پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان يك باستان‌شناس:نبود مجله‌ي باستان‌شناسي در سازمان ميراث فرهنگي بزرگ‌ترين مشكل است

یادمان

يك باستان‌شناس:نبود مجله‌ي باستان‌شناسي در سازمان ميراث فرهنگي بزرگ‌ترين مشكل است

دكتر آرمان شيشه‌گر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه من سال 1387 گزارش كاوش‌هاي خود را در محوطه‌ي «جوبجي» براي چاپ ارائه كردم، ولي تا كنون اين امر اتفاق نيفتاده است، بيان كرد: سازمان ميراث فرهنگي بايد براي اين‌گونه اقدامات بودجه داشته باشد. البته بودجه يكي از دلايل به تأخير افتادن چاپ مقالات و گزارش‌ها و انباشته شدن هر ساله‌ي آن‌ها مي‌تواند باشد، بيش‌تر مسأله‌ي ما اين است كه سازمان ميراث فرهنگي مجله‌ي باستان‌شناسي ندارد تا مقاله‌هاي باستان‌شناسان خود را در آن چاپ كند و اين يك مشكل بسيار بزرگ است.

او در اين‌باره توضيح داد: از آنجا كه باستان‌شناساني كه عضو هيأت علمي هستند، بايد مقالات خود را در مجله‌هاي علمي و پژوهشي چاپ كنند، به‌دليل نبود مجله‌اي با رتبه‌ي پژوهشي و علمي در سازمان ميراث فرهنگي، در شرايط آزمايشي باقي مانده‌اند. اين درحالي است كه مجله‌هايي كه در دانشكده‌هاي مختلف منتشر مي‌شوند، ابتدا مقاله‌هاي استادان خود را چاپ مي‌كنند و افراد ديگر در نوبت قرار مي‌گيرند و اين مسأله زمان زيادي مي‌گيرد. به‌عنوان مثال، مقاله‌ي يكي از همكاران من براي مجله‌ي يكي از دانشگاه‌ها در سال 1385 فرستاده شد و تازه، شايد امسال چاپ شود.

وي تأكيد كرد: وقتي تعداد باستان‌شناسان بيش‌تر از بودجه است، شرايط به‌گونه‌اي مي‌شود كه بايد گفت، بودجه‌ به ما نمي‌رسد.

شيشه‌گر هم‌چنين يادآوري كرد: تا يكي دوسال پيش تلاش مي‌شد، هر سال يك سمينار باستان‌شناسي برگزار شود و در آن، نتايج تمام كاوش‌هاي باستان‌شناسي كه در آن سال انجام شده است، به‌طور خلاصه ارائه شود. امسال نيز اگر قرار بود چنين كاري انجام شود، احتمالا در آبان‌ماه اتفاق مي‌افتاد.

اين باستان‌شناس ادامه داد: البته بسياري از ما باستان‌شناسان نيز ترجيح مي‌دهيم، كاوش و نتايج آن به‌حدي برسد كه آن‌ها را به شكل يك كتاب بتوانيم درآوريم. با اين حال، گزارش‌هاي سالانه را هر سال در سمينار‌ها ارائه مي‌كرديم و نتيجه‌گيري اصلي براي زماني كه كار به پايان برسد، موكول مي‌شود.

او با اشاره به مجله‌ي «موزه‌ها» كه از سال‌ها پيش با نامي ديگر منتشر مي‌شد و از معدود مجلات اين حوزه است كه ادامه پيدا كرده است، اظهار كرد: متأسفانه اين مجله امتياز علمي ـ پژوهشي ندارد و اگر باستان‌شناسان مقاله‌اي را براي چاپ به آن مي‌دادند، امتياز چنداني كسب نمي‌كردند. به همين دليل، بزرگ‌ترين ضعف ما از روز نخست اين بود كه امتياز يك مجله‌ي علمي ـ پژوهشي را نتوانستيم بگيريم. البته دليل آن نيز به حضور قطعي چند استاديار در مجله‌ مربوط مي‌شد.

شيشه‌گر در پايان تأكيد كرد: هر كسي در زمان اظهار نظر، بايد همه‌ي مشكلات را از جوانب مختلف ببيند تا بتواند بگويد كه يك سازمان يا تشكيلات كارش را به‌درستي انجام مي‌دهد يا خير. در اين ميان، معتقدم اگر باستان‌شناسان تقصير كار (مقصر) باشند، آن‌قدر درصدش اندك است كه در برابر قصور مديران، هيچ بوده است. در اين سازمان، باستان‌شناسان تا آنجا كه توانسته‌اند از همه صادق‌تر بوده‌ اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه