دوشنبه, 10ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تعلل در مرمت بقعه شیخ خلیفه / نفوذ آب در داخل قبرها

یادمان

تعلل در مرمت بقعه شیخ خلیفه / نفوذ آب در داخل قبرها


به گزارش خبرنگار مهر، بقعه شیخ خلیفه واقع در شهرستان جهرم استان فارس متعلق به قرن هشتم و نهم هجری است و در سال 81 با شماره 6783 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده وارد شده است.

این بقعه ساختمانى مرتفع و آجرى دارد که معمارى آن به سبک کاخ سروستان و قبر شیخ یوسف در سروستان است و گنبد گرد و ساخته شده از آجر آن با ارتفاع 15 متر و نماى بیرونى گنبد با تزئیناتی از سنگهاى میخکى به شکل جاى پا روى آجر تزیین شده است.

در ضلع جنوبى بنا ایوانى قرار داشته که پا ستونهاى آن همانند پا ستونهاى قبر شیخ یوسف در سروستان و ایوان خدایخانه مسجد جامع عتیق شیراز است. در این ایوان سنگ قبر قدیمى وجود دارد که با خط ثلث بر روى آن عباراتى نگاشته شده است.



6 سنگ قبر نیز در درون بقعه قرار دارد که به صورت موازى قرار گرفته‏اند. یکى از این سنگ قبرها متعلق به شیخ زین‏الدین على‌خلیفه متوفى به سال 790 هجرى است که در زیر گنبد قرار دارد. دومین سنگ قبر که در میان دو سنگ قبر دیگر قرار گرفته حاجى خلیفه است که در دو ضلع شمالى و جنوبى آن دو بیت عربى نگاشته شده است و بر سطح بالایى آن، ابیاتى فارسى نوشته شده است.

سنگ قبر سوم که در ضلع شمالى دو سنگ دیگر قرار گرفته در درون خاک فرو رفته است و متعلق به شیخ شمس‏الدین محمد بن شیخ حاج تاج‏الدین خلیفه بن شیخ زین‏الدین على خلیفه است.


تاریخ وفات وى را با استناد به تاریخ کاشى‏کارى و معرق کارى که بر فراز قبر وى صورت گرفته، 854 ﻫجری قمری مى‏دانند.

اکنون براساس عکسهایی که امروز از این بنا تهیه شده، می توان مشاهده کرد که آب باران  از راه سقف وارد بقعه شده و در نهایت به داخل قبرها نفوذ پیدا کرده است. بنابراین با هر بار بارش باران در این منطقه، چنین بحرانی برای این بنای تاریخی بوجود می آید.



دلیل این امر نیز مرمت نشدن بنا وسقف ساختمان تاریخی بقعه شیخ خلیفه، رسیدگی نکردن اداره کل میراث فرهنگی استان فارس به مرمت این بنای به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی است.

چندی پیش خبرگزاری مهر از وضعیت اسفناک این بنا، سامان ندادن به مرمت ساختمان، سنگ قبرهای موجود در این بنا و داربستهای بقعه خبر داد.



داربستهای این بقعه 15 سال پیش برای مرمت فضای داخلی این اثر تاریخی کار گذاشته شده بودند اما اکنون به محلی برای بازی کودکان و نوشتن یادگاری روی دیوارهای بقعه شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه