سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شناسایی سایت فسیلی در پیغمبر کوه آبیک

یادمان

شناسایی سایت فسیلی در پیغمبر کوه آبیک

 

برگرفته از ایسنا

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به وجود سایت فسیلی در پیغمبر کوه آبیک گفت: اولین گام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قزوین حفظ این اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی و تعیین عرصه و حریم برای آن است.

امیر ارجمند معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: از اردیبهشت‌ ماه سال‌ جاری اطلاع پیدا کردیم که سازمان صمت استان قزوین بدون استعلام میراث فرهنگی یک مجوز معدن سنگ لاشه در پیغمبر کوه آبیک صادر کرده است.

وی با تأکید بر اینکه کانی‌های موجود در معدن پیغمبرکوه دارای ارزش اقتصادی نیست، افزود: این کانی در دیگر مناطق استان یافت می‌شود و معدن موجود نباید در این منطقه که تفرجگاه مردم آبیک، کوهنوردان و طبیعت دوستان و میراث دوستان است فعالیت داشته باشد.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به اینکه با انعکاس این مسئله و مکاتبه با استانداری درخواست ابطال مجوز صورت گرفت، عنوان کرد: به همین منظور در دفتر فنی استانداری قزوین جلسه‌ای با حضور برخی از دستگاه‌های اجرایی ازجمله میراث فرهنگی و منابع طبیعی تشکیل شد که طی آن به‌صراحت اعلام شد پیغمبر کوه علاوه بر دارا بودن محوطه تاریخی دارای مناظر طبیعی است که در آستانه ثبت قرار دارد.
 
وی تصریح کرد: پیغمبر کوه تنها عارضه مرتفع در شمال شهر آبیک و محلی برای گردشگری و طبیعت‌گردی و محوطه‌ای باستانی است. همچنین وجه‌تسمیه پیغمبرکوه، وجود مقبره دو تن از پیغمبرزادگان است که با استفاده از سنگ و گچ در رأس قله این کوه بناشده و همواره موردتوجه مردم منطقه بوده است.

ارجمند افزود: این منطقه دارای چندین محوطه باستانی از دوران پارینه‌سنگی تا دوره اسلامی، چهار چشمه آب‌معدنی، گونه‌های جانوری و گیاهی مانند بادام و پسته کوهی، مناظر بکر و دست‌نخورده و سایت بزرگ فسیلی از دوران پالزوئیک (کهن زیستی) است.

وی تشریح کرد: سایت فسیلی پیغمبر کوه آبیک از معدود سایت‌های فسیلی شناسایی‌شده در ایران است که از لایه صخره‌ای قطور حاوی سنگواره‌های دریایی تشکیل‌شده و متعلق به رسوبات دریای باستان در بازه زمانی بین 400 میلیون تا 65 میلیون سال قبل است. اواخر این دوران (65 میلیون سال پیش) مقارن با تغییرات زیستی گسترده‌ای در زمین بود، دایناسورها و درصد قابل‌توجهی از دیگر جانداران دنیای کهن منقرض‌شده و جانداران دنیای جدید پا به عرصه ظهور گذاشتند.

این مسئول ادامه داد: آمونیت‌ها ازجمله جانوران دریازی شناسایی‌ شده در این محوطه هستند که سنگواره‌های آن متعلق به صدها میلیون سال پیش است.

وی بیان کرد: در کشورهای مختلف این‌گونه سایت‌های فسیلی به‌عنوان یک جاذبه گردشگری جهانی محسوب می‌شود و موردتوجه گردشگران و زمین شناسان قرار می‌گیرد.

ارجمند یادآور شد: با توجه به اهمیت قزوین به‌عنوان استان مقصد گردشگری؛ حفظ منابع طبیعی، تاریخی، محوطه‌های باستانی، جاذبه‌های گردشگری و سایت فسیلی منطقه پیغمبرکوه ازجمله اولویت‌های برنامه‌ریزی‌شده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین به شمار می‌رود.

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین در پایان تأکید کرد: اولین گام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قزوین حفظ این اثر فرهنگی، تاریخی و طبیعی است که به همین منظور برای تعیین عرصه، حریم و تهیه پرونده ثبتی اقدام شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه