شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان امیدی به ادامه‌ی کاوش تپه اشرف اصفهان نیست

یادمان

امیدی به ادامه‌ی کاوش تپه اشرف اصفهان نیست

علیرضا جعفری‌زند در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اصفهان، با اشاره به این‌که وعده‌های حفظ، مرمت و تبدیل کردن تنها تپه‌ی تاریخی اصفهان به سایت ـ موزه عملی نشده است، اظهار کرد: سه کانکس، مرکز مطالعاتی کاوش‌های تپه اشرف بود که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان این کانکس‌ها را از گروه کاوش تحویل گرفت.

او ادامه داد: کارهای تحقیقاتی کم‌ترین اهمیت را برای مسؤولان دارند. تداوم کاوش در این تپه‌ی تاریخی به همکاری تمام ارگان‌ها نیاز دارد و اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به‌تنهایی نمی‌تواند این مسؤولیت بزرگ را برعهده گیرد.

وی که پیش‌تر سرپرست گروه کاوش تپه اشرف بوده است، بیان کرد: اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان به‌عنوان متولی این طرح باید از آن حمایت کند؛ اما متأسفانه به نظر می‌رسد تمایلی به ادامه‌ی این کاوش‌ها وجود ندارد.

جعفری‌زند با اشاره به این‌که اداره کل میراث فرهنگی ادامه‌ی کاوش‌ها در تپه اشرف را منوط به مطالعه‌ی گزارش فصل‌های سوم و چهارم کرده است، گفت: در کاوش‌هایی که بیشتر از یک فصل ادامه می‌یابند، نیازی به توقف کار و ارائه‌ی گزارش فصل‌های گذشته نیست، بلکه این گزارش‌ها هنگام کاوش ارائه می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: گرچه مشکل ارگ جهان‌نما رفع شده است، اما مشکل آثار تاریخی اصفهان فقط جهان‌نما نیست.

این باستان‌شناس به طرح احیای میدان عتیق اشاره و اظهار کرد: شهر اصفهان در اطرافژ مسجدجامع شکل گرفته و قدمت تاریخی میدان عتیق از میدان نقش جهان بیشتر است.

جعفری‌زند با بیان این‌که در هفته‌های گذشته نمایشگاهی از آثار تاریخی به‌دست آمده در زمان احیای میدان عتیق در برج جهان‌نما برپا شد، گفت: سفال‌های سالم دوره‌های ساسانی و اشکانی در این نمایشگاه به‌نمایش گذاشته شدند، در حالی که پس از چهار فصل کاوش‌ در تپه اشرف هیچ شیء سفالی سالمی به‌دست نیامد.

وی ادامه داد: تصور کنید وقتی این اشیای سالم از میان لودرها به‌دست آمده، چه تعدادی از بین رفته است. باید پرسید دوست‌داران اصفهان زمانی که این اتفاق‌ها می‌افتد کجا هستند؟!

سرپرست پیشین گروه کاوش تپه اشرف اصفهان با بیان این‌که این اتفاق‌ها نشان‌دهنده‌ی نبود آگاهی نسبت به ارزش میراث فرهنگی است، افزود: باید یک کلاس آموزشی برای افرادی که ادعا می‌کنند دوست‌دار میراث فرهنگی اصفهان هستند برگزار کرد و گفت میراث فرهنگی یعنی چه و تعریف میراث فرهنگی چیست تا بعد برای میراث فرهنگی دل بسوزانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه