دائم شود با کمبود نیروی محافظتی مواجه نخواهیم بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید