شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نمایش مردان نمکی در زنجان

یادمان

نمایش مردان نمکی در زنجان

برگرفته از آذرپادگان

پس از کشف اتفاقی بقایای جسد قدیمی در آبان سال 83 در معدن نمک چهره آباد زنجان توسط مالکین و کارگران معدن که به دومین مرد نمکی شهرت یافت، سومین و چهارمین جسد نیز به همراه کلنگ، تیشه‌های فلزی، قطعات پارچه، پوست، استخوان، اشیای چوبی و دانه‌های گیاهی کشف شد.

بنابراین گزارش، پس از کشف دومین مرد نمکی، هیات کاوش باستان‌شناسی استان زنجان به محل اعزام شده و بلافاصله مطالعات باستان‌شناسی را آغاز کردند. فصل اول کاوش‌ها در این محوطه نتایج قابل ملاحظه‌ای در بر داشت و نشان داد که این محوطه‌ی باستانی، یکی از معدود معادن کهن است که از دیدگاه باستان‌شناسی ایران، یگانه و بی‌نظیر است.

وجود مقادیر فراوان نمک در این محوطه، موجب محدود شدن فعالیت باکتری‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها شده و در نتیجه بسیاری از اشیا و اجسادِ قرار گرفته در میان خاک و آوار، علی‌رغم گذشت سالیان دراز تا حدود زیادی سالم باقی مانده و به خوبی حفظ شده‌اند.

دومین جسد که دقیقا در محل اصلی خود، تقریبا کامل، همراه با ابزار و اشیا و لباس‌ها یافت شده، مربوط به یکی دیگر از کارگران معدن بود که پس از ریزش معدن و کشته شدن به صورت طبیعی مومیایی شده بود.

لباس این جسد شامل بالاپوشی بلند، شلواری یشمی و کفش چرمی است. بر کمر جسد، خنجری فلزی با غلاف چرمی بسته شده و بر گوش‌هایش گوشواره‌های فلزی دیده می‌شود.

در ارتباط با دیرینگی اجساد، تا انجام آزمایش کربن 14، به طور قطع و یقین نظر خاصی نمی‌توان ابراز داشت. اما بررسی و مطالعه‌ی سفال‌های به دست آمده، نشان دهنده‌ی استفاده از معدن، در نیمه هزاره اول پ.م است. در این میان، بیش‌تر یافته‌های سفالی مربوط به دوران پارتی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید