جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساکنان محوطه‌ی باستانی «‌‌شهداد» از چند هزار سال پیش به خانه‌های خود باز نگشته‌اند

یادمان

ساکنان محوطه‌ی باستانی «‌‌شهداد» از چند هزار سال پیش به خانه‌های خود باز نگشته‌اند

برگرفته از فر ایران

آخرین بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ی باستانی شهداد نشان می‌دهد که ساکنان این محوطه، شهر باستانی شهداد را به علت خشک‌سالی ترک کرده‌اند، اما پنج هزار سال است که دیگر به این محوطه ‌بازنگشته‌اند.

محوطه‌ی باستانی شهداد که 60 کیلومتر وسعت دارد و در دل کویر لوت جای گرفته است، یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی محسوب می‌شود که تاکنون، طی بیش از 10 فصل کاوش، باستان‌شناسان به بقایای معماری و اشیای باستانی بی‌نظیری از هزاره سوم پیش از میلاد برخورد کرده‌اند.

«‌‌میرعابدین کابلی» سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی شهداد، گفت: «‌‌در جریان آخرین کاوش‌ها و بررسی‌های باستان‌شناسی در شهداد متوجه شدیم ساکنان شهداد پنج هزار سال پیش به هنگام ترک این شهر، بسیاری از وسایل خود را در درون خانه‌ها رها کرده‌اند و بعد، در خانه‌های خود را با گل پوشانده‌اند.»

وی با اشاره به این‌که گل گرفتن در خانه و باقی گذاشتن وسایل درون آن، نشان‌دهنده‌ی امید به بازگشت است، گفت: «‌‌با توجه به این‌که این محوطه با صبر و حوصله ترک شده است؛ به نظر می‌رسد که عواملی از نوع زلزله یا بدی شرایط اقتصادی و اجتماعی باعث ترک این شهر نبوده باشد، بلکه خشک‌سالی، دلیل اصلی ترک این شهر باستانی بوده است.»

شهر باستانی شهداد دارای محله‌های مسکونی و بخش‌های مختلف کارگاهی، گورستان و ... است. کاوش‌های باستان‌شناسی در منطقه‌ی مسکونی شهر نشان می‌دهد که این شهر از چندین محله تشکیل شده است. در هر یک از محله‌های شهر، یکی از صنف‌ها، مانند جواهرسازان، صنعت‌گران و کشاورزان زندگی می‌کرده‌اند. طی فصل‌های مختلف فعالیت باستان‌شناسی در شهداد، تاکنون بیش از 300 گور باستانی مورد کاوش قرار گرفته است که در هر گور، زیورآلات، وسایل آرایش و اشیای بسیار زیادی که نشان‌دهنده اهمیت و ثروت این شهر است، به دست آمده است.

اما کشف و شناسایی علل اصلی ترک شهداد در روشن کردن تاریخ زندگی ساکنان این شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

«‌‌کابلی» با اشاره به این‌که هنوز مشخص نیست ساکنان شهداد بعد از ترک این شهر، به کجا رفته‌اند، در مورد اهمیت شناسایی علت ترک شهر گفت: «‌‌شناسایی علت اصلی ترک این شهر که تاکنون آثار بسیار مهمی از آن به دست آمده، نشان‌دهنده بخش مهمی از زندگی ساکنان این شهر و مهاجرت آن‌ها به نقاط دیگر خواهد بود.»

شهر باستانی شهداد در نزدیکی شهرستان شهداد در استان کرمان جای گرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه