شنبه, 29ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 860 اثر تاریخی در تهران، حریم مصوب ندارند

یادمان

860 اثر تاریخی در تهران، حریم مصوب ندارند


به گزارش CHN، در استان تهران طی سالهای 85 تا 87 تنها دو اثر تعیین حریم شده است درحالی‌كه در همین بازه زمانی 108 اثر در استان به ثبت رسیده و بدون تعیین حریم به حال خود رها شده اند.

نسبت حرایم مصوب تهران به كل آثار در سال 78 با 149 اثر ثبتی و 19 حریم مصوب، نزدیك به 13 درصد بود و در سال 79 درصد حرایم به نسبت به كل آثار به 15 درصد افزایش یافت. این درحالی است كه درصد حرایم مصوب در سال 85 به 6 درصد كاهش پیدا كرد و درحال حاضر نیز با وجود 900 اثر ثبتی و تنها 40 اثر دارای حریم نسبت فوق به زیر 5 درصد رسیده است.

یكی از مدیران سابق میراث فرهنگی با انتقاد از عملكرد ضعیف سازمان میراث‌فرهنگی در حوزه تعیین حریم، اظهار داشت:« متاسفانه در سالهای اخیر حریم بسیاری از آثار تاریخی تهران یا از بین رفته یا بسیار محدود شده است بطوریكه حتی حریم كاخ نیاوران و سعدآباد هم به راحتی نقض می‌شود.»

این كارشناس ارشد میراث فرهنگی استان تهران كه نام وی در خبرگزاری محفوظ است در اشاره به اهمیت تعیین حریم برای آثار ثبتی، گفت:« هر اثر تاریخی و فرهنگی كه در پهنای جغرافیایی قرار گرفته است برای مسائل حفاظتی و همچنین بهره برداری نیازمند به داشتن حریم محدوده است.»

وی افزود:« داشتن حریم ماندگاری و ثبات اثر را تضمین می‌كند لذا مطابق قوانین میراث فرهنگی كه از سالها قبل تصویب شده برای هر اثر باید محدوده‌ای به عنوان حریم با شرایط و ضوابط خاص درنظر گرفته شود. لیكن عدم تعیین حریم؛ آثار تاریخی را درمعرض آسیب‌های جدی قرار خواهد داد به عنوان مثال اگر كنار مدرسه عالی شهید مطهری؛ ریل قطار عبور دهیم قطعا به اثر آسیب خواهیم زد. نمونه این شكل از آسیب در جوار تئاتر شهر به خوبی قابل مشاهده است.»

این كارشناس میراث فرهنگی تئاتر شهر را اثر مهمی دانست كه به دلیل عدم تعیین حریم به شدت لطمه خورده است. وی گفت:« در سالهای 84 و 85 گودبرداری وسیعی در ضلع جنوبی تئاتر شهر شد كه مسجدی در آن نقطه احداث شود. این گودبرداری باعث آسیب جدی به تئاتر شهر شد به گونه ای كه در قسمت‌های جنوبی ترك هایی مشاهده می شود. لذا برای جلوگیری از این دست اتفاقات تعیین حریم برای آثار ضروری است.»

او در پاسخ به سوال CHN كه به جز تئاترشهر؛ كدام آثار شاخص تهران به علت عدم تعیین حریم به دچار آسیب شده‌اند، عنوان كرد:« تقریبا در همه نقاط تهران این اتفاق افتاده است. به عنوان مثال می توان به دانشگاه تهران اشاره كرد كه از یك سو داخل آن ساخت و سازهای غیرمنطبق شده و فضای دانشگاهی را مخدوش ساخته و ازسوی دیگر در حریم دانشگاه نیز ساخت و سازهای غیرمجاز آنقدر زیاد است كه حریم منظری دانشگاه تهران به كل نابود شده است.» {

 

860 اثر تاريخي در تهران، حريم مصوب ندارند
از آغاز تصويب قانون ميراث‌فرهنگي؛ در مدت هفتاد سال 196 اثر در استان تهران به فهرست ميراث‌ملي اضافه شدند و در حدود 15 درصد آن تعيين حريم شد. در مقابل از سال 80 تاكنون 700  اثر در فهرست ميراث‌فرهنگي تهران به ثبت رسيده كه از اين ميان فقط 11 اثر كه كمتر از 2 درصد آثار ثبتي را تشكيل مي‌دهند، حريم مصوب دارند.

نقض حريم آثار تاريخي تهران
خبرگزاري ميراث فرهنگي ـ گروه ميراث فرهنگي ـ استان تهران با 900 اثر ثبتي تنها 40 اثر تعيين حريم شده دارد. به عبارتي ديگر بيش از 95 درصد از آثار ثبت شده تهران در فهرست ميراث ملي فاقد حريم مصوب هستند.
به گزارش CHN، در استان تهران طي سالهاي 85 تا 87 تنها دو اثر تعيين حريم شده است درحالي‌كه در همين بازه زماني 108 اثر در استان به ثبت رسيده و بدون تعيين حريم به حال خود رها شده اند.
نسبت حرايم مصوب تهران به كل آثار در سال 78 با 149 اثر ثبتي و 19 حريم مصوب، نزديك به 13 درصد بود و در سال 79 درصد حرايم به نسبت به كل آثار به 15 درصد افزايش يافت. اين درحالي است كه درصد حرايم مصوب در سال 85 به 6 درصد كاهش پيدا كرد و درحال حاضر نيز با وجود 900 اثر ثبتي و تنها 40 اثر داراي حريم نسبت فوق به زير 5 درصد رسيده است.
يكي از مديران سابق ميراث فرهنگي با انتقاد از عملكرد ضعيف سازمان ميراث‌فرهنگي در حوزه تعيين حريم، اظهار داشت:« متاسفانه در سالهاي اخير حريم بسياري از آثار تاريخي تهران يا از بين رفته يا بسيار محدود شده است بطوريكه حتي حريم كاخ نياوران و سعدآباد هم به راحتي نقض مي‌شود.»
اين كارشناس ارشد ميراث فرهنگي استان تهران كه نام وي در خبرگزاري محفوظ است در اشاره به اهميت تعيين حريم براي آثار ثبتي، گفت:« هر اثر تاريخي و فرهنگي كه در پهناي جغرافيايي قرار گرفته است براي مسائل حفاظتي و همچنين بهره برداري نيازمند به داشتن حريم محدوده است.»
وي افزود:« داشتن حريم ماندگاري و ثبات اثر را تضمين مي‌كند لذا مطابق قوانين ميراث فرهنگي كه از سالها قبل تصويب شده براي هر اثر بايد محدوده‌اي به عنوان حريم با شرايط و ضوابط خاص درنظر گرفته شود. ليكن عدم تعيين حريم؛ آثار تاريخي را درمعرض آسيب‌هاي جدي قرار خواهد داد به عنوان مثال اگر كنار مدرسه عالي شهيد مطهري؛ ريل قطار عبور دهيم قطعا به اثر آسيب خواهيم زد. نمونه اين شكل از آسيب در جوار تئاتر شهر به خوبي قابل مشاهده است.»
اين كارشناس ميراث فرهنگي تئاتر شهر را اثر مهمي دانست كه به دليل عدم تعيين حريم به شدت لطمه خورده است. وي گفت:« در سالهاي 84 و 85 گودبرداري وسيعي در ضلع جنوبي تئاتر شهر شد كه مسجدي در آن نقطه احداث شود. اين گودبرداري باعث آسيب جدي به تئاتر شهر شد به گونه اي كه در قسمت‌هاي جنوبي ترك هايي مشاهده مي شود. لذا براي جلوگيري از اين دست اتفاقات تعيين حريم براي آثار ضروري است.»
او در پاسخ به سوال CHN كه به جز تئاترشهر؛ كدام آثار شاخص تهران به علت عدم تعيين حريم به دچار آسيب شده‌اند، عنوان كرد:« تقريبا در همه نقاط تهران اين اتفاق افتاده است. به عنوان مثال مي توان به دانشگاه تهران اشاره كرد كه از يك سو داخل آن ساخت و سازهاي غيرمنطبق شده و فضاي دانشگاهي را مخدوش ساخته و ازسوي ديگر در حريم دانشگاه نيز ساخت و سازهاي غيرمجاز آنقدر زياد است كه حريم منظري دانشگاه تهران به كل نابود شده است.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه